Coraz częściej spotykam się na tik toku z tekstem na filmach ''przezeprosiny bez zmiany zachowania to manipulacja'' (ofc tutaj chodzi o sprawy gdy ktoś źle się zachowuje, przeprasza za to i mówi że nie będzie już tak a potem jest i tak samo).
I w sumie się tym zaciekawiłam. Większość może uznać ''yyy co'' lub że to nie prawda albo ''jak to?'' , no bo raczej to wygląda na brak szacunku do kogoś że obiecuje się, żałuje, mówi że tak nie będzie po czym łamie to. (pomińmy gdy ktoś to łamie od razu po jednym dniu bo to już jest śmieszne XD)
Najpierw myślałam że właśnie to tylko ten brak szacunku a nie manipulacja, ale później przemyślałam sprawę i zaczęłam grzebać o tym informacji. I chyba coś w tym jest, ponieważ skoro komuś naprawdę głupio/przykro/chce się zmienić, to to zrobi/będzie się pilnował a nie poleci z tym samym. A nawet jak poleci z tym to od razu jak najszybciej to naprawi, przeprosi i pousuwa(jeśli chodzi o internet ) no bo mu zależy. Natomiast jeśli ktoś przeprasza a potem to robi (nawet bardzo szybko) i nawet nie naprawi tego oraz jest świadomy tego co zrobił to już coś tu jest nie tak. Tu już widać że osobie nie zależy tak naprawdę, ma to gdzieś tak więc jej przeprosiny to była manipulacja. Do czego? Do tego by mieć tylko spokój oraz jego opinia publiczna była czysta. Czy to źle chcieć mieć te rzeczy? Nie, ale jednak jak przepraszać to szczerze bo inaczej to żałosne że pisze się to tylko dla swojej osoby a nie myśli się o tym kogo się skrzywdziło.
Przeprosiny są aby wyrazić skruchę i gdy chce się pokazać komuś na kim nam zależy (albo jak to obcy to na jego stanie psychicznym) że żałujemy oraz nie dopuścimy do powtórki. A nie po to by tylko odbębnić, już równie dobrze można nie przepraszać bo chociaż nie wyjdzie się na fałszywą osobę bez honoru o ego wywalonym poza skale.
Nie szczere przeprosiny to manipulacja między innymi dlatego by osoba przeproszona poczuła się dobrze i wybaczyła nam a gdy powtórzymy swój czyn to się zastanawiała czy to możliwe czy tylko może źle się to odbiera ''bo przecież przepraszał ,czyli by tego nie zrobił znowu''. Wtedy osoba taka jest skołowana i nie widzi że tak znowu to się stało, tylko zastanawia się nad tym czy nie przesadza sama i czy ona po prostu na to źle patrzy.
Również może być jako manipulacja ponieważ za pomocą przeprosin wydajesz się dobry, dojrzały i w porządku i zaczynasz wtedy być tak odbierany pomimo że nikt nie wie że to tylko na pokaz, przez co odzyskuje się zaufanie kogoś choćby w jakiś stopniu pomimo że nie zasłużenie bo ta osoba naprawdę jest przekonana i prawdziwie wierzy w coś w co tamta osoba nie zrobiła prawdziwe.
Sama chęć przepraszania jest dojrzała jeśli się żałuje prawdziwie. W porządku jest również gdy obie strony zrobią układ ''okej ja ciebie przeproszę a ty mnie, i od teraz nie mieszamy się do siebie''. Dlaczego skoro pisałam że żałosne itp. jest sztuczne przepraszanie? Ponieważ tutaj nie jest tak że jedna osoba sztucznie kłamie bez wiedzy drugiej osoby, a druga osoba wierzy że to szczerze. Tutaj jest tak że obie strony wiedzą o tym że nie robią tego bo szkoda im drugiej strony i jasno o tym mówią (potrafią to przyznać jasno i nawet publicznie) więc są chociaż szczere i nie zakłamane bo wszystkie karty są na stole. Nie jest też to tak najgorsze ponieważ chęć zakończenia konfliktów np. takim przepraszam(jako chęć zgody/uspokojenia konfliktu) a potem ustaleniu zasad razem, jest dość dojrzałe bo obie strony zamiast się gryźć, toczyć to dalej i mieć nie skończoną sprawę postanawiają zakończyć ją. Kończą coś co było złe co jest bardzo zdrowym podejściem i dorosłym m.in. dlatego że nie szargają bardziej swojej psychiki tym.
Dlatego to nie jest do końca etyczne ale jednak całkiem dojrzałe, jeżeli oczywiście chodzi tutaj o zakończenie konfliktu lub kontaktu.
Ciekawostka: narcyzy często (o ile nie zawsze) stosują sztuczne przeprosiny i potrafią co chwilę przepraszać cokolwiek byle by zmanipulować i wyjść na czystych. Lecz po tylu fałszywych przeprosinach i powtórkach w końcu tak czy siak wychodzą na nie szczerych, fałszywych itp. Ogólnie jest kilka pytań (oraz kilka przykładów) jak sprawdzić czy ktoś szczerze przeprasza, ale nie wiem czy je podawać bo to dla np.narcyzów może być jak podanie zadań ze sprawdzianu z matmy przed sprawdzianem XD po prostu się tego wyuczą i znów będzie problem jak rozpoznać.
Nie wiem czy brakuje jeszcze czegoś ale chyba moja wypowiedź jest pełna.