- شيخ الأزهر قال : يجوز تهنئة النصارى بأعيادهم.
= وشيخ الإسلام ابن تيمية قال " حرام بالاتفاق ".
- بس احنا بنعمل كده بدافع السلام والمَحبّة والإخوّة.
= لَم يُهنئ رسول الله نصراني بعيده رغم أنّ اليهودية والنصراية كانت موجودة قبل بعثة النبي، وإن كان ذلك ينشر المحبة والسلام لفعلهُ رسول الله لأنه هو المُعلّم.
- شيخ الأزهر و دار الإفتاء ذهبوا ليحتفلوا مَعهم في الكنيسة.
= لا بأس، هم قد فعلوا ذنب عظيم على تهنئتهم ، ويُحبّذ أن يغتسلوا بعد عودتهم وينطقوا الشهادة ثانيةً .. فربما تصطدم عقولهم بأول شطرٍ في الشهادة فيعلموا أن لا إله إلا الله...
- انت عدو للفرحة، دا هُما فرحانين بميلاد المسيح.
= أولًا الفرح بميلاد نبي يكون بإتباع سُنّة النبي ده، ولو فرحنا بميلاد عيسى عليه السلام - كما ندَّعي - فالأولى أن نتّبع قوله للحواريون لعيسى :
[ فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَىٰ مِنْهُمُ " الْكُفْرَ " قَالَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّهِ ؟ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ
" وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ " ].
صحابة الرسول كانت تبكي عندما يُرتّلون قول الله [وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا]..
لإنه افتراء على اللهاتُهنئ المُفتري على افتراءه!
بالإضافة إلى أنَّ الصحابة لَم يحتفلوا بمولد أي نبي وخاصةً رسول الله وهو أعظم الأنبياء.. يعني حتى انتشار الإحتفال بالمولد النبوي - بدعة -.
- بس أنا فرحان لميلاد سيدنا عيسى.
- افرح بميلاده وبميلاد كُل الأنبياء دي عقيدتك، بس افهم الاول عيسى ده يبقى بالنسبة ليهم مين.. ويعني إيه المسيح صُلب بالنسبة ليهم .. وافهم يعني إيه إله بالنسبة ليهم ..ده 3*1.
- طب والشجرة.. عاوز أتصور جمبها .. ايه مُشكلة الشجرة بقى ؟
= الشجرة دي حكايتها حكاية، بس مُلخص الحكاية إنها زي الأصنام كده، زمان كان في ناس بيعبدوا الشجر، وكانت دي الشجرة اللي بيعبدوها بالظبط ، والنجمة اللي بتتحط عليها دي علامة شرك لإن كانوا بيتّبعوها زمان للبحث عن المسيح... يعني أحنا بنقلد المُشركين تقليد أعمى بنسبة 100%... ميكس كده عظيم .. وثنية على شرك.. بس طبعًا الشجرة بيصدروها لينا على أساس انها زينة.
- بس ده نشر للسلام.
- سمّي المُسمّيات بحقيقتها .. مفيش حاجة اسمها نشر سلام لإن الإسلام هو السلام.. ده اسمه نشر كُفر.
- طب والمودة ؟
- المودة دي لما يبقى مريض فتروح تزوره، لما يبقى في مناسبة سعيدة فتروح تباركله، لما يبقى في كرب فتساعده، إنما مودة على حساب عقيدة فأنت كده ممن قال عنهم رسول الله ( يبيع دينه بعرض من الدنيا قليل).
- بس الأزهر عمل كده.
= بتدرس في الأزهر ايه في الفقه؟
- مذاهب.
= الأئمة الأربعة صح؟
- اه.
= عظيم ، اهو الأئمة الأربعة أجمعوا على عدم الجواز.
- بس الأزهر قال يجوز.
= هسألك تاني.. بتدرس في الأزهر إيه؟ مش انت بتدرس قول الشافعي وبن حنبل وابي حنيفة ومالك وبعض الأئمة زي ابن تيمية وغيره ؟
- اه.
= قالوا لا يجوز... الازهر مُجرد ناقل لعلمهم .. فلو الازهر ضلّ .. يبقى علم الأئمة هو المَرجع.
- بس الأزهر الشريف قال...
= قولنا سمّي المُسميات بحقيقتها.. اسمه أزهر بس مش شريف... اسمها دار بس مسمهاش افتاء .. اسمه عيد كُفر مسمهوش عيد ميلاد
وانت
اسمك مُسلم مُحمّدي،
مش مُسلم كيوت.- بس
- بس ايه؟ انا عارف سؤالك .. عاوز تقولي ( يعني انت هتكون أعلم من شيخ الازهر ؟ صح ؟ )
- اه
_ لا .. انا تقريبا كده اعلم بسورة الاخلاص من شيخ الازهر .. و أغيّر على ديني من شيخ الأزهر.