12.- Psychologie- Náročné životní situace

401 52 12
                                    

(guys koho nebaví ta psychoška, tak si radši přečtěte jenom to, co není kurzívou, teda vlastně spíš jenom poslední větu, tahle kapitola totiž není o ničem jinym než o vědátorskej kecech z psychologie:DDD #sorrynotsorry)

NÁROČNÉ ŽIVOTNÍ SITUACE 

Stres, konflikt, frustrace, deprivace- náročné životní situace. Jsou to situace, do kterých se člověk dostává, ale není schopen je zvládnout věžným způsobem a musí mobilizovat své síly. Jsou takřka nevyhnutelné.

Stres

Stres je do určité míry v životě žádoucí- nutí nás k lepšímu výkonu- eustres, ale pokud je zátěž nadměrná, člověku škodí distres, prostě ten klasický stres, jak ho známe. Příčině tohoto stresu se říká stresor. 

Mám stres

Mými stresory jsou Michael a Ashton.

Stres se projevuje:

-Fyziologicky (teploty, bolesti svalů, kloubů..)

-Behaviorálně (křik, přejídání se, plačtivost, nechutenství...)

-Emocionálně (přecitlivělost, podceňování, nervozita...)

Stres se dá zvládnout třeba i jen díky jednoduchému dechovému cvičení (zhluboka dýchat, zadržet a pomalu vydechovat), nebo pomůže procházka+ slova "jsem klidná", jít se napít a soustředit se na polykání. 

Teď abych vypila tak pět litrů vody a pekelně se soustředila na to polykání

Frustrace

Frustrace je psychický stav, který nastává v situaci, kdy se na cestě za určitým cílem objeví nějaká překážka.Pochází z latinského "frustra"- marně.
Je to zkrátka neočekávaná ztráta naděje na uspokojení.
Vyvolává agresivitu, depresivitu, zklamání, křivdu.

Důležitou roli při vzniku frustrace hraje naše pozitivní očekávání- čím silnější očekávání, tím větší zklamání. 

Sakra to si nemůžu přečíst ani zápis v sešitě, aniž bych v tom všem právě neviděla sebe?

Konflikt

Rozlišujeme vnější interpersonální- v mezilidských vztazích a vnitřní intrapsychický- konflikt rozhodování.
Patří k životu, každý se s ním vyrovnává jinak, někoho zatěžují a vyčerpávají (můžeme se snažit vyhýbat, ale někdy to prostě nejde)
Konfliktogenní člověk je ten, který si v konfliktech libuje, rád je vyvolává.
 

Žeby Ashton? 

Konflikty v mezilidksých vztazích mívají různou podobu, trvání, hloubku od hádky
Získáváme při nich sociální zkušenosti, řešení těchto konfliktů by se nemělo odsouvat

Řešení konfliktů: 

Ah, tak tohle mě zajímá. 

Agresivita pramení z frustrace (když něco nemůžu, něco se mi nedaří,..)
Člověk by měl začít u sebe (čím přispěl k hádce)
V průběhu řešení používat věcné argumenty a takové, které souvisí s daným problémem (nezatahovat jiné)
Stejný prostor k vyjádření by měly mít obě strany, dobrat se k nějakému řešení společně je nejlepší.
Můžeme využít mediace- uprostřed
MEDIÁTOR- nestranný, nezávislý člověk, který provází znepřátelené strany procesem řešení konfliktů, pomáhá jim zvládnout řešení problémů, nikoli je však za ně nevyřeší.

irTwin || a.i.Kde žijí příběhy. Začni objevovat