20

6.6K 410 16
                                    

الراحه ..... شعور غريب يتغلغل في اعماق قلوبنا حين نكون بقرب من نحب .... هرمون يفرزه العقل بأمر من القلب .... وحين نشعر بالراحه نتمني لو يتوقف الزمن .... بقرب من نحب نتمني ان يدوم الليل للابد وان لا تشرق الشمس ابداً .

هكذا كان يشعر الملك وهو يقف بجوار حبيبته امام منزل الشلال خاصتهم .... فهي اصرت وبشده الخروج قرب الشلال وخاصه ان اليوم نسيمه خفيف غير الايام الماضيه التي قضوها هنا وكان الجو بارداً وبشده فمنعها من الخروج وجعلها تتأمل الطبيعه من حولهم من داخل المنزل الزجاجي خاصتهم. ... ولكن اليوم لم يرد ان يحزنها ولو علي طلب بسيط .....

واقفه بجانبه .... امامهم شلال مياه عملاق علي حافه جبليه .... يحيط اللون الاخضر من الزروع الرائعه بقرب الشلال لتشعر انها امام منظر طبيعي يجمع ثلاث مشاهد ( ساحلي - زراعي - جبلي ) مشهد نادر ان تراه في عالمها ...... واقفه بجواره تفكر بجديه لم كل شىء في عالمه جميل ...... لم كل شيء بجواره رائع ..... هل عالمه هو الذي لا يقوام ..... ام قربه هو الذي يسحبها بداخله كدوامه بحريه تسحبها دون اراده ....

وبينما هي تسبح في افكارها لمحاوله معرفه سبب تلك الراحه الرائعه التي تسكن اضعلها بجواره ..... احست بيد ضخمه توضع علي كتفها تسحبها له وهو ينظر لها بغضب كطفل حانق علي والدته .

الملك : سرحانه في ايه وبتفكري اوي كده وانا جمبك .

عهود ببساطه : فيك .

الملك : بتفكري فيا وأنا جمبك .... طب ما تسيبك مني وتركزي معايا .

ضحكت عهود : انت بتقول ايه انا مش فاهمه منك حاجه .

الملك : مش مهم .... المهم انك مركزه معايا وعينك عليا وتفكيرك معايا ..... عقبال قلبك لما يبقي معايا يارب .

عهود ببساطه : ومين قالك انه لسه معايا ؟ .

الملك باستفهام : يعني ايه .

عهود بخجل : شكلي حبيتك .

اقترب منها سلمان بشده وهو يضمها بين زراعيه واضعاً جبينه علي جبينها وهو يهمس بخفوت

الملك : قوليها ..... فرحي قلبي يا حبيبه قلبي وقوليها.

عهود وقد قررت تجاوز خجلها : بحبك يا سلمان .... بحبك بكل حاجه فيك .... عصبيتك وتملكك وعالمك الغريب ده .... اهلك واصحابك وشعبك وحتي اخطائك .... ماعرفش امتي ولا ازاي بس لقيت نفسي بحبك ...... بحبك وبحب كل حاجه فيك او تخصك .

نظر لها وهو حرفياً لا يتنفس .... توقفت انفاسه مع كلمه نطقت بها...... كان يظن انه مازال امامه طريق طويل للوصول إلي قلبها ...... ولكنها كالعاده تفاجئه بشده ...... عندما اتي بها اليوم لم يحلم في ابعد احلام عقله الباطني ..... ان تعترف له بحبها وبتلك الطريقه الرائعه وفي هذه الاجواء الرومانسيه.....

مستذئب من شارع الهرم ( كامله )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن