Bab 5

724 27 0
                                    

//edited//

"Akif, kau balik macam mana tadi? Tadi hujan kan? Aku dah sampai rumah, baru aku teringat yang kau takde payung."

"Cuba teka."

"Abang Faliq kan?"

"...."

Laila dari hujung talian dapat membayangkan muka Akif yang sudah malu.

"So, cadbury tu memang dia ke yang bagi?"

"Tak...."

"Eh, kau ada peminat lain?????"

Akif mengubah posisi baringnya menjadi meniarap sambil tangannya tak lekang dari telefon bimbitnya.

"Ingat tak budak perempuan yang aku tegur waktu first day sekolah?"

"Ohh dia... yang aku tolong tu. Aku taktau pun nama dia siapa."

"Nama dia Balqis. Dia cuma nak cakap terima kasih je."

"Baiknya dia... jap, jadi macam mana kau boleh balik dengan Abang Faliq pulak kalau kau jumpa dengan orang lain?"

"Panjang ceritanya..."

Akif mula menceritakan apa yang terjadi kepada Laila.

"Patutlah bahagia semacam je kau harini. Aku dengar suara kau pun dah tahu dah, mesti ada sesuatu yang jadi ni.... untunglah kau. Tadi pun aku jumpa dengan Kak Zaara. Cuma dia nampak macam tak okay," ujar Laila, susah hati.

"Oh, yeke? Kau rasa kenapa?"

"Entahlah, aku harap dia okay je sekarang ni.. risau aku. By the way kan, untuk hari penutup, korang kena buat apa?"

"Kitorang kena buat sketsa pendek dan nyanyian. Lagu, kitorang belum bincang lagi tapi kena berkaitan dengan persahabatan."

"Mana adil! Kitorang kena buat pantun dan sajak. Kenapa persembahan korang lagi menarik?! Mesti sebab kau kan Akif?"

"Kenapa aku pulak?" tanya Akif sambil tergelak mendengar tuduhan Laila yang tiba-tiba.

"Manalah tau Abang Faliq kau tu handpick kan persembahan yang best untuk kau~~~" usik Laila.

Tiba-tiba pintu bilik Akif diketuk.

"Banyaklah kau, Laila. Dahlah, malas aku layan kau," ujar Akif.

"Eleh... ha yelah... aku pun nak buat homework. Bye Akif~~"

Setelah dia mematikan panggilan, Akif membuka pintu biliknya. Puan Wardah sedang berdiri di hadapan biliknya.

"Akif, ayah panggil turun makan,"

Emosi Akif yang gembira baru tadi, terus lenyap dengan sekelip mata.

"Akif tak laparlah, ibu." Akif betul-betul taknak duduk semeja dengan ayahnya.

"Mehlah, teman ibu makan sekali," pujuk Puan Wardah.

Akif mengambil masa seketika sebelum membalas, "Okay, ibu."

Langkah Akif terasa berat, bertambah berat apabila dia melihat Encik Faizal sudah duduk, menunggu mereka di meja makan.

Akif mengambil pinggan, menyenduk nasi lalu duduk bersebelahan dengan ibunya. Ketiga-tiga ahli keluarga itu makan tanpa sebarang perbualan. Encik Faizal jarang pulang ke rumah awal, namun setiap kali dia pulang awal, ibunya akan memanggil Akif untuk makan malam bersama.

Namun setiap kali itulah, ada ketegangan yang dapat dirasakan antara sepasang ayah dan anak lelaki tersebut. Tidak sekalipun Akif memandang tepat ke arah ayahnya.

Eh, Aku dan Dia?Where stories live. Discover now