Empat Belas

383 35 11
                                    

"Semu benda dah settle,dah sekarang tinggal buat ujian je lagi"Ujar Khun Mae Toey.

"Dah buat temu janji dengan doktor kan?"

Khun Mae hanya mengangguk.

"Ha?Ujian apa Khun Mae?"Soal Toey.Dia tidak tahu menahu tentang sebarang ujian yang dia perlu jalankan sebelum kahwin.

"Lahh kau tu nak kahwin kan.Kena lah buat ujian HIV"Khun Pho mencelah.

"Tapi ujian tu bukan untuk lelaki perempuan je ke?"Toey bingung.

"Apa kau fikir lelaki perempuan je ke?Heii kau tu nak kahwin,tak kesahlah tu lelaki ke perempuan ke,diri tu kita patut check"

Toey sudah mula risau.

"Kalau tak buat tak bolehke?"

"Kau jangan nak mengada.Khun Pho dengan Khun Mae dah buat temu janji dengan doktor.Malamni juga kita pergi!"

"Ni lagi satu.Kenapa Pho takpernah nampak Ohm 2/3 hari ni?"

"Errr di-dia banyak kerja.Sebab kan nak cuti seminggu.Tu dia tak balik rumah,dia balik rumah Daddy dengan Papa je sebab dekat dengan tempat shooting baru dia sekarang"Toey menjawab dengan sekali nafas.Takut tersilap kata.

Kedua ibu bapanya hanya mengangguk dan tidak meragukan apa-apa.


"Ohm!Bangun!"Gulf mengetuk pintu anak bujangnya itu.Dia hairan bahkan tidak sempat untuk bertanya kenapa Ohm tiap hari pulang ke rumah ini bukan kondonya sendiri.

"Yeye Ohm dah bangun ni ha"Ohm keluar daripada bilik dalam keadaan yang sudah bersiap-siap.

"Lahh nak pergi mana pulak ni?" Soal Gulf pelik.Hilang sudah semua persoalan di benak mindanya tadi.

"Lahhhh Papa lupa ke yang malamni kita pergi hospital?"

Gulf menepuk dahinya tidak terlalu kuat.
Lantas dia turun ke tingkat bawah berlari memanggil suaminya.

"P'MEW!!!!!!CEPAT SIAPPPPPP!!!"Gulf meninggalkan Ohm.

Ohm tergelak kecil melihat tingkah Papanya sendiri.Mungkinkah dia akan sebahagia kedua orang tuanya ini.

Haihh.


Kedua orang tua mereka sibuk berbual sesama sendiri manakala tinggal Toey dan Ohm berdua.

Diam tanpa sepatah kata.

Ohm hanya fokus dengan telefon di tangannya manakala Toey hanya duduk tanpa melakukan apa-apa.

"Errrr Ohm.."

"Hm?"Ohm menyaut tanpa memandang Toey.

"You okey ke"Toey bermain-main dengan jari-jemarinya kelihatan bersalah.

"Kalau aku cakap okey macam menipu sangat kan"

"I minta maaf.I know yang I bodoh"

"You takperlu nak jelaskan apa-apa.Lagi you explain,the more I felt stupid"Ohm mengeluh.

Toey terus terdiam.Tidak tahu apa lagi yang patut dia kata.

"Khun Sittiwat Imerbpathom"Nama Toey dipanggil ke bilik ujian.

•••

Aku tersenyum sendiri.

Setiap satu gambar Ohm yang aku simpan aku teliti sebelum aku padam.

'Delete 85 photo'

Ikon 'delete' ditekan dan hilanglah semua gambar-gambar Ohm Pawat yang selama ini aku simpan.

"FAN SERVICE" Where stories live. Discover now