هام

2.7K 104 16
                                    

السلام عليكم......

مبدأيا كده حابه أتكلم في موضوع......

بالطبع أي كاتب بينتقد والمفروض الكاتب يستحمل النقد......وميتأثرش بيه......

أنا جايه أتكلم معاكم في الموضوع ده...... بالطبع هتقبل أي نقد محترم واي حد بيقول السرد لسه مش حلو أو في أخطاء إملائيه عشان ده هيعلمني......

بس فيه نقد بيتكرر كتير الأيام ده وبجد أنا تعبت منه مش عشان ما بتقبلش النقد ولكن لأن الحدث إللي بيقوله لسه محصلش في الروايه......

طب إيه هو النقد؟؟؟

مش إحنا أول الروايه قلنا أنو آسر ومازن ليهم ماضي.... أيوه هو ده.....

دلوقتي بيتوقعوا أنو الماضي ده موجود في كل الروايات وأن المفروض الكاتب ما يخليش القارئ يتوقع صح.....

أهو ده إللي مضايقني أنهم فاكرين القارئ بيتوقع صح.....مين قال أن القارئ متوقع صح في ناس كتير قرأت وبتقول التوقعات غلط......

طب عشان ده مش في دماغي يعني إللي هما بيفكروا فيه أنو موجود في جميع الروايات ده مش موجود عندي......

بصوا هي أول روايه ليا أه بس برضوا بكون عايزه أكون فكر من دماغي أنا مش قرأتها قبل كده في روايه.....

وحتي لو فيه فكره شبيها موجوده في الروايه بحاول أغيرها......ورغم كده بيقولوا فكر كتيره موجوده في كذا روايه بس الحبكه هنا بتبقي مختلفه......يعني مثال....مصاص الدماء موجود في كثير من الروايات ولكن كل حبكه مختلفه.......

المهم أنا موضوعي هو أن ممكن كل واحد يقول توقعاته إيه في ماضي آسر ومازن......

عارفه إللي هقوله صعب بس أنا تعبت.....ولو التوقعات طلعت ميه في الميه صح هوقف الروايه ده وهمسحها عشان أنا مش عايزه حد يقولي بتقلدي روايه......

أكيد في ناس هتقول المفروض تتقبلي النقد ومتتأثريش بيه..... أنا متقبله النقد وكل حاجه بس لما تنقدوا علي حاجه لسه ما كتبتهاش في الروايه يبقي ده بالطبع هيضايق.....

أتمني بجد كل واحد شاف ده يجاوب علي السؤال وهو إيه توقعاتكم تجاه ماضي مازن وآسر......

دمتم سالمين
شهد رمضان

جميلتي المجنونهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن