الحادي والعشرون

3.3K 197 45
                                    

أنا آسفه عن فصل إمبارح لأن زي ما قلتلكم مش هكون فاضيه ولكن حاولت أعوض عن فصل إمبارح....بفصل كبير وأنا حقيقي كبرت الفصل سيكا 😹أتمني لايك عشان بجد تعبت في الفصل ده 💜💜
______________________________

صدمه...... الجميع ينظرون لها بصدمه لا يستوعبوا حتي الآن أنها رفضت الزواج من هادي........

بينما هادي ينظر لرحمه بدهشه وصدمه......لا يصدق أنها رفضته ولكن قال وهو ينظر لها لعل ما تقوله ليس سوي مزاح منها.....:

"مش موافقه......أكيد بتهزري.......لو بتهزري قولي اي حاجه عشان قلبي هيوقف....."

قالها برجاء وهو ينظر لها بعيون حزينه...... نظرت رحمه لعينه ثم قالت بتوتر...:

"أنا مش بهزر.... وفعلاً مش موافقه علي الجوازه ده....."

قالت صباح بغضب وهي تنظر لرحمه...:

"مش موافقه إيه....ما كنتي كويسه ومفكيش حاجه.....إيه إللي غير رأيك فجأه....."

قالت رحمه وهي تنظر لوالدتها بجمود ولكن قلبها يقول العكس...:

"مش عايزه اتجوزه......مش حاسه معاه بالأمان إللي عيزاه......ومش متقبلاه.....إزاي بقي هتجوزه..... وأفضل طول العمر معاه..... وأنا مش بحبه....."

قالت صباح بغضب...:

"أنا مش عارفه إنتي إيه إللي قلبك مره واحده.....بس هتتجوزي هادي يا رحمه يعني هتتجوزيه....."

قالت رحمه بغضب....:

"خلاص يا ماما....قلت مش عايزه اتجوزه.... والجواز مش عافيه......."

كادت صباح أن تتحدث لإبنتها ولكن قاطعها صوت هادي....

قال هادي وهو ينظر لرحمه بوجع وألم لا يعلم لماذا رفضته ولماذا تغيرت فجأه ولكنه قال ببرود....:

"خلاص هي مش عايزه تتجوزني براحتها..... وأنا مش هتجوز حد إجباري......"

ثم وجه حديثه لرحمه....:

"وإنتي لو كنتي هتتجوزيني عشان ساعدتك.....يبقي بلاش جواز وأنا ما بتجوزش حد مش طايقني..... وكمان أنا لقيت ليكم شقه....وكنت هقولكم عليها قبل ما اتقدم ليكي بس خلاص تقدري تروحي تقعدي فيها عشان ما تحسيش إنك مسئوله إنك توافقي عليا......."

نظر لها نظره اخيره ثم ذهب ولكن هذه النظره كانت كافيه لتجعل قلب رحمه يؤلمها........

نظر آسر جهه هادي الذي خرج من المنزل بوجع......لم يري صديقه سعيد لهذه الدرجه والآن ماذا كل شئ تحطم.......

نظر مازن جهه رحمه ثم قال بغضب لا يعلم ما يقوله ولكن نظره الحزن التي كانت في عين صديقه كافيه أن تجعله يظهر الغضب عليه....:

"أنا مش عارف إنتي عملتي ليه كده.....بس كل إللي متأكد منه إنك نصابه....ضحكتي علي صحبي بطيبتك.....وإتظاهرتي إنك بريئه ولكن في الآخر طلعتي أكبر نصابه......لو إنتي مكنتيش عايزه تتجوزي منه كنتي قلتي من الأول بس إنتي عايزه تكسري قلبه.....إستفدتي إيه بقي لما خلتيه يتوجع...... ما أهو أكيد امثالك بيفرحوا لما يدمروا حياه الناس.....الواحد بيغلط لما يدخل حد بيته ويأمن عليه.....يفتكره هيصونه ولكن بيبقي غلطان.....إنتو بتدمروا حياتهم....... أنا حذرته منكم بس هو ما سمعش وقال دول ناس أبرياء......"

جميلتي المجنونهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن