LUTH | 4

204 28 54
                                    

"It really looks good on you."

What? apa yang nampak elok dengannya? dari mana tiba-tiba kata puji itu datang? Luthfia tadah muka blur di situ, tanda tidak faham.

Seolah faham apa yang bermain ni fikiran Luthfia, Aidan menerangkan.

"Selendang ni. Mama tunjuk gambar Luth masa abang dekat Morocco last two weeks and ask me to buy something for you. Masa abang nampak selendang ni, abang rasa it will suit you perfectly and I'm glad it really does. You look stunning tonight."

Mulut Luthfia melongo sedikit apabila dipuji begitu, "Abang jangan puji Luth, nanti sampai ke bulan Luth terbang." Seloroh Luthfia sambil menahan bibir dari tersenyum lebar.

Mujurlah lampu luar lobi hotel ni warna kuning, tak nampak sangat satu mukanya yang blushing.

Aidan ketawa kecil mendengar kata-kata Luthfia. Ketawanya di akhiri dengan senyuman sambil memandang lembut wajah gadis itu.

"Abang tak duduk dengan aunty?" soal Luthfia cuba mengubah topik. Malu pula di pandang begitu. Ibunya dan aunty Soraya entah kemana. Lukman pula pergi ambil kereta. Tinggal dia dan Aidan terpacak di luar hotel sambil menunggu ibu dan aunty Soraya.

"Abang ada rumah dekat dengan company. Biasanya abang busy with works so jarang balik rumah mama. Mama yang selalu datang sana."

"Ohhh ..." Tetapi masih tak menjawab soalan yang bermain difikiran Luthfia.

Macam mana ibu dan Lukman boleh kenal Aidan? dia tahu aunty Soraya ada anak, tapi ibu tak pernah sebut pun perihal anak aunty Soraya selama ini dan dia pun tak pernah nampak Aidan di kawasan kejiranan mereka.

"Luth baru balik cuti semester kan?" Soal Aidan.

Luthfia angguk kepala mengiakan. Dia baru je balik seminggu yang lepas. Tapi kenapa Aidan tanya?

"Sebelum Luth balik, abang duduk dengan mama dua bulan sebelum pindah ke rumah sekarang. Abang kenal aunty Rose dan Luke masa tu. Abang tak pernah jumpa Luth, tapi abang selalu dengar nama Luth dari mama dan aunty Rose."

"Ohhh ..."

"Nak tahu apa yang mama dan aunty Rose cakap?"

Laju Luthfia gelengkan kepala, "Tak nak. Mesti diorang kata Luth kan? abang simpan je, Luth tak nak dengar."

"Betul tak nak dengar?" Aidan senyum mengusik. Dia kemudian memeluk tubuh sambil memandang wajah Luthfia.

"Mama cakap Luth cantik, which abang setuju seratus peratus. Aunty Rose pula cakap Luth degil, keras kepala tapi lembut hati. Ni abang ..." Kata-kata Aidan terhenti apabila kereta Toyota Vios milik Puan Rose berhenti dihadapan mereka.

Dahi Luthfia berkerut sedikit apabila melihat ibunya duduk dibahagian penumpang. Punyalah dia tunggu dekat sini rupa-rupanya ibu pergi ke tempat letak kereta sekali dengan Lukman. Kalau dia tahu, dia ikut sekali tadi.

"Then, abang contact Luth nanti regarding the internship." Kata Aidan sambil membukakan pintu kereta dibahagian belakang untuk Luthfia.

LUTH (HIATUS)Where stories live. Discover now