Aku berdiri di hadapan sebuah— ke dua buah kalau macam ni? Sebab ada pintu kiri dan kanan. Macam kat rumah aku lah macam tu. Bezanya pintu ni tak boleh buka nyah kalau tolak sendiri. Tarik pun tak boleh juga. Jadi kalini memang bukan salah akulah.
"Tekan... Loceng?" Entah kenapa tulisan asing di pintu itu tiba-tiba dapat aku baca. Masalahnya aku rasa aku tak pernah belajar tulisan ni kan sebelum ni? Dahiku berkerut sedikit sebelum akhirnya aku memilih untuk buat macam apa yang disuruh.
Sekali tekan... Tak ada pun bunyi aku dengar.
Aku tekan lagi sekali... Sama juga tak ada bunyi.
Aku tekan loceng banyak kali. Apahal ni tak ada bunyi pula? Rosak ke apa?!
"Iya iya iya datang ni. Tak payah tekan banyak kali macam tu boleh tak? Nak rosakkan loceng ke apa?" Tiba-tiba seseorang muncul sambil membebel-bebel sebelum membukakan aku pintu.
Lah... Kena slide ke tepi rupanya. Aku fikir main tolak tarik. Manalah aku tau.
"Nak apa?" Soalnya seraya membuka pintu. Saat matanya bertembung dengan mataku, dahinya sedikit berkerut. "Athena? Kenapa tiba-tiba datang malam-malam ni?"
"Ada hal sikit."
"Sekarang?" Aku mengangguk sebagai balasan soalannya. "Dorm dah tengok belum?" Aku menggeleng pula.
Betul, lepas dibenarkan masuk dorm tadi a.k.a waktu bebas, aku bukan pula berniat nak tengok dorm, aku malah terus berlari ke arah dewan yang kami guna untuk berkumpul tadi. Tapi itulah, boleh pula aku tersesat dekat dua jam. Jalan punya jalan, tiba-tiba tersampai kelas. Dah sampai kelas, aku ambil peta lepastu cuba cari dewan tu balik tapi tak jumpa juga. Dah berkali-kali aku pusing tempat sama tapi tak jumpa juga. Lepastu peta aku habis bateri, perlu cas, masalahnya aku tak tau aku dekat mana. Alkisahnya sesat lagilah sebelum Melur yang jumpa aku tengah berlegar-legar macam orang gila dekat belakang bangunan kelas kami.
Aku pun tak tau macam mana aku boleh tak sesat masa bercerita dengan Vince sambil pergi kelas tapi tiba-tiba boleh pula tersesat di masa-masa darurat. Dan baru aku tau, dewan tu cuma akan muncul bila perlu diguna ja. Bermakna, aku perlukan pertolongan staf akademi ni untuk munculkan dewan tu.
Kenapa? Sebab sekarang ni katil aku masih dalam dewan tu. Takkan nak biar pula? Memang taklah! Sebab tu aku minta Melur tanyakan senior akademi ni untuk bagitau kat mana bilik pejabat sekolah ni. Sempat jugalah sesat dekat sejam tadi sebab instruction senior tu tak clear. Sumpah bukan salah aku. Aku rasa aku takdelah buta jalan sangat.
"Nak minta apa-apa ke?" Soal wanita tadi. Sekali lagi aku mengangguk. "Apa dia?"
"Nak masuk dulu boleh? Bincang kat dalam. Luar ni sejuklah." Aku tersengih pada wanita itu. Pintu dibuka lebih luas untuk aku.
"Masuklah." Katanya. "Sebelum tu ada beberapa benda blablablabla..." Aku dah tak dengar apa dia cakap. Aku sibuk melopong sambik memerhati dekorasi ruang itu. Tak sangka besar betul dalamnya.
"Faham tak?" Soal wanita itu lagi.
"Ah? Oh, ya. Faham." Aku mengangguk. Seraya mengikuti langkahnya masuk lebih dalam.
Di dalam satu ruang, aku melihat seorang lelaki sedang duduk sambil menikmati— eh? Itu wain ke tu? Dia... Minum? Dalam sekolah? Biar betik?!
YOU ARE READING
The Kisah: Mythical Highschool (SU)
FantasyA M A R A N ❗ • Ada mengandungi kata-kata kesat. Jangan ikut. • Beberapa bab terawal sangatlah dipenuhi dengan makian dan cringe. • Slow-paced plot -•-•- Once upon a time, when wattpad have Hotel Transylvania. -•-•- Athayla Roxburgh, 16, a human. Me...