33.

49 6 3
                                    

Athayla p.o.v

"WARREN!" Teriakku geram lalu tanpa sengaja menarik-narik rambut Vince. Kesian dia tak pasal-pasal jadi mangsa.

"Athayla, Athayla, rambut aku!" Panggil Vince tapi tidak aku sedari. Dan entah mana silapnya aku terlepas pegangan pada Vince dan jatuh ke bawah. Gelabah Vince cuba menangkap tanganku semula tapi tidak sempat.

"Thayla!" Teriak Vince panik.

Aku sudah menutup mata, bersedia menerima rasa sakit terhempas tapi sebelum sempat kakiku mencecah lantai, sepasang tangan muncul menyauk pelipat lutut dan belakangku, menangkap tubuhku. Saat aku membuka mata, sepasang iris merah menyapa pandangan.

"Melur!" Kataku teruja lalu berpaut pada bahunya.

"Huh... Betullah cakap diorang. Kau ni ringan je." Tegur Melur.

"Hish, kau ni!" Aku memuncungkan mulut sedikit. Dia saja cakap nak bagi sedap hati aku lah tu.

"Betul lah." Balas Melur lalu terbang semula ke bawah dan menurunkan aku dekat dengan yang lain.

Vince yang sudah berada di bawah sesaat lebih awal daripada kami laju mendapatkan aku lalu tubuhku dibelek. Yakin aku tak ada apa-apa kecederaan, dia melepaskan keluhan lega.

"Nasib Melur sempat sambut kau." Komennya lalu bercekak pinggang sebelum menyambung ayatnya. "Yang kau tiba-tiba mengganas kenapa?" Soalnya bernada geram.

Mendengar soalan Vince, aku baru tersedar. Oh yalah!

Aku tidak mengendahkan Vince yang masih belum puas memekak malah terus bergerak menyerang Warren yang masih setia menggigit sayap burung hantu putih tadi. Bahagian perut Warren aku tumbuk sehingga jejaka itu mengadu sakit dan tertunduk lalu rambut kelabunya aku tarik kuat. Burung tadi pula terus masuk ke dalam pelukan aku seperti mencari tempat perlindungan.

"Sakit, Thayla!" Adu Warren sambil memegang pergelangan tanganku cuba melepaskan peganganku pada rambutnya.

"Apa sakit sakit?"

"Lepas!" Satu persatu jari jemariku cuba dia buka namun aku masih dapat rasa dia sehabis baik cuba mengawal kekuatannya. Walaupun dalam keadaan marah, aku masih berterima kasih dia tak sakitkan aku.

"Kenapa kau gigit Boby?!" Teriakku geram menyebabkan pergerakan Warren daripada melawan aku terus terhenti. Wajahnya tampak hairan memandang aku begitu juga mereka yang lain.

"Boby?" Soal Warren hairan.

Aku lepaskan rambut Warren lalu aku angkat burung hantu berbulu pelepah putih yang Warren gigit tadi seperti dalam cerita The Lion King, bahagian dimana Simba yang masih kecil diangkat oleh babun di atas tebing.

"Boby!" Kataku dalam nada kuat memperkenalkan burung hantu itu kepada rakan sekelas.

Boby si attention seeker juga tanpa segan turut membuat posing. Sayapnya dilebarkan sambil membuat muka bangga. Acah macam helang. Tak sedar diri ketot.

Aku mencebik melihat burung kuat perasan itu. Sudahlah sakit sayap.

"Dah. Kau lebih-lebih siapa nak layan?" Kataku menurunkan Boby semula separas dadaku.

Seperti faham dengan apa yang aku cakap, Boby memalingkan wajah daripada aku seperti merajuk.

"Amboi? Merajuk. Kau fikir aku kesah? Memang tak lah." Aku sekadar mencebik.

"Woot woot!"

"Diamlah kau."

"Woott!"

"Warren, gigit dia."

The Kisah: Mythical Highschool (SU)Where stories live. Discover now