Hari berlalu pantas. Sekelip mata saja, aku kini sudah dua hari berada di sekolah aneh yang terletak di pulau tanpa nama ini. Hari terlihat begitu indah. Matahari pagi bersinar tak begitu terik dan awan-awan cantik menghiasi ruang atmosfera. Tapi tak mendung juga. Angin turut bertiup lembut. Berada di pulau tapi anehnya aku langsung tak rasa panas.
"Huwahhhh...!"
Walaupun begitu, hari yang indah tetap tidak dapat menceriakan aku. Mata masih terasa berat dengan tubuh yang lenguh macam umur dah mencapai 79 tahun. Aku rasa aku dapat sakit sendi dah sekarang ni. Semuanya sebab bersihkan dewan makan tu semalam.
Aku penat ya dengan makhluk tu semua. Tak seekor pun reti bersihkan dewan makan tu. Kau boleh bayang tak diorang bersihkan lantai tapi jalan-jalan dengan selipar yang masih bersisa makanan juga? Sia-sia lah kau bersihkan! Aku tak faham apa yang susah sangat nak cuci selipar tu dulu lepastu pandai-pandailah bahagi tugas. Ni yang seekor kerja mop lantai, yang lain pun nak juga mop lantai. Habis meja tu? Bila tak ada mop, dia ikut ja member pusing-pusing satu dewan tu. Yang penting nampak sibuk. Sibuk apa? Sibuk jadi anak itik. Haish! Tak pasal-pasal kena denda lebih.
Hah kan tak pasal-pasal aku membebel!
Dengan kantuk yang masih bersisa, aku masuk ke dalam kelas dan mengambil duduk di sebelah kerusi yang dihuni Vince. Kepala aku rebahkan pada permukaan meja. Aku nampak rata-rata pelajar lain turut terlihat kurang bermaya dibandingkan kelmarin. Biar betul aku kena hadap benda ni hari-hari untuk seminggu? Aku tak rasa aku mampu.
"Thayla, aku ada lawak." Vince menggoncang sedikit lenganku.
Mamat ni lagi satu. Aku tak faham minuman tenaga jenama apa dia ambil sampai tak reti penat. Dia dari kelmarin macam tenaga tak reti berkurang. Dari aku jumpa dia pagi tu sampai malamlah. Mulut asyik nyenyenyenye ja. Dia tak nampak ke semua orang sedang penat sekarang?
"Not now."
"Kalau bukan sekarang bila lagi? Ayuh! Bangkitlah anak muda!" Penuh semangat dia berlagak macam papa Zola.
Kau tengok? Aku dah cakap tenaga dia ni unlimited.
"Vince, aku sedang mengantuk sekarang. Read the room, please."
"R-o-o-m?"
Aku pandang saja Vince dengan wajah tanpa ekspresi meskipun dia sedang tersengih lebar. Dia fikir dia lawak ke?
"Kau tau kan kau tak lawak sekarang ni?"
Dia sekadar membalas dengan menjungkitkan bahunya.
"Kacau Warren sana. Jangan kacau aku."
"Kau sentuh aku lagi, aku patahkan taring kau." Tanpa memalingkan kepala memandang kami, Warren yang duduk di kerusi hadapan kami lebih dulu memberi amaran. Aku syak Vince dah cuba kacau dia tadi, tapi hampir kena makan. Tu pasal dia kacau aku pula sebab dia tau aku makan daging yang dimasak ja.
"Alaa, Thayla... Aku ada lawak ni. Dengarlah..." Vince sambung merayu. Pipinya digeserkan pada kepalaku lagak kucing miang membuatkan rambut aku serabut.
"Eee, aku penat lah, gila."
"Tak suruh kau buat apa pun. Dengar ja."
"Lawak kau je dah cukup buat aku hilang tenaga."
"Pleaseee?" Vince cuba besarkan mata sambil membuat muka minta kesian. Masalahnya muka dia tu buat aku rasa nak sepak dia bukan kesian dengan dia. Mamat ni dahlah kecil muka. Macam watak Victor dalam The Cropse Bride tu dah aku tengok. Bezanya kartun tu kecil muka pun kacak lah.
Mamat ni, erm... Dahlah, karang jadi penghinaan terhadap haiwan pula kalau cakap.
"Nanti tak boleh ke?"
YOU ARE READING
The Kisah: Mythical Highschool (SU)
FantasyA M A R A N ❗ • Ada mengandungi kata-kata kesat. Jangan ikut. • Beberapa bab terawal sangatlah dipenuhi dengan makian dan cringe. • Slow-paced plot -•-•- Once upon a time, when wattpad have Hotel Transylvania. -•-•- Athayla Roxburgh, 16, a human. Me...