BAB 4

139 1 0
                                    

Pagi Ahad itu berkumpul keluarga kecil Sofia dan beberapa ahli keluarga Khairi.

Setelah ditangkap basah malam tadi, pasa pagi tu mereka terpaksa bernikah.

Sofia yang diwalikan oleh bapanya, dengan sekali lafaz mereka sah menjadi suami isteri.

Sofia hanya menunduk menguis tangannya. Malu, sedih, kecewa... Semua bercambur baur. Menitis air matanya. Bukan pernikahan ini yang dia mahukan.

Sofia juga seperti wanita lain, mempunyai angan-angan untuk majlis nikah yang di inginkan. Tetapi angan hanya tinggal angan. Kini dia sudah menjadi isteri orang. Isteri kepada seorang lelaki yang dia benci. Orang yang telah mengambil daranya dengan cara menjijikkan.

Mama Sofia, puan Azlin memeluk anak perempuannya. Makin laju air mata Sofia mengalir. Dipeluk erat tubuh emaknya itu.

"Mama, Sofi minta maaf. Sofi....." tidak dapat dia menyambung ayat itu, tidak tahu bagaimana dia mahu menegakkan dirinya yang teraniaya.

Puan Azlin menepuk perlahan belakang badan satu-satunya anak perempuannya itu. Tipu kalau kata hatinya tidak hancur ketika mendapat panggilan dari jais tengah malam tadi mengenai anaknya ditangkap basah.

"Tak apa lah, Sofi. Benda pun dah jadi." kata puan Azlin, sayu hatinya. Turut sedih melihat anaknya menangis. Dia tahu Sofia seorang anak yang baik walaupun agak liar, pasti ada sesuatu yang terjadi.

Papa Sofia pula datang ke arahnya, encik Reza. Terus dirangkul badan anak perempuannya itu.

"Sofi, jangan menangis dah. Takpe, ada hikmah semua ni. Belajar lah menerima. Taat perintah suami kamu selagi mana tidak melanggar hukum Allah." encik Reza menggosok perlahan belakang badan Sofia.

Sepatutnya mereka senyum gembira dengan majlis pernikahan anak mereka dan menyambut menantu tetapi majlis itu hanya dipenuhi dengan air mata.

"Khairi kata dia akan bawa kamu balik rumahnya lepas kamu kemas barang hari ni." Encik Reza melonggarkan pelukkan. Bahu Sofia dipegang.

Sofia menggeleng kepalanya, tidak mahu mengikut Khairi.

"Kamu kena ikut suami kamu, sekarang syurga kamu dibawah tapak kakinya. Jangan macam ni." pujuk encik Reza. Sofia hanya tertunduk, tiada sekarang suara dikeluarkan.

Usai sahaja dia mengemas barang, Khairi datang menjemput Sofia di rumahnya. Sofia melambai kedua ibu bapanya dan masuk ke dalam perut kereta Khairi.

Kereta mereka meluncur diatas jalan. Keadaan dalam kereta sunyi sepi. Keduanya tidak bersuara. Sofia hanya membuang pandangan keluar tingkap. Khairi pula tetap fokus dengan pemanduan.

Tiba sahaja dirumah kondo Khairi, pintu rumah ditolak. Rumahnya tidaklah terlalu besar dan tidaklah terlalu kecil. Selesa untuk mereka tinggal.

"You duduk dekat bilik tu sementara." Khairi menunding ke bilik tidurnya.

"Sementara?" soal Sofia, polos.

"Bilik sebelah tu kosong, tak ada perabot lagi. Takkan you nak tidur dekat lantai pula? I tak ada lah kejam macam tu. Jadi, sementara tu kita kongsi bilik dulu. Esok kita pergi cari barang untuk bilik you." Terang Khairi. Sofia hanya mengagguk lemah.

'Maksudnya kami akan tidur asinglah nanti?' Sofia hanya mampu bertanya didalam hati.

"Duduk sini, Sofia." Khairi menepuk beberapa kali di sofa  sebelah nya.

Sofia yang mengelamun tersentak dan bergerak ke arah sofa ruang tamu itu. Sofia seakan terpinga-pinga.

Tangan Sofia digenggam oleh Khairi. Sofia yang terkejut terus menarik tangannya lepas dari genggaman itu.

"Sorry, sorry." Khairi mengangkat tangannya ke atas, seperti serah diri.

"I tahu semua ni tiba-tiba. Jangan risau, keperluan you nanti semua I sediakan cuma satu je syarat I perlu letak."

Sofia diam membiarkan Khairi meneruskan bicara.

"Kita buat kehidupan masing-masing. You buat lah apa you nak buat, nak kerja ke nak keluar lepak ke, I tak kesah and I pun akan buat benda sama. Jadi, kita dua tak boleh halang atau sibuk hal satu sama lain." sambung Khairi.

Sofia masih lagi diam membeku.

"hello?? Dengar tak?" Khairi melambai-lambai tangannya di depan muka Sofia.

"Ehem. Dengar." Itu sahaja yang dibalas.

"Maksudnya kita tak perlu buat benda tu lah kan?" Tanya Sofia selepas beberapa minit mereka diam tak bersuara.

"Buat benda apa?" tanya Khairi yang kurang faham dengan soalan Sofia.

"Buat benda tu lah." kata Sofia sedikit malu.

"Cuba you cakap betul-betul, Sofia. I tak faham." Khairi mendesak sedikit Sofia supaya lebih jelas soalannya.

"Hubungan intim maksud I." Sofia menguis-nguis hari jarinya.

Khairi tersenyum mendengar apa yang dikatakak oleh Sofia.

"Kita buat bila perlu je, lebih tepat bila I yang nak you." Kata Khairi

Serentak itu Sofia mengangkat kepalanya pandang Khairi.

"Kau ingat aku pelacur ke bila kau nak aku bagi, bila kau tak nak aku duduk diam je?" Tiba-tiba menyirap pula dengar jawapan suaminya itu, Khairi.


**********

Dia Yang Aku CintaiWhere stories live. Discover now