BAB 1

509 37 0
                                    

HARI pertama dia dah lewat. Tiada siapa yang perlu dipersalahkan. Semuanya salah sendiri, walaupun hakikatnya Nashif yang membuatkan dia lambat. Nashif, si abang yang tak pernah menyenangkan hidupnya. Hari pertama, rekod kedatangan sudah begini. Entah mana dihumban kunci kereta, sehinggakan satu rumah dia mencari. Yang buat dia bengang, Nashif elok saja buat tahi mata tanpa ada rasa bersalah.

Noura lepas keluhan nan panjang. Dia tahu kalau dia persalahkan Nashif, alih-alih salah tu tertuding kembali padanya. Kalau boleh semua salah dalam dunia ni, Nashif akan salahkannya seorang.

Sejak pagi sehingga dah meninjak waktu tengahari, dia buat kerja dalam gelisah. Takut kalau tiba-tiba dipanggil pihak HR. Takut kalau tiba-tiba dihulur surat berhenti kerja.

Itulah yang bermain-main dalam fikiran sejak pagi.

Mungkin dia akan jadi orang pertama berkerja hanya sehari dan diberhentikan. Memang pecah rekod. Dan kalau itu yang terjadi, yang pasti dia tak akan teragak nak pecahkan cermin kereta Nashif.

Apabila diingatkan, dia rasa memang Nashif sengaja. Ini bukan kali pertama si abang kenakan dia. Dah banyak kali dan kali ini, dia dah hilang sabar.

"Kau lambat." Baru nak duduk, bahu Noura ternaik. Kus semangat. Kalau hati tengah runsing, semua benda nak terkejut. Itu Nasib baik dia tak buka bunga silat atau terlempar apa-apa yang sempat dicapai atas meja.

Noura toleh, mencari wajah gerangan yang buatkan jantungnya hendak gugur.

"Macam mana boleh lambat? HR mesti tak suka rekod macam ni untuk staf baru." Belum apa, si gadis berambut paras bahu dah membebel tanpa belas. Kata-kata yang hanya menambah susah hati Noura.

"Nashif." Hanya itu yang terkeluar dari celahan bibir Noura. Memang itulah satu-satunya sebab dan ia bukan semata alasan.

"Dia buat apa pula kali ni. Aku peliklah korang berdua ni. Kembar, tapi macam anjing dengan kucing." Si teman seakan dah sedia maklum tentang Nashif yang disebut Noura.

"Aku rasa dia sengaja pedajal aku lah , Dania." Noura lontar nada suara tak puas hati.

"Apa lah korang ni. Nasib baik adik beradik. Kalau tak ada pertalian, aku rasa boleh berjodoh dah kut." Dania tahan senyum.

Noura jongket hidung, sindiran Dania buatkan terbit rasa meluat. Malang lah siapa yang dapat berjodoh dengan lelaki macam Nashif. Dengan adik sendiri pun dia buat perangai buruk, inikan pula dengan anak orang.

"Nak lunch tak?" soal Dania. Memang itu niat dia datang menjengah meja kerja Noura. Seronok juga apabila difikirkan yang dia dah ada teman keluar makan tengahari bersama. Selalunya dia bertemankan Fira, si gadis dari departemen sebelah.

Noura mengangguk. Walau kepala tengah serabut dengan hal lambatnya, waktu makan memang dia tak akan pernah skip walau sekali. Perut perlu diisi, barulah ada mood nak berkerja. Barulah ada semangat.

"Kafe bawah je, boleh?" Dania tanya pendapat.

"Aku okey je. Tak kisah mana-mana janji makan. Kau ajak aku makan dekat pantri pun okey." Noura gariskan senyuman paling manis. Bab makan memang dia tak cerewet. Bawalah makan ke mana sekali pun. Janji dia kenyang.

"Okey, jom." Dania balas senyum. Perut yang dah berbunyi dan minta diisi. Teringat pula menu lauk-pauk di kafe bawah yang sentiasa menjadi pilihannya sejak mula berkerja di sini.

Ketika sampai di kafe, pelanggan tidak lah ramai. Menjadi kebiasaan apabila waktu gaji, pekerja bangunan ini lebih suka makan di luar. Lari dari seleksi makanan yang menjadi hidangan harian. Dan selalunya ramai yang suka ke restoren nasi kandar berdekatan.

MENCARI SEMPURNAWhere stories live. Discover now