DARAH berderau, hampir tertepis minuman di atas meja. Dia pandang wajah Dania yang menyampaikan berita. Mengharapkan semua yang dia dengar hanyalah mimpi atau mungkin usikan Dania. Namun melihatkan wajah si teman, dia tahu ia benar-benar berlaku.
Bila? Tergagap Noura bertanya. Kalaulah dia boleh terbang, dah lama dia buat. Selagi tak tengok dengan mata sendiri, selagi itulah rasa jiwa tak tenteram.
Malam tadi.
Jantung seakan berhenti berdegup.
Pukul berapa? Laju Noura mengaju pertanyaan. Kerisauan memuncak. Duduknya dah serba tak kena.
Midnight rasanya. Itulah yang aku dengar. Firdaus yang beritahu. Kenal kan staf sama ofis dengan Harraz dulu.
Noura tidak menyahut.
Allah.
Sungguh dia tak tahu nak menggambarkan perasannya ketika ini. Terjerut dengan macam-macam rasa.
Harraz Tak sedar nama itu meniti perlahan. Dan ada rasa sayu menyulam bersama.
Kau okey ke? Soal Dania risau. Hairan melihat reaksi Noura begitu. Jelas ada raut kerisauan di wajah.
Tak. Memang itulah hakikatnya. Mustahil dia okey setelah mendengar tentang Harraz yang kemalangan.
Kalaulah dia tak hantar aku malam tadi. Rasa bersalah diluah. Bibir Noura bergetar, sama hebat dengan rasa yang membadai dada ketika ini.
Kalau lah dia menolak permintaan Harraz malam tadi. Kalau lah dia naik grab saja pasti lelaki itu akan pulang ke rumah dengan selamat.
You guys jumpa malam tadi? Reaksi yang tak dibuat-buat. Macam tak percaya dengan apa yang dia dengar, mata Dania langsung tak berkelip memandang Noura.
Ingatkan kisah blind date dulu sudah berakhir.
Teruk ke? Tidak menjawab pertanyaan Dania, teraju persoalan lain. Noura dah tak peduli hal lain, dia cuma nak tahu keadaan Harraz saja.
Aku tak pasti.
Jawapan Dania itu membuatkan Noura bingkas bangun dari kerusi. Kerisauan yang langsung tak dapat disorok lagi.
Aku nak jumpa dia.
Dania lagi pantas menahan.
Dah lambat Noura. Waktu melawat dah nak habis. Dania tuding jam di tangannya.
Jam dah menghampiri pukul 5.30.
Duduk semula, Noura gagau tas tangan. Dikeluarkan telefon pintar lalu segera dia mendail. Terlekap di telinga, dia menanti dengan sabar sehingga talian di sana bersambung.
Hello. Tubuh Noura tegak, berdebar menanti sapaan orang di sebelah sana.
Hello.
Suara perempuan.
Noura pandang Dania yang masih terpinga-pinga. Jelas tertanya siapa yang sedang dihubungi si teman.
Ni telefon Harraz? Sedikit getar suara Noura bertanya. Dia jauhkan telefon di telinga dan membelek skrin semula. Memang sah.
Siapa?
Hilang rasa risau, terganti pula dengan sekumit cemburu.
Fikiran membayang si gadis yang pernah dilihat menjemput Harraz di lobi dulu.
Cik kenal pesakit?
Dahi Noura sedikit berkerut. Mata lurus pada wajah Dania yang memerhati, namun ingatan sudah terbang pergi mencari Harraz.
Hello. Suara di hujung talian memanggil.
Ya. Segera Noura menjawab.
Kenalan pesakit ke?
Kali ini fikiran seakan sedang membentuk imej si wanita di hujung talian. Lengkap berseragam putih.
Doktor ke? Tidak menjawab, Noura menyoal dalam ragu-ragu.
Bukan. Nurse in charge.
Tak tahu kenapa hati Noura jadi lega.
Boleh saya tahu keadaan pesakit. Tidak menunggu lama untuk Noura bertanya lanjut. Kerisauan yang sudah tidak dapat dibendung sejak tadi.
Masih belum sedar.
Jantung seakan direntap kuat. Pandangan yang terang seakan gelap. Noura tarik dan lepas nafas perlahan buat tenangkan diri.
Pesakit okey tak? Dalam fikiran yang mulai bercelaru risau, Noura kuatkan hati bertanya dan dalam pada masa yang sama sedang berserah walau apa pun bakal diberitahu jururawat di hujung talian.
Pesakit stabil.
Alhamdulillah. Tak sedar kalimat itu terluncur di bibir. Lega rasa hati hanya Allah yang tahu.
Maaf cik. Boleh tak keadaan Encik Harraz dipanjangkan sehingga ke pengetahuan keluarga beliau.
Noura hilang bicara hendak menjawab. Perihal yang dia sendiri tak tahu, namun dalam hati ada keraguan melanda. Mustahil tiada ahli keluarga yang tahu. Sejak malam tadi, maknanya tiada siapa yang datang melawat.
Dada jadi berat.
Sayu.
Noura diam agak lama sehinggakan tak sedar taliam sudah diputuskan.
Firdaus ada melawat Harraz tadi? Sebaik telefon mendarat di permukaan meja, teraju soalan itu buat Dania yang setia mendengar sejak tadi.
Aku rasa dia tak pergi hospital pun. Yang aku dengar-dengar dia dapat berita pasal Harraz masuk hospital je. Terang Dania.
Dia tak sedar. Suara Noura sebak. Diketap bibir bawah supaya dapat dikawal diri supaya tak menghambur tangis.
Allah. Tadi siapa?
Nurse in charge. Tak ada siapa pun datang tengok dia. Keluarga pun sama tak Noura tertunduk. Hati jadi pilu.
Semua salah dia.
Kesian dia. Noura angkat sedikit wajah yang jelas sudah memerah menahan sebak.
Kalau kita tahu awal tadi, boleh juga tengok dia. Dania cuba tenangkan Noura. Walau dia sendiri tak tahu hubungan apa yang sedang terjalin antara si teman dan Harraz, namun sudah cukup lama dia tak melihat Noura begini.