NOURA baru hendak melangkah masuk ke bilik, namun sapaan mama mematikan langkahnya. Dia menoleh, lalu terlempar senyuman sebaik lensa mata menangkap wajah mama.
"Macam mana?" Puan Noor mendekati lalu diusap lembut lengan Noura.
"Macam mana apa, ma?" Pertanyaan si ibu buatkan pegangan tangan Noura yang hendak memulas tombol pintu terlepas. Dia kurang jelas dengan soalan itu. Takut lain pemahamannya pula.
Sudah lah seharian ini dia asyik memikirkan hal blind date yang diatur Nashif.
"Kerja lah. Apa lagi." Puan Noor lorek senyum. Dilihat wajah si anak dia seakan tahu apa yang sedang difikirkan Noura.
"Ohhh... ." Noura senyum lebar. Dia lega sendiri. Ingat hal blind date yang ditanya ibunya. Kalau sudah penat begini, dia malas nak mendengar kisah blind date yang diatur Nashif.
"Noura ingat mama tanya pasal apa?" Bukannya Puan Noor tak tahu apa yang ada dalam fikiran Noura ketika ini. Dia dah faham sangat, namun dia tahu Noura anak yang suka memendam rasa. Jarang meluah apa yang ada dalam fikiran.
"Tak ada apa." Noura lorek senyum.
"Mama tak akan tanya perkara lain. Mama tahu anak mama sorang ni letih baru balik kerja." Puan Noor usap belakang Noura. Menumpahkan segala rasa kasih dan sayang.
Noura jadi serba salah pula. Nashif betul buatkan fikriannya terganggu hari ini sehinggakan keprihatinan mama buatkan dia berfikir yang bukan-bukan.
"Tak apa mama. Mama tanya benda lain pun Noura tak kisah." Cepat-cepat Noura bersuara. Kalau bertanya hal Luth sekali pun, tetap dia akan menjawabnya. Tanda dia sayang kan ibunya.
"Tak apa, Noura rehat dulu. Nanti dah solat turun makan." Pesan Puan Noor.
Noura senyum dan kemudian mengangguk. Kalau bab makan memang dia tak akan menolak. Lebih-lebih lagi kalau air tangan ibunya sendiri. Memang tiada tandingan lain.
Berlalu saja si ibu, Noura loloskan diri masuk ke bilik. Menghempas tubuh ke katil, serta-merta bayangan si lelaki yang pernah menghuni hatinya muncul tanpa dipinta.
Luth, si lelaki yang dia kenali ketika berkerja di tempat kerja lama.
Luth mempunyai imej lelaki berperwatakan yang sangat baik, berwajah tak jemu mata memandang dan tersangat lah green flag. Langsung tiada ada cacat cela.
Tetapi, siapa sangka rupanya di sebalik penampilan begitu ada rahsia besar yang disembunyikan. Dia langsung tak sedar hint yang diberikan rakan sekerja. Yalah, kalau dah mabuk cinta, gajah lalu depan mata pun tak nampak.
Bila dah jadi begitu, jalan terbaik adalah berhenti kerja. Lari dari Luth dan teman di tempat kerja lama. Cukup-cukuplah dia dicop perempuan pemusnah rumah tangga orang.
"Esok jangan lupa."
Noura baru hendak pejamkan mata ketika suara Nashif singgah menyapa anak telinga.
Tidak menoleh ke arah suara di pintu hanya dehaman Noura berikan. Malas nak meneruskan bicara dengan si abang dalam keadaan letih begini. Dia dah cukup lelah, malas menambahkan rasa kusut dalam kepala.
"Jangan nak ehm, ehm sangat. Esok kau buat-buat lupa." Nashif menyindir. Cukup lah temujanji yang diatur sebelum ini ditolak berkali-kali oleh Noura. Ada saja akal hendak mengelak.
Noura tarik dan lepas nafas panjang. Cuba mengumpul segala kesabaran yang masih bersisa. Tapi kalau bercakap dengan Nashif, gunung berapi pun boleh meletus tiba-tiba.
"Ya. Aku ingat. Tak perlu nak ingatkan berulang kali." Noura segera bangkit. Dia tak jadi nak lelapkan mata seketika. Wajah diusap berkali-kali.
Nak rehat pun tak tenang!
"Aku ingatkan saja."
"Terima kasih sebab ingatkan aku" Sindir Noura sebelum dia rebahkan tubuh kembali. Bantal kecil dipeluk di muka, isyarat supaya Nashif pergi.
"Kau jangan nak bagi mama susah hati lagi." Seakan amaran, Nashif beri peringatan sebelum dia berlalu.
Noura lepaskan nafas geram.
Siapa saja yang tak berangin jika kisah lima bulan lepas dijadikan senjata supaya dia turutkan saja kemahuan Nashif.
Konon semua ini untuk kebaikannya.
Konon ini cara dia membayar kesalahan yang hampir memalukan keluarga.
Yalah, semua yang jadi memang salah dia. Yalah, dia yang terhegeh dengan suami orang.
Noura cuba usir lagi imej Luth yang seakan mengejek dalam fikirannya.
Kalau benarlah dia terhegeh dengan Luth, pasti panggilan dan mesej minta maaf lelaki itu dia layan. Pasti dia akan terima saja walau apa pun statusnya. Dan tak perlu dia lari begini. Tinggalkan kerja yang dah bertahun, dan mulakan kerja di tempat baru.
Namun, masih juga Nashif kata semua ini salah dirinya semata.
Atau lelaki semua sama. Meletakkan semua kesalahan di bahu perempuan.
Sama macam arwah papa dulu.
Apabila terasa ada air hangat yang mula jatuh ke sisi kiri, pantas jari Noura menyeka.
Nashif kata, dia lupa apa yang arwah papa lakukan pada mama dulu. Lupa semua luka dan tangisan mama ditinggal arwah papa gara-gara orang kedua.
Mustahil dia lupa.
Dan sebab mama lah, dia tinggalkan Luth. Sebab mamalah dia lupakan rasa cintanya pada Luth. Semua demi mama.
"Kenapa tak mandi dan solat dulu?"
Suara mama mematikan kenangan lalu yang sedang rancak berputar dalam kepala Noura. Air mata diseka sebelum dia bangkit duduk.
"Letih pula hari ni, ma." Noura beri alasan.
"Jangan lengahkan solat walau letih macam mana sekali pun." Tegur Puan Noor. Peringatan yang bukan saja untuk si anak tetapi untuk diri sendiri juga.
"Maaf ma." Tudung yang tersenget, Noura lepaskan dari kepala.
"Bukan maaf dengan mama. Maaf dengan Allah."
Hati Noura tersentap dan mata hanya memerhati susuk si ibu sudah hilang dari pintu. Rasa berdosa dengan khilaf sendiri. Dibiarkan hati dan perasaan terbuai dan terganggu oleh lelaki yang telah melukakan hati.
Mulut kata sudah melupakan, tapi hakikat masih mengingati setiap masa.
Noura hendak berbaring semula, namun apabila teringatkan kata-kata ibunya tadi, segera dia melompat turun dari katil dan melangkah ke bilik air.
Tak akan sesekali dibiarkan hatinya hanyut dengan perasaan dan perkara yang sudah lepas. Biarlah kisah lelaki itu dan dia menjadi lipatan memori yang tak perlu diingatkan lagi.
Noktah.