Bab 16

45 2 0
                                    

SEJAK tadi mata Noura menjeling telefon pintarnya. Setiap kali notifikasi muncul di layaran skrin, setiap kali itulah dia dilanda rasa gugup.

Gara-gara kejahilan jemarinya mendail nombor telefon Harraz malam tadi, gelisahnya dah tak boleh dibawa bincang.

Malam tadi, tidur pun tak lena. Terlena sekejap, wajah Harraz yang muncul dalam mimpi. Seakan dikejar-kejar dan dia berlari macam tak cukup tanah. Mimpi yang cukup mengerikan jika diingat.

Noura tutup mulut sebaik rahang bergerak hendak menguap. Rasa kantuk dan sedikit pening, membuatkan dia hilang fokus. Dalam kepala sudah terbayang kopi hitam pekat yang bakal mengusir rasa mengantuk dan bayangan wajah Harraz juga.

Dia baru melangkah masuk ke dalam pantri ketika suara-suara berbisik mula muncul di belakang. Dan paling parah, ada nama Harraz mengiringi bicara dua orang yang memang dah terkenal dengan kaki gosip, Vee dan Sara.

Sayang betul dia dah resign. Suara Vee jelas ditangkap anak telinga Noura. Entah siapa pula menjadi topik perbualan.

Terhenti tangan yang hendak mencapai muk. Kepala Noura menoleh sedikit dan melempar senyuman buat Vee dan Sara.

You kenal mamat hensem tingkat enam? Tiba-tiba saja Vee aju soalan pada Noura.

Nak mengangguk, tapi Noura putuskan untuk menggeleng saja. Malas diasak soalan itu ini.

Pernah nampak dia kan? Sara pula bertanya.

Kali ini, Noura mengangguk.

Hensem, kan?

Mata Noura silih berganti memandang Vee dan Sara yang bertanya hampir serentak. Dah macam kembar, dia dengan Nashif pun tak pernah macam ni.

Atau dia patut selidik kemusyilan tentang Nashif dan dia sebelum ini.

Kembar yang langsung tak serupa. Sikap dan sifat, macam langit dengan bumi.

Kalaulah I mengorat sebelum dia resign. Vee dan lentokkan kepala ke bahu Sara yang tengah bancuh kopi 3 dalam 1.

Belum tentu dia nak. Sara ketawa sinis. Paket kopi yang telah dikoyak dan dicurah ke dalam muk, sebelum dibuang ke dalam tong sampah.

Lelaki macam tu satu dalam sejuta. Vee buat mimik muka kecewa.

Noura senyum sumbing.

Itu baru lelaki pujaan hati berhenti kerja, kalau putus cinta. Mungkin lagi teruk kecewanya.

Patut lah Dania cepat-cepat lari kalau Vee dan Sara ada dalam pantri.

Orang yang mendengar, ikut sama meroyan agaknya.

Orang macam tu mesti dah ada girlfriend. Tak payah mencari, beratur orang nak, termasuk aku. Vee capai air yang dibancuh Sara, lalu disisip sedikit.

Pahit. Lagi pahit hidup I hari-hari tanpa Harraz. Vee buat ayat sedih. Muk dihulur kembali pada Sara dan dia keluar dari pantri tanpa kata.

Noura terbatuk.

Parah betul.

Hari tu I nampak you dengan dia. Menyandar pinggul pada kabinet, Sara bersuara sambil tangan memegang kemas muk. Diraih wajah Noura yang tiba-tiba berubah.

Siapa? Noura buat-buat tenang walau dada dipilu gelora.

You tahu siapa. Tak perlu I sebut. Sara senyum.

Noura pandang Sara tak berkelip sebelum dia menyisip kopi buat hilangkan gelisah.

Harraz ke yang dimaksudkan Sara?

Atau orang lain?

Tak tahu kenapa dia cemas dan menggelabah apabila melihat bibir Sara menyungging senyum senget.

I tak pernah nampak dia berbual dengan staf perempuan. Selalu datang kafe, sorang je. Even tak pernah berteman dengan staf lelaki. Lone ranger. Sara senyum penuh sinis. Mata mengerlung terarah pada Noura yang tingkahnya sudah serba tidak kena.

Jadi benarlah apa yang dia nampak.

Hari tu kebetulan je. Satu-satu Noura menjawab. Pastinya tentang Harraz yang menunggunya di lorong tandas di tepi kafe.

No. Cepat-cepat Sara memotong kata.

Dinner bersama tu bukan kebetulan. Senyuman Sara melebar.

Hampir terlepas muk di tangan Noura.

Pertama kali I tengok dia senyum. Berganda hensem.

Tubuh jadi membatu. Noura seakan hilang upaya hendak bernafas. Dada terasa menghimpit dan dia lemas dengan pandangan sinis Sara.

Bertuah you. Sara ketawa.

Noura hilang bicara.

Jangan sampai Vee tahu. Bahu Noura ditepuk sebelum dia melangkah keluar dari pantri.

Noura masih terkaku di tempat yang sama. Tercari-cari oksigen buat disedut masuk ke alveolus dan tercari-cari logik akal kata-kata Sara.

Bertuah?

Kopi yang tadi diharapkan bakal membantu mengukir ingatan tentang Harraz, nampaknya tidak akan membantu langsung. Kali ini, kata-kata Sara yang menghantui fikiran.

Kalau ikutkan hati, nak saja dia meluru mencari Sara. Menjelaskan tentang malam itu dan menjelaskan juga tentang hubungan Harraz dan dia.

Hubungan sekadar teman blind date tak jadi.

Namun, akhirnya Noura putuskan untuk duduk seketika di pantri. Menyisip kopi yang masih berkepul asapnya. Dan menyelam fikiran yang masih bersesak dengan imej Harraz.

Benarkah dia bertuah dipertontonkan dengan sisi Harraz yang satu itu. Yang didambakan Vee atau gadis-gadis lain?

Dan tanpa dipinta, wajah Harraz yang sedang mengukir senyuman terlayar di mata. Seakan sedang duduk menghadapnya.

Noura.

Hmm? Tak sedar menyahut. Suara Harraz terasa sangat benar. Seakan sedang berbisik rapat di telinga.

Noura.

Kepala berpusing ke pintu mencari suara yang sedang memanggil. Hilang wajah Harraz, terganti pula dengan wajah Dania yang sedang berkerut.

Kau dah kenapa? Soal Dania hairan.

Terharraz, Harraz. Nasih baik aku yang lalu, kalau bos? Dania dah cekak pinggang.

Apa? Noura kerut dahi. Hairan pula nama Harraz disebut Dania. Macam tahu-tahu apa dalam fikirannya.

Kau sebut-sebut Harraz dah kenapa? Dania paut tangan kanan di jenang pintu. Bukan dia salah dengar, memang yakin sangat dengan dengan apa yang dia dengar.

Bila?

Just now.

Mata Noura terkebil.

Berangan kahwin dengan dia? Dania dah ketawa besar. Langsung tak boleh nak sorok-sorok. Gelak pula sambil pegang perut.

Kalau aku betul kahwin dengan dia? Sengaja Noura pancing Dania sengan soalan itu. geram punya pasal.

Ketawa Dania mati serta-merta.

Noura kemam bibir. Tak sangka dengan kelancangan mulut sendiri.

Dah tukar fikiran? Dania menghampiri. Tak sabar nak tahu lebih lanjut.

Noura geleng. Terasa nak meletup kepala dengan kenyataan sendiri yang terluncur tanpa sengaja itu.

Ikut kata hati, Noura. Nanti kau menyesal di kemudian hari.

Noura pandang sekilas wajah Dania.

Menyesal?

Benarkah?

MENCARI SEMPURNAWhere stories live. Discover now