HARRAZ belek tisu di tangan. Tak tahu kenapa dia kalah dengan kata-kata sendiri. Nak tarik kembali apa yang pernah dia katakan pada Noura pun sudah tiada guna.
"I kena reject ke?" Itu yang disoal pada si gadis berwajah manis dengan tahi lalat di bawah bibir kiri. Sudah banyak kali anak matanya terbabas di situ.
Tiada kata balasan dari Noura. Hanya panahan mata memusat di wajahnya sehingga dia hilang bicara. Senyuman terlorek buat mengganti rasa tak keruan.
Ada apa dengan gadis bertudung senget saat bertemu kali pertama dulu? Sehingga dia lupa duduknya sendiri.
"Dari tadi genggam tisu tu, kenapa?"
Mata Harraz melirik pada empunya suara. Melepaskan keluhan namun kepala tergeleng kecil.
Kalau diceritakan hal tisu ini, pasti dijadikan sindiran berhari-hari. Teman serumah yang dia cukup kenal perangainya.
"Macam mana dengan hal blind date kau?"
Harraz raup rambut ke belakang. Ingatkan hal blind date ini tak akan ditanya lagi. Ingatkan cukup saja disoal macam-macam pada malam itu.
"Apa yang kau bersungguh sangat? Perempuan yang pergi blind date ni memang terdesak nak cari pasangan. Macam aku cakap, rugi kalau kau tak test. Bukan rugi apa pun."
Tubuh yang santai bersandar di sofa, menyentak tegak. Harraz luruskan mata pada wajah Haris. Mudahnya bicara seorang lelaki yang bertunjangkan agama Islam. Lupa halal dan haram. Lupa dosa dan pahala juga.
"Kalau kau tak beria sangat malam tu, rasanya aku dah angkut dia dulu." Haris lepaskan tawa besar. Entah apa yang melucukan sehingga tak sedar riak wajah Harraz sudah berubah corak.
"Atau kau nak jadi penyelamat dia?" Makin besar tawa Haris.
"Kalau dia desperate, kau kena tunjuk macam macam mana rupa desperate tu." Haris senyum sinis dengan tawa yang masih bersisa.
"Aku mengantuk." Harraz bingkas bangun. Tidak menjawab semua pertanyaan Haris, dicari alasan lain supaya dia boleh lari dari topik memualkan yang membingit anak telinganya.
Dia bukan nak cuba berlagak hero atau jadi penyelamat seperti apa yang Haris katakan. Namun, ada sesuatu tentang Noura yang buatkan dia nekad.
Dan di masa yang sama, dia tahu ada sempadan yang terbatas. Ada rasa dan perasaan yang cuba dihindarkan.
"Kalau kau tak nak dia, bagi aku balik."
Langkah kaki Harraz mati. Kalau diikutkan hati yang mulai panas ketika ini, pasti bertelur muka Haris. Namun, dia masih lagi berfikiran waras. Dilepas nafas perlahan dan dikumpulkan kesabaran yang ada.
"Aku pernah jumpa dia a few times. Cantik juga orangnya, tapi sayang bertudung pula." Haris terus bersuara bagaikan sengaja memancing kesabaran Harraz.
"Aku nak kahwin dengan dia." Tidak memberikan reaksi apa-apa dengan bicara sarkastik Haris, kata-kata nekad itu yang ditutur Harraz.
Tak tahulah macam mana boleh muncul idea sebegitu. Mungkin bisikan hati sekadar ingin melindungi gadis polos seperti Noura daripada lelaki seperti Haris.
"Perempuan macam tu?" Haris menggeleng bersulam dengan senyum sinis.
Harraz batalkan niat melangkah ke tingkat atas. Dipusing badan dan dihala pandangan mencerlung pada Haris. Hilang rasa mengantuk yang tadi merajai mata. Topik yang dibawa Haris seakan menarik minatnya ketika ini.
"Dia perempuan macam mana?" Soalan sinis Harraz bernada agak keras.
"Perempuan desperate lah. Nasib baik aku kenal juga abang dia. Kalau tak..." Kata-kata tergantung Haris bersulam dengan tawa besar. Mengundang panahan mata tajam Harraz.
Harraz tarik dan hembus nafas perlahan. Kesabaran bukan selalu ada di dada. Kalau ikutkan hati, malam ketika blind date itu lagi dia dah tumbuk mulut Haris.
"Wow, lima ratus. Kau dapat apa bayar aku lima ratus ni? Lelaki macam kau ni tak perlu pergi blind date macam ni. Bukan desperate pun." Itulah kata-kata sinis Haris malam itu.
Harraz lepas nafas lagi.
"Lupa nak beritahu yang aku dah dapat rumah. Next week aku pindah." Memang sengaja ditukar topik tentang rumah, sengaja nak tengok bagaimana reaksi Haris. Biar berpindah rasa sakit hatinya pula.
Tubuh Haris yang santai di sofa, tegak sebaik mendengar kata-kata Harraz.
"Kau ni tiba-tiba je. Bukan hujung bulan depan ke?" Dahi Haris dah berkerut seribu. Tak berkelip mata memandang Harraz. Seakan tengah menghadam bicara temannya itu.
"Since aku dah mula kerja tempat baru, aku tak nak lengahkan. Mudah aku nak ulang-alik." Senada saja suara Harraz menjawab.
"Aku tak dapat lagi penyewa nak ganti kau." Haris dah garu belakang kepala. Berminggu dia mencari pengganti Harraz, namun dia sendiri yang kecewa. Bukan mudah nak mencari teman serumah ketika ini. Tambahan pula dengan sewa rumah yang agak mahal.
Harraz angkat bahu. Bukan masalahnya sekarang, yang pasti dia akan berpindah secepat mungkin.
"Mati aku nak bayar sorang-sorang sewa bulan depan." Keruh riak wajah Haris memikirkan.
"Kau settle lah sendiri. Duit deposit rumah ni pun aku dah serah sepenuhnya pada kau, jadi aku tak berhutang apa-apa dah dengan kau dan dah tak ada kena-mengena dengan rumah ni lepas aku pindah." Harraz ingatkan sekali lagi. Takut juga Haris lupa dengan perbincangan mereka sebulan lepas.
"Eh, wait. Kau ni cepat-cepat nak pindah ni sebab nak kahwin ke? Dengan perempuan tu?" Haris menembak. Tiba-tiba hati dia mulai curiga.
"Perempuan tu ada nama." Harraz ketap rahang. Sedaya upaya mengumpul kesabaran yang masih bersisa. Sabar yang mungkin boleh hilang tiba-tiba.
"Wow. Betul lah cinta pandang pertama ni wujud. Aku yang dah jumpa banyak kali pun, tak terasa nak jatuh hati." Terletus tawa Haris akhirnya. Siap dengan gelengan kepala. Gayanya seperti memandang rendah dengan gadis yang menjadi topik perbualan mereka ini.
Harraz jongket kening. Kalau ikutkan hati dia malas melayan, tapi nak tahu juga apa lagi yang Haris ingin katakan tentang Noura.
"Kau tahu dia dulu hampir nak kahwin dengan suami orang. Kau nampak tak desperate dia macam mana?" Haris bangun dari sofa dan melangkah menghampiri Harraz, lalu ditepuk bahu lelaki itu berkali-kali.
"Good luck." Haris senyum sinis.
Ketat rasa dada walaupun Haris dah mendaki tangga naik ke atas. Terasa kaki dipaku menghalang langkah untuk meninggalkan ruang tamu. Harraz hempas nafas yang terasa melelahkan.
Kenapa dia yang sakit hati dengan butir bicara Haris itu. Niat asal hendak menyakit hati Haris kini berbalik pada diri sendiri.