DAH seminggu bekerja di sini, rasanya dia dah boleh kenal setiap wajah-wajah yang menjadi pelanggan tetap di kafe. Selalunya pasti muka yang sama bersarapan pagi dan makan waktu tengahari juga.
Dalam leka mata melilau ke segenap ruang, pandangan mata Noura terhenti pada susuk yang duduk di meja di hujung pintu yang menghadap ke luar kafe.
Sudah dua hari dia perasan. Susuk lelaki itu selalu keseorangan tanpa teman. Sambil mengunyah kuih keria, mata Noura terus memerhati. Dibandingkan dengan Luth-.
Terlepas nafas berat.
Kenapalah nama lelaki durjana itu yang muncul dalam fikiran?
Teralih pula anak mata pada Dania yang leka dengan telefon pintarnya. Kalau dah tersengih begitu, pastilah dengar Umar.
"D." Noura seru nama si teman.
Dania angkat dagu dan naikkan kening.
"Kenapa?"
"Aku kan..." Ayat Noura terhenti. Niat hendak meluah perasaan, namun tiba-tiba saja rasa macam tak perlu dikongsi apa dalam hati. Malu pula kalau Dania tahu apa yang menganggunya ketika ini.
"Kenapa?" Soal Dania.
"Dia?" Dania bertanya lagi.
Lambat-lambat saja Noura kunyah kuih keria dalam mulut. Tiba-tiba saja hilang rasa manis, yang tinggal hanya rasa pahit kenangan lelaki itu dan dia.
"Kau kata kau dah moved on. Aku tengok macam tak je." Dania dah letak telefon pintarnya.
"Memang dah moved on. Jangan risau. Tapi aku ada masanya rasa terganggu dengan apa yang jadi. Dengan Nash yang mendesak. Dan mama pun walau dia tak tunjuk, aku tahu mama lebih suka aku ikut saja rencana Nashif." Luahan Noura kedengaran penuh dengan rasa kecewa.
"Kau rasa serba salah dan pada masa yang sama kau terpaksa ikut saja cakap Nashif untuk tebus apa yang jadi. Betul kan?" Tebak Dania cukup yakin.
Noura mengangguk kecil.
"Tak masalahnya, apa yang jadi bukan salah kau pun. Bukan kau tahu si... hmm if you don't mind aku sebut nama dia."
"Tak apa." Perlahan suara Noura menjawab.
Dania berdeham, buat menghilang rasa perit di anak tekak.Terasa kekok pula hendak menyebut nama lelaki itu setelah apa yang berlaku.
Dania pandang Noura seketika sebelum dia melanjutkan bicara.
"Kau bukan tahu pun si Luth tu suami orang. Betul kan? Kau tak tahu, kan? Jadinya bukan salah kau lah." Dania cuba memujuk Noura dengan kata-katanya.
Noura diam.
"Kau dah berhenti kerja, dah blocked lelaki tu, apa lagi kau nak buat? Kadang-kadang aku pelik juga dengan abang kau ni. Dia punya reaksi berlebih-lebihan. Patutnya dia support kau dengan apa yang jadi sebab kau kena tipu. Nyaris tak nikah."
"Nashif kan. Kau bukan sehari dua kenal dia. Bertahun dah. Kau pun dah sedia maklum perangai dia macam mana." Noura senyum tawar.
"Kalau lah dia abang aku, baru dia tahu langit ni tinggi rendah. Memang aku tak bagi peluang dia buli aku." Berapi-api Dania bersuara, sedangkan Noura tenang-tenang saja. Itulah bezanya dia dan Noura. Dia bukan wanita yang ikut saja telunjuk orang lain. Bukanlah dia nak kata yang Noura jenis ikut saja apa kata orang, cuma dia geram apabila Noura seperti berikan keizinan Nashif buat dia begitu. Langsung tak cuba hendak mempertahankan untuk diri sendiri.
"Aku malas dah nak fikir apa-apa. Malas juga nak dengar Nashif bising-bising." Noura angkat cawan kopi dekat dengan bibir. Saat hampir menyisip kopi yang tinggal suku itu, sekali lagi mata terarah pada lelaki yang menarik perhatiannya tadi. Dia tak jadi menyisip, cawan diletak kembali namun mata masih terpusat di arah yang sama.