TERMENUNG jauh, hati Noura teringat pada Harraz. Entah apa lelaki itu sedang lakukan sekarang. Dah tidur atau masih berjaga.
Noura usap perut. Lapar.
Semua gara-gara Nashif sehinggakan makan malam tadi hanya dijamah sedikit. Hati siapa yang berang kalau tengah makan pun sibuk nak bertanya hal blind date.
Macam dah tak ada benda lain yang hendak dibualkan.
Bosan
Muak.
Dia dah tak sanggup lagi bertemu orang asing dan dengan harapan yang tak pasti.
Mendongak, Noura lepas pandangan ke arah langit gelap. Ambil angin di luar rumah begini, cukup mendamaikan hati.
Kenapa termenung?
Suara yang menenangkan. Segera diseka airmata di tubir. Berpaling saja ke belakang, Noura ukir senyum manis.
Saja. Kebelakangan ini Noura sedikit tertutup hendak berbicara tentang hati, terutama dengan ibunya.
Termenung pun boleh saja-saja? Puan Noor bertanya dalam tawa. Sejak semalam dia dah perasaan si anak yang lebih banyak diam. Hari ini ambil cuti pun dia tak tahu ke mana Noura menghilang sejak pagi. Langsung tak sempat nak bertanya.
Kalau ada apa-apa masalah, beritahu mama. Jangan pendam.
Noura hanya diam, kepala saja dilentok di sisi Puan Noor yang sudah duduk di sebelah.
Ma. Noura menyeru lembut.
Ya.
Mama masih nak Noura pergi blind date macam yang Nashif suruh? Kepala diangkat, Noura pusingkan badan sedikit menghadap si ibu.
Ma tak kisah. Noura tak suka, tak payah pergi, tapi kalau Noura nak cari jodoh dengan cara tu mama lagi lah happy. Ma nak Noura jumpa orang yang serasi, yang boleh jaga Noura, yang boleh sayang Noura juga. Terang Puan Noor panjang lebar.
Betul ma nak Noura buat majlis sekali dengan Nas? Dah lama dia musykil dengan perkara yang satu ini. Benarkah semua ini cadangan mama atau Nashif saja yang suka mereka cerita.
Puan Noor diam agak lama. Dilepas pandangan menjauh sebelum dipusatkan kembali pada wajah Noura.
Ma sebenarnya tak kisah. Ma tahu Noura perlukan masa. Mama tak mendesak. Langsung tak. Kalau dulukan majlis Nas pun tak apa. Puan Noor senyum walau jauh di lubuk hati, dia mengharapkan yang sebaliknya. Kalau nyawa tak panjang, dia mengharapkan jodoh Noura datang sebelum dia dijemput Ilahi.
Supaya hati dia tenang. Noura adalah amanah untuknya.
Ma Diseru lembut, Noura tarik dan lepas nafas perlahan. Ada perkara yang ingin disampaikan, walau hati terasa berat.
Kenapa?
Noura tenangkan hati. Terasa gementar walau sudah tersusun ayat dalam kepala.
Noura kenal someone. Akhirnya dilepas juga, dipandang wajah si ibu menanti reaksi.
Sejak bila? Puan Noor bertanya.
Maksud Noura, someone yang Noura kenal dia kenal someone tapi Noura putar ayat. Apabila sudah terlepas bicara begitu, hati jadi gentar pula hendak bercerita lanjut.
Kalau mama tak dapat menerima? Kalau ibu menyoal panjang lebar semua tentang Harraz, apa yang dia perlu ceritakan? Itu yang dia risaukan sekarang.
Someone tu siapa? Noura? Puan Noor senyum sinis. Ibu mana yang tak kenal anak sendiri? Ibu mana yang tak faham hanya dengan melihat tingkah laku si anak?
Mata Noura statik di wajah si ibu. Jelas sangat kah cara dia bertanya?
Betul kan?
Bukan. Segera Noura menafikan siap dengan kepala tergeleng.
Dania? Sengaja disebut nama Dania sebelum Puan Noor berderai tawa.
Someone tu Dania? Tawa masih bersisa, Puan Noor pandang muka Noura yang diam tak menjawab.
Mama rasa Noura tak ada kawan lain selain Dania sampaikan ada cerita yang Noura nak kongsi dengan ma. Bidik Puan Noor selamba.
Sekali lagi lidah Noura diam.
Memang kalau dengan mama, langsung dia tak boleh menipu waima sekecil kuman sekali pun.
Jadi berbalik pada someone yang Noura maksudkan tu, siapa?
Noura mati akal.
Noura?
Ya, mama.
Jadi betul lah tengah bercakap tentang diri sendiri.
Eh. Cepat-cepat Noura tutup mulut sendiri. Tadi bukan mama panggil dia? Jadi betullah dia jawab, tapi kenapa sekarang terasa terperangkap dengan pertanyaan mama.
Eh, bukan mama. Noura dah hilang akal nak kelentong. Dah kantoi di situ. Pusing-pusing pun bicara mama nanti bakal kena hidung sendiri lagi.
Ceritalah, mama dengar. Puan Noor luruskan tangan kanan lalu ditarik tubuh Noura supaya dekat.
Hati ke hati. Ibu dan anak. Lembut kata-kata Puan Noor.
Ma. Muka Noura terasa hangat. Dulu ketika dia masih dengan Luth, setiap perkara akan diceritakan tanpa ada yang dirahsiakan. Si ibu tahu semuanya.
Puan Noor menanti penuh sabar.
Har Berat sungguh lidah hendak habiskan nama si lelaki yang sedang bermain dalam fikiran.
Haris?
Kepala Noura yang baru terlentok di bahu si ibu, terangkat. Sikit lagi dia nak tersedak mendengar nama yang disebut.
Mama kenal Haris? Soal Noura hairan. Si teman blind date yang dia langsung tak kenal. Hanya nama saja sering disebut Nashif.
Kenal. Dia pernah datang.
Bila? Mata Noura mengecil sambil kotak ingatan cuba digali.
Minggu lepas, jumpa Nas. Ura suka dia?
Tercebik, pantas Noura menggeleng. Jauh panggang dari api. Jumpa pun tak pernah, ini kan pula sampai nak simpan perasaan.
Minta jauh!
Habis tu ni nak cerita pasal Har mana? Ada Har lain?
Tak. Tutup buku!
Noura seakan hilang teruja hendak bercerita tentang Harraz. Soal hati dia dan lelaki itu yang tiada hala tuju.