Bab 10

70 3 0
                                    

INI bukan blind date pertama yang dia pernah hadiri. Sejak dia putus tunang, Nashif dan mama memang tak putus asa nak carikan jodoh. Macam dia terdesak sangat nak kahwin. Macam dia tak boleh ubati kekecewaan putus tunang dengan benda lain.

Dah pukul sembilan, tapi bayang lelaki bernama Haris langsung tak muncul. Air kosong dah bergelas diteguk buat tenangkan diri.

Betul ke nama dia Haris? Itu persoalan yang diaju pada Nashif siang tadi. Bukan dia tak yakin, tapi kalau dah namanya Nashif buatlah benda baik sekali pun pasti dia akan tetap rasa waswas.

Tangan baru nak menggapai tas tangan di kerusi sebelah saat mata menangkap susuk tubuh yang melangkah masuk ke dalam restoren.

Ah, KL ni tak cukup besar untuk dia dan lelaki berkemeja hitam itu terserempak secara kebetulan begini.

Noura berdoa dalam hati. Berharap kehadirannya tak disedari.

Melihat lencongan langkah si lelaki menghala ke arahnya, Noura jadi kering tekak. Tergetar tangan menggapai gelas air kosong buat basahkan kerongkong yang mula memerit.

Haris rasanya. Terngiang kembali suara Nashif.

Ni bukan Haris.

Noura teguk air liur apabila langkah si lelaki semakin mendekat.

Anak mata Noura diam tak bergerak. Kalau lah satu-satu pilihan yang ada, membujang sampai ke tua. Memang dia akan pilih yang itu daripada berhadapan dengan makhluk depannya ini.

Makin dekat, makin dia berpeluh.

Har Suara Noura dah macam itik tercekik tulang. Kaget saat lelaki berdiri di depan mejanya.

Har pun okey. Dia senyum saat bibir Noura menitip nama itu. Ringkas dan sedang didengar.

Haris? Noura jadi tak yakin dengan diri sendiri sebab dia kenal lelaki ini dengan nama lain. Lama dibiarkan anak mata dipaku di wajah yang sedang menyungging senyum kecil itu.

Raz. Si lelaki senyum lagi. Duduknya sudah diperkemaskan dan tubuh tegapnya juga menghadap santai pada Noura yang nampak gelisah.

Noura sedut nafas gementar. Reaksi yang langsung tak boleh disorok apabila duduk secara berdepan dengan Harraz.

Si lelaki lif yang dah buat hatinya sedikit huru-hara kebelakangan ini.

Noura jeling kiri dan kanan. Kut lah mamat ni tersalah meja. Tapi muka penuh yakin Harraz buatkan dia sama-sama yakin pula yang si lelaki ini adalah pasangan blind datenya.

Sejak bertemu pertama kali, makin banyak kemusykilan muncul dalam kepala. Sama seperti sekarang ini juga.

Pelik, macam mana Nashif boleh kenal Harraz. Bukannya dia tak kenal semua rakan si abang. Bukannya dia tak pernah melepak bersama juga. Dan Harraz bukan salah seorang daripada itu.

Nak makan?

Mata Noura statik memandang raut wajah tenang Harraz. Duduk berdepan begini, barulah boleh ditilik setiap inci wajah si lelaki.

Bentuk mata, bentuk hidung dan jatuh pula memandang ulas bibir yang sedang mengulum senyum kecil.

Nak makan apa? Bibir I tak ada dalam menu.

Dada seakan ditumbuk, serta-merta mata Noura ternaik dan mengait pandangan mata Harraz. Terasa kedua pipi panas dengan kata-kata sinis itu.

Dan kemudian bibir sedikit tercebik.

Ingat hingin sangat dengan bib-.

Namun, sekali lagi mata nakal Noura menderhaka.

Saat senyum kecil Harraz berlebar, Noura seperti nak gapai tas tangan dan balik saja. Ini mungkin pertemuan paling pendek untuk temu janji blind datenya.

MENCARI SEMPURNAWhere stories live. Discover now