SELESAI solat, Noura turun ke bawah. Niat nak isi perut yang dah berkeroncong sejak tadi. Kebelakangan ini, memang dia dah jarang makan malam, sehinggakan ada kala ibunya merajuk.
Mama masak tak sedap ya.
Mesti masakan dekat kafe tempat kerja lagi sedap daripada masakan mama, kan?
Itu lah antara kata-kata si ibu. Sensitif betul ibunya kebelakangan iini.
Nasi baru masuk dua suapan ke mulut, deheman Nashif membuatkan Noura segera memandang ke arah pintu. Melihatkan cara Nashif tersenyum, dia seakan tahu apa yang diinginkan oleh abangnya.
Pastilah yang satu itu.
Esok.
Itu saja mukadimah bicara Nashif. Dia tahu yang Noura tahu. Tak perlu diterangkan panjang lebar.
Apa lagi ni? Noura dah tayang muka menyampah.
Kau tahu apa yang aku nak, tak payah buat-buat tanya. Nashif sandar tubuh ke kanan, kedua tangan sudah naik memeluk dada.
Kau ni, tak sudah-sudah. Aku bosanlah nak menghadap lelaki-lelaki yang kau atur. Semua tak berjenis. Bicara Noura masih berlapik, walau pun kalau ikutkan hati dia nak jawab yang lain.
Tak perlu nak high taste. Cukup boleh jadikan suami kau. Kau pilih sendiri pun, tak berjenis.
Noura ketap gigi.
Ni dah lebih!
Pinggan yang masih ada separuh nasi, ditolak ke tepi. Hilang selera makan. Langsung tak bagi dia makan dengan tenang.
Ni last. Nashif masih tak berganjak dari pintu. Selagi tak dengar persetujuan Noura selagi itu lah dia akan berdiri di sini.
Noura hempas nafas geram.
Tak habis-habis nak menyusahkan.
Last.
Noura macam nak lempar pinggan ke muka Nashif, apabila si abang dah buat muka seposen.
Apa lah kena mengena dengan dia dalam hal Nashif nak kahwin. Kembar memang kena buat semua perkara sama-sama ke? Lahir dah lah sama-sama, tak akan lah nak nikah pun nak sama-sama?
Kenapa perlu dia dijadikan antara syarat dalam pernikahan Nashif? Atau itu syarat daripada mama yang dia tak tahu?
Kali ni kalau kau tak berkenan, aku tak kacau dah.
Noura jebik. Bukannya dia baru kenal Nashif setahun, dua. Ingat dia akan tertipu dan bicara manis macam tu. Esok lusa dikenenkan lagi dengan entah siapa-siapa.
Nashif ni boleh tahan juga dia punya hilang ingatannya.
Kau kutip mana pula mamat kali ni? Soal Noura sinis. Dia segera bangun menuju singki, sambil menatang pinggan. Seleranya dah mati gara-gara Nashif. Ditoleh ke belakang memandang si abang yang masih berdiri tak berganjak.
Pastinya menanti persetujuannya.
Sebenarnya dia tak kisah sangat pun hal blind date yang diatur Nashif, yang buat dia menyirap seleksi lelaki yang nak dijadikan calon suami. Memanglah dia bukan kemaruk sangat nak bernikah, tapi kalau inilah apa yang diingini ibunya, dia akan turutkan. Supaya ibunya boleh tarik nafas lega. Dah tak perlu risaukan halnya lagi.
Siapa? Pinggan yang dah dicuci, diletak di rak, lalu Noura kembali ke meja. Kadang geram juga dengan spesis yang tak boleh nak jawab terus apa yang ditanya. Sengaja buat orang tertanya-tanya, ternanti-nanti.
Adalah. Nashif sengih.
Kau punya adalah tu menakutkan aku. Mata Noura mencerlung sambil menyisip air kosong. Bercakap dengan Nashif selalu buat dia panas hati. Air segelas pun tak cukup jadi penyejuk.
Kali ni aku pilih yang terbaik antara yang terbaik. Yang perfect untuk kau. Nashif sengih.
Nama. Noura jeling sedikit. Acuh tak acuh.
Dahi Nashif mengerut. Lupa pula perkara yang satu ini.
Haris rasanya. Nashif garu kening. Sendiri tak yakin dengan nama yang disebut.
Pandangan mata Noura mati.
Ah, kenapalah nama Haris mengingatkan dia pada si lelaki lif di pejabat.
Betul ke tak? Soal Noura waswas.
Aku rasa betul.
Rasa betul? Kau main rasa-rasa? Kau kata tadi lelaki perfect untuk aku? Boleh pula nama dia, kau main rasa-rasa. Noura memerli.
Aku ingat-ingat lupa nama dia.
Kau main pass, pass je aku ni kan. Dah macam pas baton, tapi sekarang aku yang jadi mangsa lari berganti-ganti kau. Noura bangun. Malas dah nak memeningkan kepala. Lagi difikir, lagi buat hatinya jadi sakit. Kalaulah ada baton di tangan, memang dia dah buat ketuk kepala Nashif. Biar hilang biol sikit. Biar boleh berfikir secara waras juga.
Dah makan?
Hilang rasa marah mendengar suara itu. Serta-merta bibir Noura mengulum senyum. Sejuk melihat wajah wanita yang melahirkannya.
Dah, mama. Sedap macam selalu. Noura ambil hati walaupun separuh nasi dan ayam masak lemak dah selamat masuk ke dalam tong sampah gara-gara Nashif.
Rasa bersalah menjentik hati. Serta-merta dihala pandangan ke arah Nashif. Melepaskan rasa bersalahnya pada si abang yang buat muka selamba.
Noura nak tidur dulu, ma. Noura peluk erat Puan Noor.
Awal. Terlerai pelukan, diperhati wajah anak gadis dan seketika kemudian Puan Noor pandang pula Nashif yang masih berdiri di pintu dapur tak berganjak-ganjak.
Ada apa lah dua beradik ni. Ada saja tingkah saban hari.
Penat ma. Penat otak. Sengaja dijawab begitu, biar Nashif tahu dia tengah bengang.
Penat-penat juga. Malam esok jangan lupa.
Noura tak jadi melangkah, dia hanya pusatkan pandangan ke wajah ibunya. Mencari riak untuk dibaca, namun tiada.
Maknanya ibunya tahu.
Okey. Hanya itu yang dijawab Noura sebelum dibawa langkahan kaki menjauh dari dapur. Membawa rasa sakit hati juga.
Kalau ini boleh bahagiakan semua orang, jadi dia akan turutkan saja.
Dia reda.