LAMBAT.
Tak tahu lah kenapa hari ini dia boleh terlambat bangun. Agaknya semua gara-gara Fitri malam tadi agaknya.
Noura berlari anak ke arah pintu lif yang hampir tertutup. Biarlah nampak buruk berlari begini asalkan dia tak lambat masuk miting.
"Wait." Noura lajukan langkahan kakinya. Miting lagi 5 minit, masa ini lah perut nak meragam. Sudah lah ini miting pertamanya. Kenapalah perkara pertama kalinya selalu mencetuskan huru-hara? Sama macam hari pertama dia berkerja dulu.
Apabila difikir-fikirkan, nak padan muka sendiri pun ya juga. Semalam pura-pura lagi sakit perut, hari ini betul-betul perut memulas macam nak berguling.
Agaknya dia terkena sumpahan Fitri?
Apalah agaknya lelaki itu khabarkan pada Nashif perihal blind date mereka yang tak jadi malam tadi. Ketika dia pulang malam tadi, si abang dah tidur, jadi boleh lah dia mengelak. Dan pagi tadi pun tak nampak bayang Nashif. Lega juga tak payah nak bersoal jawab, tapi sampai bila?
Entah-entah balik nanti dia bakal dihambur Nashif.
"Thanks." Dalam tercungap, sempat lagi Noura hulurkan ucap terima kasih pada orang yang menantinya di dalam lif. Kaki melangkah masuk ke dalam dan bibir yang nak mencarik senyum tiba-tiba jadi ketat. Mata terpaksi di wajah si lelaki yang berdiri hampir dengan butang lif. Terus jantung hilang ritma denyut.
"Harraz nama dia. Hans nama sebelum masuk Islam." Terngiang suara Dania dalam kotak ingatan.
Noura gementar. Dia berdiri rapat ke dinding sebaik pintu lif tertutup. Apabila Harraz menoleh, dia kaget sendiri.
Noura gugup apabila mata bersulam dengan pandangan mata Harraz. Apabila lelaki itu menjongket kening kiri, dia turut lakukan perkara yang sama.
Semuanya spontan saja.
Tak pernah dia rasa macam ini. Pergi blind date yang diatur Nashif pun, dia tak gugup pun.
Apabila Harraz jongket kening membuatkan Noura hilang kata.
Ah, kenapa main jongket-jongket kening pula.
Makin pahit terasa liur yang ditelan Noura. Sumpah dia tak pernah menggelabah begini.
"Hmm?" Nak bertanya, namun itu yang keluar. Noura blur bercampur gugup. Siapa saja tak gugup kalau berdiri dalam ruang yang sama dengan lelaki macam Harraz. Direnung pula macam nak telan.
Lelaki yang punya aura sehinggakan perempuan seperti dia, lupa cara nak bernafas.
"Hmm?" Harraz turut beri reaksi yang sama. Anak matanya masih terus mengikat pandangan di wajah Noura.
Dahi dah berlapis dengan kedutan, tanda Noura masih blur.
"Which floor?"
Suara maskulin Harraz menyapa gegendang, buatkan Noura laju saja alihkan bebola ke arah butang aras di tepi pintu lif.
Benarlah aura si lelaki ini, buatkan dia lupa diri. Lupa nak tekan butang lif, lupa yang perutnya tengah memulas dan lupa tentang miting juga.
"Empat." Suara Noura tak terkeluar.
"Sorry?" Harraz angkat kening.
Noura naikkan empat jari kanannya. Kut lah lelaki di hadapannya ini tak tahu bahasa Melayu. Dah nama pun bukan Melayu, jadi mungkin akan faham dengan bahasa jarinya.
Melihat Harraz menggangguk dan butang aras sudah ditekan, Noura kembali mengundur ke belakang. Nasib baik lif baru mendaki di aras dua, kalau terbabas sampai ke aras atas, sah lah dia akan salahkan Fitri sebab bawa nasib buruk padanya hari ini.
Noura kepit beg rapat ke perut, menahan rasa memulas. Bahaya sungguh kalau dia banyak bergerak masa tengah sakit perut begini. Lagi-lagi kalau sejenis sakit perut yang tak nak bertoleransi dengan tuan sendiri.
Duduk di belakang Harraz, mata nakal beraksi. Atas bawah dia menilik. Tinggi, tegap dan wangi.
Mata Noura terpejam sesaat. Malunya jika perangai tak semenggahnya ini diketahui. Nasib baik lah dalam lif tak ada cctv, kalau tak pasti tingkahnya ditangkap kamera dan jadi santapan tontonan pak guard.
Noura cuba alihkan perhatian, namun tetap bebola mata tak dapat lari jauh dari terus memerhati tubuh belakang Harraz.
Perasan Harraz menoleh sedikit ke sisi, cepat-cepat Noura menunduk. Tak akan dibiar dirinya tertangkap dan dicop gatal.
Apabila lif berhenti di aras empat, Noura dah boleh lepas nafas lega. Berharap keluarnya dia dari ruang ini, membawa sekali rasa gelisahnya.
Sesak dada kalau berlama berdua, dan paling utama perut memulas yang langsung tak beri kerjasama. Ngeri kalau dia tiba-tiba melepaskan gas dan meninggalkan sulfur. Harus dia bagi surat letak jawatan dalam masa 24 jam.
"Toilet is on the left."
Gerakan kaki Noura jadi kaku saat melangkah keluar dari lif. Dalam otak cuba nak menghadam, badannya berpusing ke belakang.
Harraz tengah buat muka tak beriak sebelum pintu lif tertutup.
Noura terasa kepalanya bakal meletup. Pipi hangat dah seperti berada di dalam sauna.
Benarkah apa yang dia baru dengar tadi? Betul ke Harraz sebut tandas atau dia yang salah dengar?
Noura pusing kepala ke belakang lagi, memandang pintu lif yang tertutup rapat dan angka di tepi pintu lif sudah bertukar ke angka enam. Tiada anak panah menaik, tanda lif itu sudah berhenti di destinasi.
Toilet.
Hanya perkataan itu yang menerjah minda ketika ini.
Ada bau ke?
Raut wajah Noura berubah keruh.
Ini ke balasan apa yang dia buat pada Fitri? Berbohong tentang sakit perut semata hendak mengelak. Karma orang kata.
"Noura."
Suara Dania mematikan ingatan dalam kepala Noura. Menghilangkan juga wajah Fitri yang buat dia sakit hati dan juga wajah Harraz yang buat dia malu sendiri.
Noura cium lengan baju dan kemudian terpusing kepala pula ke belakang. Mencari bau yang mungkin wujud. Bau yang membuatkan Harraz bersuara demikian.
Namun yang ada hanyalah bau minyak wangi yang disemburnya pagi tadi. Musykil sungguh.
"Kau kenapa?" Dania bertanya sebaik mendekat. Hairan melihat Noura yang masih tercegat dan berperangai pelik. Siap dengan kerutan di dahi seperti ada masalah yang dibawa dari rumah.
"Nampak tak tadi siapa dalam lif?" Itu yang ditanya Noura. Pertanyaan Dania dibiarkan sepi tanpa jawapan.
"Siapa?" Dania pandang pintu lif. Dahi berkerut sedikit.
"Hmm, tak ada siapa lah. Jom." Noura pasang sengih. Seakan cuba membuang ingatan tentang Harraz atau berpura-pura tiada apa yang berlaku.
Harap lepas ni dia tak jumpa dah dengan Harraz.
Finger crossed.
"Tapi aku nak pergi toilet sekejap." Tidak menunggu balasan Dania, segera Noura lencongkan kaki ke kiri. Meluru tandas, melunaskan apa yang menganggu perut dari tadi.
Dan mencari bau yang mungkin ada.