Bab 23 | Candle Light Dinner

9 2 0
                                    

Bahu Akira ditolak lembut. Luqe mengiring dia perlahan-lahan. Mata Akira ditutupi dengan blindfold berwarna putih. Tak nak bagi dia lihat apa-apa.

"Kenapa letak blindfold kat mata saya? Awak nak bawak saya ke mana ni?" Soal Akira curiga. Luqe mengendahkan soalan Akira itu. Kerusi ditarik dan Akira duduk atas kerusi itu.

Akira memegang kerusi itu. 'Hmm...kerusi besi.'

Luqe berjalan dan duduk di tempatnya.

"Ok. Dah boleh buka blindfold tu." Akira membuka ikatan blindfold perlahan-lahan.

Dia terkejut melihat keadaan taman pada malam itu yang dihiasi decoration dan atas rumput dipenuhi dengan taburan bunga ros yang harum baunya. Atas meja bulat terdapat beberapa candle light diletakkan di tepi meja. Di tengah-tengah terdapat sedikit taburan kelopak bunga berwarna merah.

"Do you like it?" Soal Luqe. Dia bersusah payah membuat semua hiasan dan kejutan ini untuk isterinya dengan pertolongan 4 orang kawannya.

"It's beautiful. I love it..." Komen Akira. Luqe senyum segaris. Seorang pelayan merangkap sahabat Luqe sendiri datang dan meletakkan dua hidangan daging steak atas meja. Pelayan itu senyum ke mereka. Mukanya ditutup separuh  oleh topeng berwarna putih di mata. Macam topeng mascurade party.

Akira berterima kasih pada pelayan itu. Mereka menjamu selera. Alunan lagu "All Of Me" bergema di taman itu. Akira terpegun.

"Mana datang lagu ni? Macam tau tau je ni lagu favourite saya." Akira tersenyum sendiri.

"Siapa yang pasang lagu ni, kalau saya dapat tahu, saya bagi hadiah."

Rief yang mendengar komen itu tersenyum lebar. Ohoho, hadiah?

"Kawan abang, Rief yang pasang. Tahu kan dia, yang kat kelas kita tu?" Soal Luqe.  Cuba mendapatkan 30% memori Akira.

"Ingat. Saya ada bawak biskut Oreo kat dalam beg. Mana dia? Nak bagi ni." Luqe memanggil Rief dan Rief datang dengan segera. Akira menghulur biskut Oreo dan memberinya ke Rief. Rief menyambutnya dengan senang hati. Dia kemudian beredar.

"Kenapa buat candle light dinner ni?" Soal Akira. Dia menyuap daging steak ke mulutnya.

"Happy birthday, my dear wife." Luqe menyuap daging steak dengan selamba sambil senyum lebar. Akira menekup mulut sebelum menghadiahkan seribu ucapan terima kasih.

"Kawan-kawan awak tak makan sekali ke?"

"Ada tu, kat sana." Luqe menunjuk ke arah 4 sahabat dia yang sedang makan daging steak sambil memerhati gelagat mereka.

"Hehehehe. Hello, pasangan bercinta!" Ryan melambai-lambai kearah mereka. Akira melambai balik sambil tergelak kecil.

"Aku invite Lyanna datang sini. Saja nak meriahkan suasana." Ujar Rief.

"Kau lupa aku ke, setan?" Rain menyilang tangannya.

"Adik aku beria nak datang sekali. Dia bawak juga awek dia tu." Kaz menyiku kasar Ryan. Ryan mengaduh kesakitan.

"Diamlah, bengap! Dia kawan aku." Kaz meraup wajahnya yang sudah kepanasan.

"Semua! Datang sini cepat! Aku ada masak BBQ ni!" Laung Izak dan semua yang berada disitu datang ke mereka.

"Nah. Ambik satu." Kaz memberi daging BBQ ke Raisya. Raisya menyambutnya dan menggigit daging BBQ tersebut.

"Kau cakap dengan siapa semalam?" Raisya menoleh hairan ke Kaz. "Semalam lah.  Aku nampak kau cakap dengan seorang lelaki. Siap ber "what's up, bro" lagi. Siapa tu?"

Bibliophile's Secret AdmirerWhere stories live. Discover now