Bab 28 & 29

4 2 0
                                    




BAB 28

"Nasib baik kau buat emergency treatment kat dia. Kalau tak, kami pun tak tahu macam mana.." Terdengar sayup suara doktor yang sedang memberitahu keadaan Harriz kepada Harraz.

"Okey. Thanks, Li. Kalau kau tak ada, aku tak tahu apa yang akan terjadi kat dia," ucap Harraz.

"No hallah, bro. Kita kan kawan. Dia okey aje tu. Aku rasa, baik kau pergi tengok keadaan bini kau tu sekarang. Aku tengok muram semacam aje dia daripada tadi," ujar Li sambil menudingkan jari telunjuk ke arah Aafiyah yang termenung sejak daripada tadi.

"Ya, aku nak pergilah ni. Once again, thanks!"

"No prob." Seraya itu, Li menapak menjauhi mereka.

Harraz meraup mukanya. Satu keluhan berat dilepaskan sebelum dia jalan mendekati Aafiyah. Dia melabuhkan punggung di atas kerusi bersebelahan Aafiyah.

"He's fine. Dia cuma masih belum sedarkan diri lagi," beritahu Harraz.

"Abang ni siapa sebenarnya?" Aafiyah menyoal dengan nada tegang. Sekali pun dia tidak menoleh memandang wajah Harraz.

"What do you mean?" Harraz mengerutkan dahinya.

"Macam mana abang tahu pasal ubat tu? Macam mana abang tahu buat medical treatment? Macam mana abang kenal dengan doktor tadi?" Bertubi-tubi soalan keluar dari mulut Aafiyah.

Harraz tergamam seketika. Barangkali tidak menyangka Aafiyah akan menyoalnya sebegitu.

Satu keluhan terlepas dari mulutnya sebelum dia cuba menggenggam jemari Aafiyah. Namun, cepat-cepat Aafiyah menepis tangannya.

"Jawab soalan Fiya." Aafiyah memalingkan kepala menghadap Harraz. Tajam matanya menusuk ke bola mata Harraz.

Terkebil-kebil Harraz melihat reaksi Aafiyah sebegitu. Tak pernah-pernah Aafiyah berkeadaan sebegitu selama dia mengenali wanita itu.

Setelah beberapa saat berperang dengan perasaannya, Harraz berdeham sebelum dia kembali membuka mulutnya. "Abang... belajar pasal medical dulu. I know about this stuffs."

"So, abang ni doktor la kan? Wow. Bangga Fiya sebagai isteri abang yang tahu abang ni seorang doktor lepas dah beberapa lama kahwin." Dengan nada sinis Aafiyah berkata-kata.

"No.. listen. Abang tahu abang tak patut sembunyikan pasal benda ni. But... I have my reasons," terang Harraz dengan bersungguh-sungguh.

"Apa yang seronok sangat nak sorokkan pasal benda ni? Kalau Fiya tahu abang doktor, dah lama Fiya akan suruh abang tengok kan Harriz. Abang sebagai doktor mesti tahu dia ada masalah, kan? Kenapa abang tak nak bantu dia? Benci sangat ke abang kat dia?" tanya Aafiyah dengan rasa geram. Air mata mula bertakung di tubir matanya. Serius, dia rasa sangat hampa pada Harraz tika ini.

"Abang..." Harraz tidak tahu apa yang perlu dia katakan kepada Aafiyah. Memang salah dia sebab tidak memberitahu tentang pekerjaannya itu walaupun dia sudah tinggalkan pekerjaannya itu untuk beberapa bulan yang lepas.

"Fiya tak nak cakap dengan abang sekarang. Please leave me alone," arah Aafiyah.

Harraz akur tanpa membantah. Dia bangkit lalu menapak menjauhi Aafiyah untuk memberi ruang kepada wanita itu. Biarlah dia tenangkan dirinya sebelum Harraz bersedia untuk menceritakan perkara sebenar kepadanya.

"HARRIZ! Harriz!" Terkocoh-kocoh Sal lari masuk ke dalam bilik wad milik Harriz.

"Apa terjadi ni, Fiya? Harraz?" soal Sal dengan penuh rasa cuak. Muka Harraz dan Aafiyah dipandang silih ganti.

"Dia cederakan diri dia sendiri," terang Aafiyah perlahan.

"But.. why? Kenapa? Kenapa sampai dia sanggup nak cederakan diri dia?" Sal memandang Harriz yang sedang terbaring lesu di atas katil dengan rasa risau.

My Secret SuperstarWhere stories live. Discover now