BAB 37Tiga bulan kemudian...
Dengan penuh rasa teruja Aafiyah menapak keluar dari dewan bersama ijazah di tangan. Bibirnya tidak lekang daripada mengukir senyuman lebar.
Akhirnya! Setelah bertungkus lumus selama empat tahun, dia telah pun berjaya menamatkan pengajiannya dalam sarjana muda perakaunan dengan jayanya. Untuk dia sampai ke tahap ini, memang susah dengan keputusannya yang naik turun macam rollercoaster. Kadang-kadang dapat kepujian dekan, kadang-kadang hampir kena repeat paper. But, look! You've finally made it here, Aafiyah! Tahniah sebab kau tak pernah mengalah!
Dalam pada rasa gembira, matanya melilau memandang sekelilingnya. Saat matanya menangkap kelibat keluarganya yang tersenyum lebar memandangnya, dia berlari anak mendekati mereka.
"Tahniah, Fiya!" ucap Encik Rizal dan Puan Norli serentak.
Sejambak bunga bersama satu patung kecil ditengah-tengahnya dihulurkan kepadanya.
Aafiyah menyambut bunga tersebut dengan penuh rasa sebak di dada.
"Terima kasih ayah, mak. Tanpa korang, mesti Fiya tak akan sampai ke tahap ni," ucapnya ikhlas. Matanya mula berkaca-kaca. Dia rasa sangat terharu tika ini.
"Alah, kau ni! Sikit-sikit nak emo. Nah! Ni, aku belikan hadiah untuk kau," kata Aaida seraya menghulur satu kotak kecil kepada Aafiyah.
Kotak itu bertukar tangan. Sempat Aafiyah menangkap wajah Aaida yang tersengih memandangnya. Ni mesti dia dah plan nak buat sesuatu ni...
Semerta dia menggoncangkan kotak itu beberapa kali. Aafiyah tayang muka cemberut apabila kotak itu terasa ringan dan langsung tidak menghasilkan sebarang bunyi.
"Tak ada apa-apa pun!"
"Ish! Kau ni! Bukalah dulu! Tak tengok lagi pun dah complain!" bentak Aaida.
Dengan rasa was-was, Aafiyah membuka kotak di tangannya. Aaida ni bukan boleh percaya sangat. Jangan dia bagi benda pelik-pelik sudahlah.
Apabila melihat isi kotak itu, Aafiyah mengerutkan dahinya. "Kenapa kau bagi aku kotak kosong?" soalnya dengan rasa tak puas hati.
Aaida tersenyum kambing.
"Sebab hadiah kau kat sini! Akulah hadiah kau!" Aaida menudingkan jari telunjuk pada wajahnya.
"Kau? Kau hadiah aku? Eiii! Tak nak aku. Apa kelas bagi hadiah tak berguna macam kau. Kalau rajin buat kerja rumah pun tak apa la juga. Boleh aku guna jadi orang gaji," seloroh Aafiyah.
"Ewah... Cantik mulut kau kutuk aku. Ingat kau tu elok sangat ke?" marah Aaida sambil bercekak pinggangnya. Panas hati pula apabila Aafiyah secara terang-terangan mengutuknya.
"Sudahlah kamu berdua ni... Asyik nak gaduh aje kerja korang kan? Dah, Aaida. Bagi ajelah apa yang kamu nak bagi sangat tu," arah Puan Norli sambil menggelengkan kepalanya. Pantang berjumpa aje mesti akan gaduh dua ekor budak ni.
Aaida mengambil satu kotak yang saiznya lebih besar daripada kotak yang dia berikan tadi lalu menghulurkannya kepada Aafiyah.
Teragak-agak Aafiyah ambil. Takut hampa untuk kali kedua.
"Kali ini yang betul punya," kata Aaida, cuba untuk meraih kepercayaan Aafiyah.
Mendengarkan itu, langsung kotak yang berada di tangan dibuka. Terbuntang matanya melihat isi kotak yang dipenuhi dengan coklat kit-kat yang merupakan coklat kegemarannya.
"Aaida! Ya Allah! Thank you, weh! Sayang kau!" Aafiyah menarik Aaida ke dalam pelukannya erat.
"Oh... baru sekarang kau nak sayang aku. Habis selama ni kau tak sayang aku la kan?"
YOU ARE READING
My Secret Superstar
Romance"Ada hak ke, tak ada hak ke. Semua itu tak penting. Satu je saya nak pesan. Sabar itu separuh daripada iman. Tolong la belajar untuk bersabar, ya." - Nur Aafiyah. Dek pertemuan pertama di antara Nur Aafiyah dan Harraz Rayyan, jejaka yang mengenakan...