BAB 6

23 0 0
                                    

Aku tersentak apabila nama aku dilaung kuat. Wajah kerisauan Farhan menyapa pandangan.

"Are you okay?" Soalnya dengan nada risau. Aku hanya menggangguk kecil sebagai jawapan.

"Liar. Dah 3 kali saya panggil awak tapi awak tak sahut. Muka awak pun pucat semacam. Kenapa? Cuba cerita kat saya." Desak Farhan. Aku melarikan mata dari terus memandang wajahnya.

Farhan mengeluh. "Sara, jangan macam ini. Awak janji taknak ada rahsia antara kita kan?please."

Aku masih diam. Wajah ditundukkan memandang buku. Pen dicapai lalu aku pura-pura sibukkan diri.

"Sara..." Dia cuba memegang lenganku. Pantas aku larikan tangan. Matanya turun memandang lenganku. Wajahnya tergamam. Kesan parut di tangan menyebabkan hati lelaki Farhan tidak keruan. Hatinya bagai disiat sesuatu.

"Sara, awak........toreh tangan lagi ke?" Soal Farhan berhati-hati.

Jeda.

"Sara..."

"Saya ini tak guna kan?" Aku ketawa sinis. Ketawakan diri sendiri.

"Sebab itu, semua orang benci saya. Sebab itu tak ada siapa sayang saya." Balasku sebak. Air mata yang mahu turun sedaya upaya aku tahan.

Farhan hanya memandang aku simpati. " Siapa kata tak ada orang sayang awak?You're worth more than you know."

" Stop lying, Farhan. Saya tahu saya tak cantik, tak pandai, tak guna. I hate myself! Kenapa saya hidup lagi kat dunia ini? I should end myself!" Balasku teresak-esak. Wajahku aku tekup menggunakan tangan.

"Sara..." panggil Farhan lembut.

"Saya pernah cakap dengan awak. Allah uji sebab Allah tahu awak mampu. He knows the best. Stop blaming yourself. Awak cantik. Awak pandai. You're not prefect. But you're better than you know. And you have me to love you. Saya sayang awak. Sangat. So please, stay alive. I can't live without you." Pujuk Farhan lagi. Bahuku diusap lembut. Tidak sedar, dia sudah mengalih posisi duduk daripada duduk berhadapan ke sebelahku. Kami memilih untuk study ke library memandangkan class cancel kerana madam ada meeting.

Aku terkedu dengan pengakuannya. Tangannya yang mengusap bahuku aku tepis lembut. "Ap....apa awak merepek ini Farhan?" Soalku gagap dengan air mata yang sudah kering. Aku mengelap sisa air mata di pipi. Sedikit tidak selesa dengan ungkapan yang baru didengari.

"Saya tak merepek. I'm dead serious, Sarah. I love you more than friend." Luahnya lagi. Wajahnya benar-benar bersungguh mengungkapkan ayat itu.

"Everytime I said I love you, I really meant it. Saya betul-betul sayangkan awak." Tambahnya lagi apabila melihatkan aku yang diam tanpa kata.

"Macam mana dengan Fara—"

"She's nothing. Dia yang mula confess dulu. Saya terima dia supaya saya dapat lupakan awak. But I'm wrong. I can't forget you. I'm really in love with you."

Aku pandang wajahnya. Tetapi hati aku tiada rasa apa.

"I'm sorry Farhan...." Balasku perlahan sambil menunduk.

Farhan tersenyum hambar. "It's okay. Saya faham. Dan saya takkan paksa awak untuk suka saya. Saya cuma nak awak tahu yang saya sayang sangat dengan awak. Dan saya takut sangat kehilangan awak. So please, stop hurting yourself because—you're hurting me too." Balasnya dengan nada yang semakin perlahan. Namun, hujung ayatnya aku dapat dengar dengan jelas.

Heart meWhere stories live. Discover now