Enam belas

412 2 0
                                    

Sarah tiba-tiba masuk ke biliknya, mukanya sememeh, matanya bengkak. Effa berlalu memberi ruang kepada Sarah dan Fida, dia keluar entah ke mana.

'Kau kenapa Sarah?' soal Fida kebinggungan.

Bicara Sarah tiada respons yang kedengaran hanya esakan tangis Sarah. Fida menggaru kepala yang tidak gatal. Dia hanya mampu memeluk Sarah untuk menenangkan Sarah. Sarah melabuhkan kepalanya di dada Fida, dia kembali tenang dalam pelukan Fida. Dia sendiri kerunsingan hal dia dan Dini.

'Mirul dengan Kyra...' dia meraung lagi. 

****************

'Happy Birthday Kyra' ringkas mesej Mirul pada Kyra.

'Wish je? Bila nak belanja Kyra makan?'balas Kyra. Ayat itu yang ditunggu-tunggu Mirul. Selama ini ajakannya mesti ditolak mentah-mentah. Dia benar-benar tidak menyangka pelawaan itu terbit dari pihak Kyra.

Petang itu, Kyra nampak sangat ayu bertudung litup dan berbaju kebaya seusai keluar dari pejabatnya. Mirul menjemputnya pulang. Bentuk badannya yang menggiurkan itu menyebabkan batang Mirul radang minta dikeluarkan. Cepat-cepat Mirul membetulkan kedudukannya agar perubahan di celahan kangkangnya itu tidak kelihatan. Mereka singgah di kedai makan agak jauh dari kawasan mereka. Petang itu, Mirul rasa sangat bertuah dapat keluar dengan Kyra. Dia mengeluarkan kotak kecil dari poketnya. Lama dia menyimpan hadiah itu untuk diserahkan pada Kyra.

Kotak itu diserahkan pada Kyra. Kyra tampak terharu dengan pemberian Mirul. Seutas rantai silver berloket berbentuk hati dikeluarkan dari kotak itu. Kyra meminta untuk memasangkan kancing rantai itu. Mirul memakaikan rantai itu diluar tudung Kyra.

'Cantik' ujar Kyra sambil membelek loket rantainya. Dia menyelak tudungnya untuk menolak masuk rantai itu ke bawah tudung. Terdedah dadanya seketika. Mirul terkesima, telan liur memandang dada Kyra. Kyra tersenyum sipu melihat riak wajah Mirul. Dia membetulkan tudungnya semula.

Sejak kejadian itu, ajakan Mirul tidak lagi ditolaknya. Mirul juga agak binggung dengan perubahan sikap Kyra tiba-tiba. Namun dia telah jatuh cinta dengan Kyra sejak kali pertama dia terserempak Kyra di bank tempoh hari. Biar pun tidak berborak lama namun mereka sempat bertukar nombor telefon. 

Hari ini, kali kelima dia bertemu Kyra. Kali ketiga dan keempat dia beranikan diri menyentuh tangan Kyra. Biarpun pada mulanya reaksi Kyra agak terperanjat, Kyra menyentak tangannya ketika kali pertama bersentuhan. Namun setelah percubaan beberapa kali Kyra tampak lebih tenang. Kali ini ketika di dalam kereta di depan rumah sewa Kyra. Mirul menarik tangan Kyra merapat ke dadanya. Kyra yang pada mulanya ingin membuka pintu kereta terberhenti dan turut merapat ke tengah kereta. Mirul tanpa teragak-agak mengucup bibir Kyra. Tiada bantahan namun tidak pula dia membalas kucupan Mirul. Nafas mereka mula bersatu nampak kabut keduanya mencari nafas. Tangan Kyra masih di dada Mirul. Tangannya meramas-ramas dada Mirul mengikut rentak kucupan Mirul. Setelah lama bersatu Kyra menolak badan Mirul. Kyra menjauh.

'Nanti ambil Kyra balik kerja lagi ya' suara Kyra serak, dia berdehem membetulkan ton suaranya. Mirul tersenyum dan mengangguk setuju. Kyra juga terseyum, bibirnya telah hilang warna. Mirul tahu bibirnya pasti terpalit warna bibir Kyra tadi.



Yours, Her, MineWhere stories live. Discover now