Pernahkah anda berfikir bahawa kita sentiasa dilihat? Saya memerhatikan fenomena aneh ini sejak kecil lagi. Tempat tinggal kami terletak di tengah tanah lapang yang luas, dikelilingi hutan yang gelap dan misteri. Ayah saya selalu mengatakan bahawa hutan itu dihuni oleh entiti jahat yang tidak dapat dilihat oleh mata manusia biasa.
Satu malam yang hening, angin sepoi-sepoi bertiup lembut dan kesejukannya meresap ke dalam ubun-ubun. Saya duduk di ruang tengah, merenung api unggun yang membara di dalam perapian. Mata saya tertumpu pada cermin raksasa di dinding, yang memantulkan gambaran ruang tamu.
Saya merasakan ada yang tidak kena. Sesuatu dipantulkan di cermin itu. Satu set mata merah menyelubungi bayangan ruang tamu. Hantu gelap, setengah transparan , samar-samar, berwujud manusia. Terasa seperti angin sejuk menyapu wajah saya, tanda dekatnya sesuatu yang tidak bersahabat.
Berani atau tidak, saya mencoba berpura-pura tidak melihat hantu itu. Saya berusaha mengabaikannya dan terus menonton televisyen yang berdengung di hadapan. Tiba-tiba saya terdengar langkah-langkah halus di luar pintu. Sayup-sayup seperti bisikan menjerit dari jauh.
Kedengarannya semakin keras dan lebih dekat, seperti entiti jahat yang keluar dari hutan telah memasuki rumah kami. Saya menggigit bibir dan berpura-pura tidak tahu apa yang terjadi. Namun, ketakutan itu merasuki diri saya. Apakah saya berada di dalam nafiri para hantu?
Tiba-tiba, barulah saya melihatnya dengan jelas melalui cermin besar itu. Ia muncul di balik sofa di belakang saya. Hantu itu berdiri di sana dengan tangan terhulur. Tubuhnya mengapung di udara, menghantarkan getaran menakutkan melalui tulang-tulang saya.
Saya cuba untuk berdiri dan berlari ke pintu, tetapi kaki saya menjadi berat. Sepuluh jari dingin yang pucat menarik kakiku, menarik saya ke dalam kegelapan yang mengerikan. Cubaan untuk menjerit tergantung begitu sepi, nyaris menghancurkan kerongkong saya.
Apa yang haruskah saya lakukan? Apa yang telah kami lakukan sehingga membuat hantu ini marah? Ibu bapa saya selalu menasihati bahawa mereka tidak mungkin menyakiti kita, kecuali mereka rasa terusik atau diusik. Apakah mereka tidak menyedari bahawa kami tidak pernah bermaksud menggangu mereka?
Dalam refleksi cermin, saya melihat mata hantu itu menyala dengan amarah. Tubuhnya mulai mendekat, semakin dekat, hingga akhirnya menyatu dengan bayang-bayang saya sendiri. Mengerikan! Hantu itu sekarang berada di seberang cermin, bersama dengan saya dalam satu ruangan.
Tubuh saya mulai terasa berat, dan perlahan saya rasa sesak. Saya meronta, berusaha keras untuk melepaskan diri dari genggaman ini. Tetapi semakin saya cuba, semakin kuat pula hantu itu mencengkam saya. Akhirnya, saya tak boleh bertahan lagi, kesedaran pun hilang.
Apa yang terjadi selanjutnya? Tidak ada yang tahu. Tetapi hal yang saya dapat pastikan, sekarang hantu itu bukan lagi sesuatu yang hanya saya boleh lihat melalui cermin. Sekarang dia ada di dalam tubuh saya. Dia ada dalam diri seseorang yang dulunya hanya sekadar menyaksikan.
YOU ARE READING
Abyad
HorrorKisah siri seram ringkas : Abyad Dengan kehadirannya yang menyeramkan berserta kulit yang putih pucat, menghantui ku dalam malam bertema kengerian. Matanya hitam seperti malam tak berpenghujung , memancarkan aura misteri yang aneh dan asing. Suaran...