BAB:13

12K 470 81
                                    

"Harap Hawa selesa la tinggal dekat sini, rumah ni tempat Kak Huda dengan anak-anak berehat." Kata Huda sambil memetik suis lampu rumah kecil yang terletak di atas restoran Hud&Huda.

Hawa memandang sekeliling di dalam rumah ini, kecil tetapi selesa. Banyak permainan kanak-kanak di sini, terukir senyuman melihat anak patung kuda tiba-tiba dia teringat akan Adam.

"Hawa tak kisah pun janji ada tempat tinggal, orang merempat macam Hawa ni tak boleh nak memilih sangat kena bersyukur dengan apa yang ada." Kata Hawa sayu memikirkan nasib dirinya yang sebatang kara.

Huda mendekati Hawa dan memeluk bahu gadis berbadan comel ini.

"Beberapa bulan lagi Hawa tak keseorangan, Adam kan ada. Dah berapa lama Hawa bercinta dengan Adam?" Bulat mata Hawa mendengar pertanyaan Huda.

"Eh? Hawa tak bercinta dengan Adam pun, dia selamatkan Hawa kena culik dengan geng mafia. Lepas tu dia suruh Hawa kerja jaga kuda dia, kami boleh dikatakan kawan je."

"Owh.. kahwin tanpa cinta la ni?"

Hawa tunduk mendengar kata-kata Huda, dia melepaskan keluhan.

"Tapi Hawa cintakan dia. Hawa tahu dia nak kahwin dengan Hawa sebab kasihan je tapi Hawa terima sebab Hawa cinta kan dia." Luah Hawa nada suara sedih.

"Biasa la tu mula-mula kesian lama mesti ad cinta la. Kalau dia nak kahwin dengan Hawa tu tandanya dia memang nak jaga Hawa la tu, cinta akan datang bila masanya sesuai. Hawa tinggal je selama mana Hawa suka, Kak Huda tak kisah pun." Kata Huda sambil memegang tangan Hawa menasihatinya seperti kakak nasihat seorang adik.

"Terima kasih kak." Kata Hawa teruja sambil memeluk erat tubuh Huda, dia tidak sangka ada hikmah di sebalik masalah yang dia hadapi. Allah temukan dia dengan orang yang baik-baik.

Huda mengukir senyuman melihat reaksi comel Hawa, dia yakin ada perasaan pada Hawa tetapi mungkin malu untuk meluahkannya.

"Berehat la, esok dah nak kena start kerja baru. Kunci pintu tau. Assalamualaikum." Pesan Huda sebelum melangkah keluar dari rumah kecil ini.

"Baik boss." Kata Hawa sambil membuat gaya tangan tabik hormat.

Huda menggeleng kepala melihat sikap Hawa yang mencuit hatinya. Dia yakin Adam akan bahagia bersama gadis ini, seorang si hati kering dan seorang lagi ceria sentiasa.

********
"Macam mana, dia okay ke?" Tanya Hud sambil membuka pintu kereta untuk Huda, apabila melihat isterinya sedang menuruni anak tangga dan melangkah mendekatinya.

"Dia okay je, comel and happy go lucky. Sesuai sangat untuk Adam."

"Okay la kalau macam tu, tak ada la kita risau tentang Adam." Kata Hud sambil menutup pintu kereta untuk Huda.

Hud berjalan menuju ke pintu disebelah pemandu.

"Tapi selagi diaorang tak kahwin kena la risau juga." Balas Huda sebaik saja Hud masuk ke dalam kereta.

"Adam tu hati kering tak mungkin la dia benda buat bukan-bukan dekat Hawa. Dia berkahwin dengan Hawa maybe sebab kasihan atau rasa bersalah, tapi tak kisah la janji dia kahwin daripada simpan anak dara orang tanpa ikatan yang sah."

Huda mengangguk setuju kata-kata Hud, berkahwin tanpa cinta lagi indah sebenarnya tetapi biarlah jodoh tu yang baik-baik bukannya jodoh berhati syaitan.

Abang?" Panggil Huda manja sambil memeluk lengan Hud, dia merenung lelaki disebelahnya yang sedang memandu.Kemudian dia melentok kepala pada lengan sasa Hud.

"Ya, cinta. Why?" Balas Hud sambil mengucup kepala Huda.

"Abang nampak tak tadi ada perempuan gedik tengok abang semacam." Berkerut dahi Hud mendengar kata-kata Huda, perempuan mana pula la yang isterinya maksudkan ini.

Lelakiku (C)Where stories live. Discover now