Hampir ke tengah malam, akhirnya Luk kembali pulang membawa buruan mereka untuk hari esok. Makanan untuk hari ini sememangnya sudah disediakan untuk mereka yang baru pulang. Aku terus membekukan buruannya di dalam stor ais untuk ia kekal segar sehingga keesokan harinya.
Namun Yui tidak kelihatan walaupun kami ingin mula menjamah selera. Mungkin sebab dia masih marahkan aku membuatkan aku mengambil keputusan untuk menghantar makanan ke biliknya. Aku mengetuk biliknya dan dia membuka pintu. Melihatku di luar membuatkannya mengerutkan dahi.
"Kenapa?" Soalnya dingin.
"Saya bawa makanan," balasku membuatkannya mengeluh perlahan.
"Terima kasih," kata Yui lalu mengambil dulang yang berada di tanganku.
"Yui masih marah lagi?" Soalku ingin tahu. Dia memandangku lama dan sekali lagi mengeluh perlahan.
"Haih... Mungkin aku terlalu emosi. Maafkan aku Is tapi aku cuma berharap kau tak buat sesuka hati kau lagi. Ia merisaukan aku separuh mati," balasnya dan membiarkan pintu terbuka sambil meletakkan dulang makanan di atas meja di dalam biliknya.
"Yui... Sebenarnya saya...," aku cuba menjelaskan kepadanya membuatkan perhatiannya kembali kepadaku. Aku tak tahu menyusun ayat namun apa yang aku tahu aku perlu bercakap untuk dia kembali mempercayai aku.
"Sebenarnya... Saya banyak kali panggil Yui dan Luk. Ia memang pelik bila Yui dan Luk ada di minda bila saya fikir saya hampir mati. Yui ada kata kanak-kanak yang normal akan panggil penjaga mereka kalau dalam ketakutan. Saya masih normal ke kalau panggil Yui dan Luk bila saya takut? Saya hampir putus asa tapi bila lihat Yui dan Luk ada dengan saya, saya sangat rasa selamat walaupun pada mulanya saya fikir semuanya hanya mimpi di hujung kematian. Adakah itu masih normal untuk kanak-kanak? Saya tak pernah selamat dengan bonda dan ayahanda sebab tu saya tak pernah panggil mereka. Air mata saya beku pada waktu tu mungkin sebab tu juga saya berhenti menangis. Berada di sini... Buat saya sentiasa fikir yang saya selamat. Yui... Semua tu masih no-" aku menerangkannya sepenuh hatiku dan tiba-tiba Yui menghampiriku membuatkan ayatku tergantung.
"Yui?" Panggilku melihatnya yang menghampiri dan menyamakan ketinggiannya denganku. Tiba-tiba dia memelukku erat.
"Aku minta maaf panggil kau tak normal. Semua salah aku Is. Aku dungu dan tak fikirkan apa yang kau rasa," kata Yui terus memelukku. Aku senyap seketika keliru dengan tindakan Yui yang tiba-tiba.
"Tak... Apa yang Yui katakan sememangnya patut dikatakan. Cuma saya saja suka lakukan sesuatu tanpa memikirkan sesiapa. Saya lega ada seseorang macam Yui yang betulkan saya. Saya betul-betul sayangkan keluarga ni," balasku sambil tersenyum. Aku boleh rasakan hubunganku dengan Yui kini dapat diperbaiki.
"Aku minta maaf," katanya lagi terus memelukku erat. Merasakan apa-spa yang aku katakan takkan melepaskannya dari memelukku, aku hanya membiarkannya. Sesekali aku menepuk belakangnya untuk menenangkannya yang mula tersedu-sedan.
.
.
."Beta dah mengajar dia untuk musnahkan sumpahan semalam daripada buku magik. Dia cuma dapat lakukannya untuk beberapa orang tapi... Disebabkan dia masih kanak-kanak ia masih terhad jadi akan ada sedikit masalah yang bakal terjadi," ujar Ainz pada keesokan harinya. Ainz membohongi mereka untuk melindungiku daripada mereka tahu perkara yang sebenar di mana aku sebenarnya tahu cara untuk membebaskannya sejak sebelum mereka muncul.
Yang menjadi masalah adalah ia sekadar teori aku merasai sumpahan yang ada pada Luk namun aku tak pernah betul-betul mempraktikan teoriku untuk melepaskan mereka dari sumpahan tersebut. Mereka semua kelihatan kagum dan teruja yang tak pernah aku saksikan sebelum ini. Ia membuatkan aku semakin berat hati untuk menghampakan mereka.
YOU ARE READING
Deadass
FantasyMuka yang pucat dan bermata merah ibarat permata, rambut hitam pekat ibarat dakwat. Hanya berlatarbelakangkan anak kepada seorang gundik dia menjadi kelas bawahan dalam istana. Dengan ciri-ciri yang seolah ciri-ciri seekor demon, dia dituduh sebagai...