"Abang, saya nak pergi toilet."
Lama jugak Akim pegi toilet. Sakit perut kot. Bahrin biar je dan teruskan menonton movie. Tak lama lepas tu, Akim masuk balik dan duduk sebelah Bahrin.
"Kenapa abang tak ikut saya pergi toilet?"
"Lah, Akim tak cakap nak suruh abang ikut. Mana lah abang tau."
Habis je movie, Bahrin ingat nak ajak Akim pergi makan, lepas tu balik rumah dia. Bahrin pun dah geram dah nak jilat lubang Akim tu.
Pada awalnya Akim dah setuju. Dia pun nampak macam tak sabar dah nak terkam Bahrin. Tapi at the last minute, tetiba Akim dah call dan dia terus berubah. Muka dia jadi pucat.
"Abang, saya kena balik sekarang. Ada emergency. Nanti saya mesej abang k?"
Seminggu berlalu namun takde apa-apa mesej daripada Akim. Bahrin mesej tapi dia tak jawab. Bahrin call tapi tak dapat. Phone dia macam off.
Akim pun dah seminggu tak datang kerja. Akhirnya Bahrin pergi ke café Akim tu dan terbukti Akim takde. Budak lain yang tengah bertugas.
"Abang nak air apa?"
"Oh tak... abang nak tanya pasal Akim. Dia tak keje ke?"
"Akim dah berhenti bang. Dia balik kampung. Parents dia sakit."
Sedih hati Bahrin. Phone call yang Akim dapat malam tu. Tapi kenapa dia senyap je terus? Mendiamkan diri je?
"Abang rapat ke dengan Akim?"
"Baru je kenal. Sekali je pergi tengok wayang."
"Kalau abang nak, saya boleh temankan abang tengok wayang."
Bahrin perhatikan budak baru tu. Not bad. Comel budaknya. Nampak muda lagi dari Akim.
"Saya Alif."
"Bahrin."
"Eh, abang ni bukan yang berkedai kat situ ke?"
Alif tunjuk ke arah kedai Bahrin.
"Ye betul la tu."
Alif cakap dia selalu lalu depan kedai tu tapi tak pernah try.
"Datang lah try. Akim pun selalu makan lunch kat kedai abang."
Tiba-tiba budak tu hulur air.
"Eh air apa ni? Abang takde order."
"Saya belanja bang. Tanda persahabatan."
"Kalau macam tu, nanti datang kedai. Abang belanja."
"Tak sabar nak makan abang."
Bahrin perasan wording budak tu tapi dia ignore je. Dia senyum dan pergi balik ke kedai dia. Dia tengok budak tu senyum je belakang kaunter. Memang comel. Tapi... dia rindukan Akim...
TO BE CONTINUED...
YOU ARE READING
Restoran
General FictionRestoran mengisahkan Bahrin, seorang lelaki yang agak berisi berusia 40an. Dia sedang melaksanakan janjinya terhadap ex dia yang telah meninggal dunia iaitu membuka restoran dan kisahnya bermula apabila dia bertemu dengan Iskandar, seorang pemuda 20...