10 - " خِطبة ولكن"

386 7 39
                                    

( بسم الله الرحمن الرحيم)
الفصل العاشر (خِطبة ولكن)
#حورية_زين
#- لـ إيمان أحمد|(إيما)
---------------------
"الحبّ يحيا في كلّ واحد منّا منذ لحظة ولادتنا، وينتظر منّا أن نكتشفه بعد ذلك."
- " قواعد العشق الأربعون "
---------------------
ها قد أتى اليوم المنتظر، في صباح يوم الخطبة كان الجميع يعمل على قدم وساق لتجهيز جميع التحضيرات التي أمر بها " زين".

عند حور استيقظت في الساعه الحادية عشر صباحاً على صوت غناء اختها ليان ومعها رقية و رغد وكان المشهد كالآتي، كانت "رقية" تطلق الزغاريد و "ليان" تغني و"رغد" تقوم بالطبل على باب الغرفة.

ليان قائلة وهي تفتح الباب وتدلف وخلفها البقيه : افرحي يا عروسة انا العريس، يا عروسة يا عروسة انا العريس، وقامت بجذب "حور" من مكانها لترقص معاها واكملت غناء قائلة وهي تُشير الي "حور ": دي بنتنا المحروسة عروسة أدب ورقة وأخلاق اية، من ناحية انها بنت جميلة دي جميلة جدا هنقول اية، والحب حيرة وحوسة خطفها مِنا سعادة البية.

وبعدها انتقلت هذة المرة "رغد" للغناء ومازالت تقوم بالطبل على الباب قائلة : زينة شباب العيلة الحيلة الحلوة دي جابت رجيلة من ناحية انها بنت جميلة دي جميلة جدا هنقول اية.

وقام البنات بعمل دائرة حول "حور" و اصبحوا يرددون الاغاني خلف "ليان" وسط جوا يملوة السعادة والفرحة وبعدها انتهوا واحتضنوا بعضهم، وفاقوا على رنين هاتف "حور"
فأبتعدت حور عنهم ونظرت للهاتف فوجدتة "زين" فردت عليه قائلة : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، صباح الخير.

- زين : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، صباح النور، صحيتي!!

- حور : ايوة صحيت على ازعاج ليان والبنات.

- زين وهو يبتسم : اكيد عملولك حفلة زي اللي الشباب عملوها عندي كدة ، عريس وعروسة بقا وكدة ولازم يفرحوا بينا.

- فأبتسمت حور وقالت : اكيد لازم.

- زين : المهم انا هقوم اخد دوش افوق والبس واجيلك علشان اوصلك للبيوتي سنتر تكوني جهزتي انتي والبنات.

- حور : خلاص تمام ، هقوم اهو اجهز نفسي.

- زين : خلاص تمام يلا، مش عاوزه حاجة.

- حور بتردد : زين.!! كنت عاوزه أسألك على حاجة، هو الفستان فين لانه موصلش.

- زين : الفستان سبقك على البيوتي سنتر، اتمنى ان زوقي يعجبك.

-حور بتسرع : اكيد هيعجبني، وبعدها أغلقت الهاتف فوراً، وجلست تهدأ سرعه نبضاتها التي ارتفعت عن معدلها الطبيعي، وبعدها قامت لتتجهز بعد انا اخبرت البنات.
---------------------
اما عند زين فقد نظر للهاتف بصدمة وبعدها ابتسم وقال : هو اللي بنعمله في الناس هيطلع علينا والا ايه، والله عجبت لك يا زمن جيتلك اللي تربيك يا ابن المحمدي، وبعدها قام ليتجهز.

"حُورية زين" لـ إيمان أحمد✓حيث تعيش القصص. اكتشف الآن