5 - " عرض زواج"

493 14 24
                                    

( بسم الله الرحمن الرحيم)
الفصل الخامس (عرض زواج )
#حورية_زين
#- لـ إيمان أحمد|(إيما)
-------------------------------------------------------
«يا واسِعَ اللُّطفِ إنَّ الحالَ تَعلَمهُ
ربِّي لكَ الحمدُ في صَفوٍ وفي كدرِ‏»
- الحمدُ لله دائماً وأبداً.
-------------------------------------------------------
في فيلا "سليمان علوان" ، كان يجلس مع شاهي يتحدثون عن كيفية التخلص من "زين المحمدي" .

- فقال سليمان لشاهي :" زين" مينفعش معاه غير آذيه أقرب الناس ليه، ومين اكتر ناس قريبين منه، عيلته واصحابة، وطبعا اصحابة مينفعش، يبقى نشتغل على العيلة ونبدأ ب "مالك المحمدي".!! وضحك بخبث

- شاهي : مالك اشمعنا هو .! ناوي على ايه يا سليمان، انت عارف ابن المحمدي مبيرحمش.

- رد عليها وقال : ابن المحمدي مبيرحمش ولا انا برحم، انا سليمان علوان يا شاهي والا نسيتي، وبالنسبه لمالك اختارته علشان هو الشاب الطايش فيهم المتهور .

- ردت عليه شاهي : لا ما نسيتش، طيب انت ناوي على اية مع مالك.

-فقال : قوليلي بس الاول سكرتيرة مالك لسه زي ما هيا تبعنا صح.

-شاهي : ايوة زي ما هيا نرمين الشافعي صاحبتي.

- فقال : تمام اوي، اسمعي بقا هنعمل ايه ، اول حاجة تتصلي بنرمين وتقوليلها على اللي هقولك علية ، واخذ يشرح لها ما يرد فعلة،وبعد أن انتهى قال لها : اهم حاجة اوعي الغلط، علشان الغلطة بفورة لينا كلنا، واكدي عليها تأخد كل احتياطتها وهي بتنفذ، وعرفيها ان نسبتها محفوظة.

- شاهي : ايه الدماغ دي يا سليمان، جامدة والله، كانت فين الفكرة دي من زمان، متقلقش نرمين شاطره وهتعمل كل حاجة بالملي،استنى بقا نجيب حاجة نشربها بمناسبه الخطة اللي هتقضي على "ابن المحمدي" ، وأخذت تضحك بمكر.

- فقال سليمان وهو يضحك : اول مسمار في نعشك اتدق يا ابن المحمدي.
-------------------------------------------------------
صباحًا في "شركة المحمدي"، كان يجلس زين مع اصدقائة يتناقشون في بعض الأمور إلى انا فجأهم
- زين وقال : باركولي يا شباب، انا قررت اتجوز.!

نظروا له بصدمة وذهول واول من تحدث كان
أدهم : تتجوز.!!، ازاي حصل الكلام دة يا راجل، ومين تعيسه الحظ اللي وقعت تحت ايدك، دي امها دعت عليها في ليلة القدر يا جدع.

ضحك كلاً من زين و ياسين عليه، ورد عليه زين : هتجوز حور الألفي، بنت خالي.!

- ياسين : قصدك اللي كنت طلبت مني معلومات عنها، اللي ضربتك قلم.!

كتم أدهم صوت ضحكاته بعد أن رآي الغضب يظهر على ملامح زين وقال له بهمس : يا حمار بتفكره ليه، هيقوم يأكلنا دلوقتي .

فلاحظ ياسين ذالك وقال : هدي نفسك يا وحش مش قصدي، بس مستغرب، وازاي طلعت بنت خالك اصلا.

- رد زين : بغض النظر عن ضَربتك قلم دي اللي هحاسبك عليها بعدين.!، اة يا عم طلعت بنت خالي، ودة اللي اكتشفته لما جبتلي المعلومات عنها من تشابه الاسم بينها وبين اسم امي، وقص عليهم كل ما حدث.

"حُورية زين" لـ إيمان أحمد✓حيث تعيش القصص. اكتشف الآن