Aku telah pun berada di Lobi Ketibaan KLIA menyambut kepulangan Shazuan. Hatiku berdebar menanti kehadiran Shazuan,maklumlah sudah lama kami tidak berjumpa.Sebelum ini memang tidak pernah aku dan Shazuan berenggang selama ini.
Tiba-tiba aku melihat seorang remaja yang kacak menolak troli sambil melemparkan senyuman ke arahku. Aku membalas senyumannya kembali sehinggalah dia merapatiku.
"Bang,abang sihat ke?", tanya Shazuan yang terus memelukku.Dia mendakap tubuhku dengan begitu erat.Iya benar, inilah adik angkatku Shazuan.
"Bang sihat je..Cuma sakit sikit.. Sakit merindukan kau.. Dah jom masuk kete, kita balik Kajang dulu,lepas tu terus balik Rembau sebab mak ayah abang pun nak ikut sekali ke sana", kataku kepada Shazuan.
Ibubapaku menyambut kepulangan Shazuan dengan senyuman yang cukup lebar.Shazuan menguncup tangan kedua orang tuaku sebagai tanda hormat dan kasih sayang.Dengan mereka berdualah Shazuan bermanja selepas kedua ibubapanya meninggal dunia beberapa tahun lalu akibat kemalangan.
Ketika dalam perjalanan ke Rembau,Shazuan memintaku untuk berhenti sebentar di Medan Selera Stadium Paroi.Katanya dia amat merindui keenakan makanan di sana yang kena dengan seleranya.Cerita Shazuan ketika dalam perjalanan tadi, meskipun banyak makanan Malaysia dijual di London,tetapi rasanya cukup mengecewakan.Kerana itu dia lebih memilih untuk menikmati makanan dari Arab sahaja sebagai hidangan utamanya di sana.
Uncle Adnan dan Untie Esah sudah sedia menanti kepulangan Shazuan dan kehadiran kedua orang tuaku.
Sementara aku mengangkat beg Shazuan dan beg milik orang tuaku,
mereka berlima berbual dengan cukup rancak.Ada juga Shazuan menawarkan diri kepadaku untuk sama-sama membantu,tetapi aku menolaknya dan meminta dia meluangkan masa bersembang dengan Uncle Adnan dan isterinya.Aku ketika ini membaringkan diriku diatas katil,cukup penat aku rasakan hari ini.Mungkin kerana aku tidur terlalu lewat malam tadi dan bangun pula terlalu awal untuk menjemput Shazuan di KLIA.Shazuan masih lagi seperti dulu,dia tetap sama dan tidak berubah meskipun dia berada di luar negara selama 6 bulan.Dia juga kelihatan lebih kacak berbanding dulu, ataupun itu hanya pandanganku sahaja kerana aku sudah lama tidak menemui dirinya.
Minggu lepas aku bertemu dengan Amir.Aku amat simpati dengan nasib yang menimpanya.Aku faham bahawa Nizam dan Aliff seakan tidak bersetuju dengan tindakanku bertemu dengannya ketika itu.Pada aku setiap orang perlu diberikan peluang.Dan aku yakin bahawa Amir sememangnya sudah berubah.Cuma aku ralat juga dengan pandangan steptikal Nizam dan Aliff terhadap Amir.Bagiku kami berempat sama sahaja,semuanya pernah merasai batang dan punggung masing-masing.Cuma rahsia itu kekal rahsia,tidak diceritakan kepada orang lain.
Aku tidak pasti jika Shazuan memarahiku atau tidak jika aku menceritakannya tentang Amir.Tetapi aku perlu faham,dia pun baru pulang dari London,aku tidak mahu merosakkan moodnya.Mungkin aku akan beritahu padanya pada masa yang sesuai.
Aku sebenarnya merancang untuk bercuti bersama Shazuan,tetapi dengan keberadaan kedua orang tuaku disini, mungkin aku perlu menunda dahulu niatku.Boleh sahaja aku membawa mereka sekali,tetapi aku yakin mereka pasti menolak.Tambahan pula aku tidak mahu meninggalkan mereka berdua sahaja di rumah ini.Tambahan pula aku tidak mahu mereka menganggap keberadaan mereka di sini menganggu masaku dan Shazuan.
Shazuan sudah pun memasuki bilik. Dia memberitahuku dia mahu mandi sebentar sebelum tidur kerana kepenatan.Aku tidak pasti perkara apa yang membuatnya kepenatan,mungkin dia tidak tidur semasa penerbangan tadi.Dia menanggalkan pakaiannya dihadapanku.
Tubuhnya semakin menampakkan sixpax dengan jelas.Dia kemudiannya menanggalkan spender RENOMA berwarna hijau dihadapanku.
Batangnya yang panjang itu dipamerkan dihadapanku.Dia hanya melemparkan senyuman manis kepadaku sebelum menuju ke tandas.
YOU ARE READING
REMAJA 2012
RomanceMENGISAHKAN PENGALAMAN KU BERSAMA SHAUKI DAN SHAZUAN. TURUT DISELITKAN KISAH YANG TERJADI DI ANTARA ALIFF DAN JUNIORNYA YANG BERASAL DARI SABAH. DIINSPIRASIKAN DARI KISAH BENAR.