CHAP 21 - KESEMPATAN DALAM KESEMPITAN

340 10 0
                                    

"Tolonglah bang.Saya janji saya akan bayar secara ansuran bang.Apa yang abang suruh saya buat,saya akan buat. Tak kisah apa pun.Asalkan abang dapat bantu saya", rayu Khairul lagi.

Aliff merenung lagi Khairul yang ketika ini terdesak meminta bantuannya.
Khairul baru berusia 18 tahun pada tahun ini.Remaja yang berasal daripada Sabah itu ketika ini terdesak memohon bantuan daripada Aliff untuk melawat adiknya di Sabah yang terlibat dalam kemalangan.

Khairul merupakan seorang remaja yang berkulit cerah.Memakai cermin mata dan mempunyai potongan rambut belah tepi.Ketinggiannya juga cukup sederhana tinggi.Selain itu Khairul juga seorang yang bertubuh slim.Aliff mengamati tubuh Khairul yang sangat terdesak ketika itu.

"Betul kau boleh buat apa je?", tanya Aliff mendapatkan kepastian dari Khairul.

"Betul bang,saya akan buat apa je,asalkan abang dapat bantu", janji Khairul lagi.

Aliff mengajak Khairul mengikutinya pulang ke apartment.Dalam masa yang sama Aliff juga ada menghantar mesej kepada Wafi untuk memohon sedikit bantuan kewangan dan Wafi setuju meminjamkan kepadanya.Aliff cukup gembira,kini hanya menunggu Khairul sahaja untuk melaksanakan janjinya.

"Abang sorang je ke dalam apartment ni hari ni?", tanya Khairul setibanya mereka di apartmen kampus milik Aliff.

"Haah,aku sorang je.Yang lain balik kampung.", Jawab Aliff sambil mengajak Khairul masuk ke dalam biliknya.

"Kau tadi cakap sanggup buat apa saje kan?", tanya Aliff kepada Khairul ketika mereka berduaan dalam bilik.

"Ye bang,asalkan abang dapat bantu saya." Jawab Khairul lagi.

"Okay,aku setuju nak bagi kau pinjam jumlah yang kau mintak tu.Tapi ada 2 benda kau kena buat untuk aku." Kata Aliff lagi.

"Apa dia bang?", tanya Khairul.

"Aku nak kau layan aku macam perempuan layan.Kedua aku nak rekod video masa kau buat tu,sebagai jaminan kau takkan lari", jelas Aliff lagi.

Terkejut Khairul apabila mendengar syarat yang ditetapkan oleh Aliff.Dia tidak menyangka Aliff yang kelihatan baik itu sebenarnya manusia yang bertopeng.Timbul rasa marah di hati Khairul apabila diarahkan begitu.
Akibat terlalu marah dia bangun lalu mengherdik Aliff.

"Aku tahu aku orang susah bang.Tapi aku takkan buat benda mcmni.Malulah aku tengok kau macam ni.Tengok luar muka nampak baik rupanya syaitan." Herdik Khairul kepada Aliff.

"Kalau kau taknak,kau boleh keluar dari rumah aku ni.Aku tak paksa kau. Kau nak pinjam duit aku boleh bagi, kau sendiri janji boleh buat apa je.Aku kena lah rekod sebab aku taknak kau lari,lagipun aku baru kenal kau. Kau boleh keluar dari rumah aku sekarang", kata Aliff lagi.

Khairul yang marah ketika itu mula meninggalkan Aliff dan keluar dari unit apartment tersebut.Dia berasa sangat geram kerana Aliff mahu mempertaruhkan maruahnya.Tiba-tiba handphone Nokia 3310 miliknya berbunyi sekali lagi lantas Khairul menjawab panggilan tersebut.

"Anak ma Khairul,kau jadi balikkah?", tanya mama Khairul dalam panggilan tersebut.

Belum sempat Khairul menjawab,
mamanya berkata lagi,
"Mama harap kau pulang untuk urus adikmu di sini.Mama tidak larat untuk uruskan.Paman kamu juga punya kerja dikebun.Jika tidak kerja gajinya dipotong.Pulang ya nak."

Khairul jelas tergamam terkini ini selepas panggilan tersebut dimatikan. Memang dia sahaja anak harapan keluarganya.Tetapi apakan daya,hendak pulang ke kampung pun dia tidak mempunyai wang yang mencukupi.Tiba-tiba dia terbayang tawaran yang diberikan oleh Aliff tadi.

Dia ketika ini betul-betul dalam kesempitan.Adakah dia perlu bersetuju dengan tawaran yang dikemukakan oleh Aliff.Ini adalah berkaitan maruah dirinya.Ataupun adakah dia perlu berkorban untuk keluarganya?Sebentar tadi baru dia memarahi Aliff,adakah Aliff akan membantunya sekiranya dia sanggup menerima tawaran itu?

REMAJA 2012Where stories live. Discover now