CHAP 24 - PANDANGAN

321 8 0
                                    

Cahaya matahari menerangi bilik Aliff dalam unit apartment pelajar di Kuala Pilah.Khairul tersedar dari lenanya, dia berasakan badannya cukup letih.Sedar sahaja dia cuba untuk terus bangkit, tetapi dirinya cukup tidak bermaya.
Dirinya bertelanjang bulat sahaja ketika ini,sakit di punggungnya masih ada tapi tidak sepedih dulu.

Aliff yang memasuki bilik ketika itu terus tersenyum apabila remaja yang diliwatnya semalam sudah sedar daripada tidur.Khairul terus mengambil bantal yang ada di situ untuk menutup kemaluannya dari dilihat oleh Aliff.
"Tak payah nak malu la Khairul, aku dah tengok semua.Aku pun dah rada semua." Kata Aliff yang tersenyum lebar kepada Khairul.

"Abang dah dapat apa abang nak,
sekarang tolong kotakan janji abang untuk bantu saya", jawab Khairul pula.

"Aku manusia berpegang pada janji, aku nak kau pun pegang benda yang sama", balas Aliff semula sambil menunjukkan duit yang baru dia keluarkan dari mesin ATM.
--------------------------------------------------------------
Aku pulang ke Kajang pada minggu ini setelah sekian lama tidak pulang ke sini.Malam semalam aku ada membawa kedua orang tuaku berjalan jalan dan menikmati hidangan makan malam di luar.Ketika dalam perjalanan pulang pula,aku terserempak dengan Taufik di lampu insyarat.

Sempat juga kami berdua berbual sebentar sebelum lampu bertukar hijau.Malam ini Taufik mengajakku melepak bersama kawan-kawan taman yang lain dan aku bersetuju.Tidak pasti siapa lagi yang turut berada pada malam ini,tapi yang aku pasti Shauki pasti tiada kerana tidak pulang ke sini. Jika ada pasti dia ada menumpang kenderaanku semalam.

Aktivitiku pada hari ini hanya membalas mesej dan menelefon Aida. Suara manjanya kadang-kadang membuat batangku tegang.Jika diikutkan hatiku ingin sahaja aku meramas punggungnya yang bulat itu. Tetapi aku tahu ianya masih terlalu awal,lagipun aku sendiri tidak pasti sama ada aku benar-benar mencintainya atau berpura-pura menyayanginya untuk mengambil kesempatan ke atasnya.

Masih aku ingat lagi ketika kami berdua keluar untuk bertemu.Seluar jeans yang di sarungnya cukup padat. Lentikan punggungnya membuatkan aku berimaginasi perkara yang liar ketika itu.Dalam tidak sedar batangku ketika itu telah tegang dan aku yakin Aida turut menyedari perkara itu kerana dia ada menegurku.Untuk menutup malu aku memberitahunya seluar yang aku pakai sangat ketat.Aida yang mendengar alasanku hanya tersenyum sinis sahaja.

"Macam mana pi sambutan kat sana?", soal Taufik kepadaku mengenai Dusun Sahabat.

"Okay gak,cuma aku kena kawal kemasukkan pengunjung dan utamakan pengunjung yang bermalam je kalau chalet penuh.Kalau tak jenuh nanti nak maintain kebersihan", jawabku.

"Besar tanah tu Pi,aku rasa saiz 4 padang bola ada tu.Kawasan yang lain apa plan kau?", Tanya Taufik lagi.

"Aku sebenarnya plan nak bela lembu,kambing atau ayam.Tapi En Firdaus dengan Uncle Adnan cakap tak sesuai sebab takut bau hamis dengan najis dia berbau sampai ke chalet.So aku tanam sayur je la." Jawabku.

Taufik mengamati jawapanku.Mungkin dia sedang berfikir ataupun mempunyai idea yang lebih baik.Pantas aku memintanya kemukakan pendapat, mana tahu ideanya lebih baik dariku.

"Kat sana dah ada pokok buah,baru ni kau cakap kau tanam sayur.Ada satu lagi ni kau buat mesti cun sebab kat tempat yang sama", kata Taufik

"Apa dia?", soalku ingin tahu.

"Kau buat kolam ikan.Dapat ikan keli jadilah.Ada market gak.Lagipun bukan susah nak jaga,modal pun murah", jawab Taufik.

Aku cukup menghargai pandangan dan idea yang dilemparkan oleh Taufik. Meskipun tahap akademik kami berdua berbeza,tapi aku tidak segan untuk bertanya jika aku memerlukan pandangan dan tunjuk ajar daripada mereka.Padaku mudah,manusia memang tidak sempurna dan dicipta untuk melengkapi.

Kembalinya esok aku di Rembau aku akan berbincang mengenai perkara ini dengan Uncle Adnan terlebih dahulu. Sebagai orang lama pasti pendapatnya perlu aku utamakan.

REMAJA 2012Where stories live. Discover now