MARY & MARLENE

21 2 0
                                    

ᴀᴍʙᴀꜱ ɴᴀᴄɪᴅᴀꜱ ᴇɴ 1961. ꜱᴜ ʜɪꜱᴛᴏʀɪᴀ ᴄᴏᴍᴇɴᴢᴏ́ ᴄᴜᴀɴᴅᴏ ʟᴀ ꜰᴀᴍɪʟɪᴀ ᴍᴄᴋɪɴɴᴏɴ ꜱᴇ ᴍᴜᴅᴏ́ ᴀ ᴜɴ ʙᴀʀʀɪᴏ ᴍᴜɢɢʟᴇ, ᴊᴜꜱᴛᴏ ᴀʟ ʟᴀᴅᴏ ᴅᴇ ʟᴀ ᴄᴀꜱᴀ ᴅᴇ ᴍᴀʀʏ ᴍᴀᴄᴅᴏɴᴀʟᴅ. ʟᴀꜱ ᴅᴏꜱ ᴄʜɪᴄᴀꜱ, ᴀᴍʙᴀꜱ ᴅᴇ ᴏᴄʜᴏ ᴀɴ̃ᴏꜱ, ꜱᴇ ʜɪᴄɪᴇʀᴏɴ ᴀᴍɪɢᴀꜱ ʀᴀ́ᴘɪᴅᴀᴍᴇɴᴛᴇ, ᴀ ᴘᴇꜱᴀʀ ᴅᴇ ʟᴀ ʙʀᴇᴠᴇᴅᴀᴅ ᴅᴇ ʟᴀ ᴇꜱᴛᴀɴᴄɪᴀ ᴅᴇ ʟᴏꜱ ᴍᴄᴋɪɴɴᴏɴ.

ᴅᴇꜱᴘᴜᴇ́ꜱ ᴅᴇ ǫᴜᴇ ʟᴀ ꜰᴀᴍɪʟɪᴀ ᴍᴄᴋɪɴɴᴏɴ ʀᴇɢʀᴇꜱᴏ́ ᴀ ꜱᴜ ᴄᴀꜱᴀ ᴇɴ ᴇʟ ʙᴀʀʀɪᴏ ᴍᴀ́ɢɪᴄᴏ, ᴍᴀʀʟᴇɴᴇ ʏ ᴍᴀʀʏ ᴅᴇᴄɪᴅɪᴇʀᴏɴ ᴍᴀɴᴛᴇɴᴇʀ ᴇʟ ᴄᴏɴᴛᴀᴄᴛᴏ. ᴀ ᴛʀᴀᴠᴇ́ꜱ ᴅᴇ ʟʟᴀᴍᴀᴅᴀꜱ ʏ ᴄᴀʀᴛᴀꜱ, ꜱᴜ ᴀᴍɪꜱᴛᴀᴅ ꜰʟᴏʀᴇᴄɪᴏ́ ᴀ ᴘᴇꜱᴀʀ ᴅᴇ ʟᴀ ᴅɪꜱᴛᴀɴᴄɪᴀ.

ᴀ ʟᴏꜱ ᴛʀᴇᴄᴇ ᴀɴ̃ᴏꜱ, ᴍᴀʀʏ ʏ ᴍᴀʀʟᴇɴᴇ ꜱᴇ ᴅɪᴇʀᴏɴ ᴄᴜᴇɴᴛᴀ ᴅᴇ ǫᴜᴇ ꜱᴜꜱ ꜱᴇɴᴛɪᴍɪᴇɴᴛᴏꜱ ɪʙᴀɴ ᴍᴀ́ꜱ ᴀʟʟᴀ́ ᴅᴇ ʟᴀ ᴀᴍɪꜱᴛᴀᴅ ʏ ᴄᴏᴍᴇɴᴢᴀʀᴏɴ ᴜɴᴀ ʀᴇʟᴀᴄɪᴏ́ɴ ʀᴏᴍᴀ́ɴᴛɪᴄᴀ. ꜱɪɴ ᴇᴍʙᴀʀɢᴏ, ᴍᴀʀʏ ᴛᴇᴍɪ́ᴀ ʟᴀ ʀᴇᴀᴄᴄɪᴏ́ɴ ᴅᴇ ꜱᴜꜱ ᴘᴀᴅʀᴇꜱ ᴅᴇʙɪᴅᴏ ᴀ ᴜɴ ᴄᴏᴍᴇɴᴛᴀʀɪᴏ ᴅᴇꜱᴘᴇᴄᴛɪᴠᴏ ǫᴜᴇ ʜᴀʙɪ́ᴀɴ ʜᴇᴄʜᴏ ꜱᴏʙʀᴇ ʟᴀ ʜᴏᴍᴏꜱᴇxᴜᴀʟɪᴅᴀᴅ ᴇɴ ᴇʟ ᴘᴀꜱᴀᴅᴏ.

ᴍᴀʀʏ ᴅᴇᴄɪᴅɪᴏ́ ᴍᴀɴᴛᴇɴᴇʀ ꜱᴜ ʀᴇʟᴀᴄɪᴏ́ɴ ᴄᴏɴ ᴍᴀʀʟᴇɴᴇ ᴇɴ ꜱᴇᴄʀᴇᴛᴏ, ɪɴᴄʟᴜꜱᴏ ᴄᴜᴀɴᴅᴏ ɪɴɢʀᴇꜱᴀʀᴏɴ ᴀ ʜᴏɢᴡᴀʀᴛꜱ. ᴀʟ ᴘʀɪɴᴄɪᴘɪᴏ, ᴍᴀʀʟᴇɴᴇ ʟᴏ ᴇɴᴛᴇɴᴅɪᴏ́, ᴘᴇʀᴏ ᴄᴏɴ ᴇʟ ᴛɪᴇᴍᴘᴏ, ᴄᴏᴍᴇɴᴢᴏ́ ᴀ ꜱᴇɴᴛɪʀꜱᴇ ɪɴᴄᴏ́ᴍᴏᴅᴀ ᴄᴏɴ ʟᴀ ɪᴅᴇᴀ ᴅᴇ ᴛᴇɴᴇʀ ǫᴜᴇ ᴏᴄᴜʟᴛᴀʀ ꜱᴜ ᴀᴍᴏʀ.

***

Diciembre de 1976

| ᴅᴏʀᴍɪᴛᴏʀɪᴏ ᴅᴇ ᴍᴀʀʏ |

—¡ᴇꜱᴛᴏ ᴇꜱ ᴇʟ ᴄᴏʟᴍᴏ, ᴍᴀʀʏ! —ᴇxᴄʟᴀᴍᴏ́ ᴍᴀʀʟᴇɴᴇ.
—ᴍᴀʀʟᴇɴᴇ, ᴄᴀ́ʟᴍᴀᴛᴇ. ¿ǫᴜᴇ́ ᴛᴇ ꜱᴜᴄᴇᴅᴇ? —ᴍᴀʀʏ ᴘʀᴇɢᴜɴᴛᴏ́.

ᴍᴀʀʟᴇɴᴇ ʟᴇ ᴇɴꜱᴇɴ̃ᴏ́ ʟᴀꜱ ᴄᴀʀᴛᴀꜱ ᴀ ᴍᴀʀʏ, ʟᴀꜱ ᴄᴜᴀʟᴇꜱ ᴇʟʟᴀ ᴘʟᴀɴᴇᴀʙᴀ ᴇɴᴠɪᴀʀ ᴀ ꜱᴜꜱ ᴘᴀᴅʀᴇꜱ.

—ᴍᴀʀʟᴇɴᴇ...
—ᴠᴇᴛᴇ ᴀ ʟᴀ ᴍɪᴇʀᴅᴀ.
—¡ᴍᴀʀʟᴇɴᴇ, ᴘᴏʀ ꜰᴀᴠᴏʀ! —ᴍᴀʀʏ ʟᴀ ꜱᴜᴊᴇᴛᴏ́ ᴅᴇʟ ʙʀᴀᴢᴏ—. ᴇʀᴀ ʟᴀ ᴜ́ɴɪᴄᴀ ꜱᴏʟᴜᴄɪᴏ́ɴ, ¿ᴏᴋᴇʏ? ᴛʀᴀɴǫᴜɪʟɪ́ᴢᴀᴛᴇ, ᴘᴏʀ ꜰᴀᴠᴏʀ.

ᴍᴀʀʟᴇɴᴇ ꜱᴇ ꜱᴏʟᴛᴏ́ ʙʀᴜꜱᴄᴀᴍᴇɴᴛᴇ.

—¿ꜱᴏʟᴜᴄɪᴏ́ɴ?
—ᴍɪ ᴍᴀᴅʀᴇ ᴇɴᴄᴏɴᴛʀᴏ́ ᴜɴᴀ ᴄᴀʀᴛᴀ ᴛᴜʏᴀ. ᴄʀᴇᴇ ǫᴜᴇ ᴇꜱ ᴅᴇ ᴍɪ ɴᴏᴠɪᴏ. ʏ ǫᴜɪᴇʀᴇ ǫᴜᴇ ʟᴏ ʟʟᴇᴠᴇ ᴀ ʟᴀ ᴄᴇɴᴀ ɴᴀᴠɪᴅᴇɴ̃ᴀ —ᴇxᴘʟɪᴄᴏ́ ᴍᴀʀʏ.
—¿ᴀꜱɪ́ ǫᴜᴇ ᴘᴏʀ ᴇꜱᴏ ᴍᴇ ᴅɪᴊɪꜱᴛᴇ ǫᴜᴇ ɴᴏ ᴘᴏᴅʀᴇ́ ᴠɪꜱɪᴛᴀʀᴛᴇ ᴇɴ ɴᴀᴠɪᴅᴀᴅ? ¡ᴄʟᴀʀᴏ! ʟᴇꜱ ᴠᴀꜱ ᴀ ᴘʀᴇꜱᴇɴᴛᴀʀ ᴀ ᴛᴜ ɴᴏᴠɪᴏ. ¿ᴘᴇᴛᴇʀ ꜱᴀʙᴇ ǫᴜᴇ ᴇꜱ ᴅᴇ ᴍᴇɴᴛɪʀᴀ ᴏ ᴛᴀᴍʙɪᴇ́ɴ ʟᴏ ᴇꜱᴛᴀ́ꜱ ᴇɴɢᴀɴ̃ᴀɴᴅᴏ?
—ᴍᴀʀʟᴇɴᴇ, ɴᴏ ᴇꜱᴛᴏʏ ᴇɴɢᴀɴ̃ᴀɴᴅᴏ ᴀ ɴᴀᴅɪᴇ. ʟᴇ ᴄᴏɴᴛᴇ́ ᴀ ᴘᴇᴛᴇʀ ᴍɪ ꜱɪᴛᴜᴀᴄɪᴏ́ɴ ʏ ʟᴇ ᴘᴇᴅɪ́ ᴅᴇ ꜰᴀᴠᴏʀ ǫᴜᴇ ᴍᴇ ᴀʏᴜᴅᴀʀᴀ́ ᴄᴏɴ ᴇꜱᴛᴏ.
—¡ᴄʟᴀʀᴏ ǫᴜᴇ ᴇꜱᴛᴀ́ꜱ ᴇɴɢᴀɴ̃ᴀɴᴅᴏ ᴀ ᴀʟɢᴜɪᴇɴ! ᴛᴇ ᴇꜱᴛᴀ́ꜱ ᴇɴɢᴀɴ̃ᴀɴᴅᴏ ᴀ ᴛɪ ᴍɪꜱᴍᴀ. ¿ʜᴀꜱᴛᴀ ᴄᴜᴀ́ɴᴅᴏ, ᴍᴀʀʏ?
—ʏᴀ ʜᴇᴍᴏꜱ ʜᴀʙʟᴀᴅᴏ ᴅᴇ ᴇꜱᴛᴏ.
—ꜱɪ́. ʜᴀᴄᴇ ᴅᴏꜱ ᴀɴ̃ᴏꜱ. ʜᴀᴄᴇ ᴅᴏꜱ ᴀɴ̃ᴏꜱ ᴍᴇ ᴅɪᴊɪꜱᴛᴇ ǫᴜᴇ ᴇɴ ᴜɴ ᴀɴ̃ᴏ ᴀᴄᴀʙᴀʀɪ́ᴀ ᴛᴏᴅᴀ ᴇꜱᴛᴀ ᴇꜱᴛᴜᴘɪᴅᴇᴢ ᴅᴇ ʟᴀ ʀᴇʟᴀᴄɪᴏ́ɴ ꜱᴇᴄʀᴇᴛᴀ. ᴘᴇʀᴏ ɴᴏ, ꜱɪɢᴜᴇꜱ ᴍɪɴᴛɪᴇɴᴅᴏ. ɴᴏ ᴛᴇ ɪᴍᴘᴏʀᴛᴀ ʟᴏ ǫᴜᴇ ʏᴏ ꜱɪᴇɴᴛᴀ.
—¡ᴘᴏʀ ꜱᴜᴘᴜᴇꜱᴛᴏ ǫᴜᴇ ᴍᴇ ɪᴍᴘᴏʀᴛᴀ! ¿ᴘᴇʀᴏ ǫᴜᴇ ǫᴜᴇʀɪ́ᴀꜱ ǫᴜᴇ ʟᴇ ᴅɪɢᴀ?
—¡ʟᴀ ᴠᴇʀᴅᴀᴅ!
—ɴᴏ ᴇꜱ ᴛᴀɴ ꜰᴀ́ᴄɪʟ, ᴍᴀʀʟᴇɴᴇ. ɴᴏ ᴇɴᴛɪᴇɴᴅᴇꜱ ʟᴀ ᴘʀᴇꜱɪᴏ́ɴ ǫᴜᴇ ꜱɪᴇɴᴛᴏ. ᴛᴇɴɢᴏ ᴍɪᴇᴅᴏ ᴅᴇ ꜱᴇʀ ʀᴇᴄʜᴀᴢᴀᴅᴀ ᴘᴏʀ ᴍɪ ᴘʀᴏᴘɪᴀ ꜰᴀᴍɪʟɪᴀ.

"REALIDAD DESEADA"Donde viven las historias. Descúbrelo ahora