"دانيا"
لا أخفيكم سرًا، أنا أؤمن إيمانًا مطلقًا بأن الغايات النبيلة لا تبرر أبدًا دناءة الوسائل مهما بلغت. ومهما أطلقت العنان لخيالي، فلن يأتي في أشد تصوراتي مجونًا وشحطًا أنني سأنتهج هذا الأسلوب الوضيع مع أقرب الناس إلى قلبي.
أحيانًا يصل الهدف إلى أن يكون مقدسًا، كقدسية حياة جندي مضحي أصيب في حرب شعواء وسط مكان قفر لا طب فيه ولا دواء. لا سبيل لإنقاذه سوى بكي جرحه بنار متقدة. هنا ستحقق أسمى غاية في الوجود لكن بأكثر الوسائل قسوة وإيلامًا. ربما يكرهك المصاب في هذه اللحظة ويود لو تشل يداك المستميتة والمتمسكة بحرقه موضع اصابته المؤلمة بهذا الإصرار. لكن حين تمر الوعكة وتسري الحياة في عروقه بعد أن كانت تتسرب وهي تقتلع معها تلك الحياة، سيشكرك. سيثني على شجاعتك وثباتك وعدم خضوعك وتأثرك لتوسلاته الحمقاء بالتوقف.ربما تخيلت من المثال الذي قدمته بأنه هو المعني في حديثي وربما تبتسم في وجهي تشجيعًا لتقول "لا بأس من بعض الألم إن كان في المقابل ستقام حياة كانت على شفا الهاوية".
يؤسفني أن أقول لك بأنني لا أعني سوى كلماتي الأولى ولا سواها. سأخبرك وأنا في غاية الأسف والندم بأنني سأستخدم أحقر الوسائل حتى أحقق أسمى الغايات. لكن تأكد قبل أن تنظر لي بهذه الرفض والاحتقار، لم يكن الأمر باختياري أبدًا ولم يكن أول طريق أسلكه بملئ ارادتي في هذه الحرب. فأرجوك لا تتحامل علي._____________________________
ما قبل الأحداث:-
على مدار الأيام اللي جاية هينزل بارتين كبار هيكونوا من منظور دانيا..
دانيا اول مرة هتتحكي الاحداث على لسانها هي.
البارتين دول هيكونوا مقدمة لاحداث وقصة الجزء التالت وهيتطرقوا للأحداث اللي ما بين نهاية الجزء التاني وبداية التالت واللي هما بالمناسبة حوالي أربع سنين وتقال جدا..الجزء التالت احداثه وقصته وشخصياته كلها هتكون بعد المرحلة دي اللي ممكن نسميها مرحلة انتقالية، او مرحلة تجاوز كل اللي حصل للبطل من انهيار وتدهور في أقل من سنة..
كدا كدا الجزء التالت مش هيبدأ دلوقتي، لكن الجزئية دي حلقة وصل قوية جددا بين الجزئين وفي نفس الوقت منفصلة تماما عنهم،لانها مرحلة استحالة هتشبه اي مرحلة الرواية عدت بيها..
حابة أنوه تنويه ضروري، هشام متعالجش من النرجسية، هشام مكملش علاج للأسف، هو اه وصل لمرحلة مهمة جدا من العلاج بس مكملش وحالته النفسية تدهورت بسبب الاكتئاب..
في الجزء دا احنا هنتابع مع بعض كل التغيرات اللي هتحصل لشخصيته بعد اللي حصله..
هو اه هشام شخصية شريرة وناس كتير ممكن تشوف انه ميستحقش الفرص اللي لسة هتجيله والحياة اللي هيعيشها، بس انا حابة استعرض جوانب نفسية مهمة جدا عن طريق شخصية زيه، ودا لانه شخصية ملهمة جدا وانا فعلا حابة استغلها بشكل ايجابي يحقق استفادة حقيقية واستغل جاذبية ناس كتير لطبيعة شخصيته واقدم كل الرسايل اللي في دماغي..
الرواية من البداية رواية نفسية مش مجرد حدوتة، انا ممكن أكون شاطرة شوية في خلق دراما حوالين اللي عايزة اقدمه عشان القصة يكون فيها جانب من الامتاع والتسلية، بس الهدف الأساسي من البداية كان توعية عن نوع من الاضطرابات الشخصية الأكثر تعقيدا..
خليكم واثقين فيا وواثقين ان الجزء التالت هيكون أقوى مية مرة وأهم وأوضح من اللي فات انا لسة عندي قصص لصراعات كتير زي اللي حبتوها ويمكن أقوى كمان ولسة عندي أفكار كتير لسة مخرجتش ❤️
أنت تقرأ
جنّة إبليس
Mystery / Thrillerماذا إذا اجتمع الشر المطلق مع الذكاء ؟! وماذا إذا اجتمعا كلاهما مع النرجسية وجنون العظمة وعقدة نقص دفينة ؟! حتماً ستكون النتيجة كارثة بشرية ، وها أنتم الآن في موعد مع هذه الكارثة ... موعدكم مع شيطان بشري لن تروا في خبثه وتلاعبه وخداعه .. الانتقام عد...