E || 18

222 15 0
                                    

.....

"Eh, aku ke sana kejap. Nanti aku datang balik," pinta Idlan berlalu pergi dari situ.

Aryan, Hadif dan Luth mengangguk akur. Serentak Aryan berpaling memandang sebelah di mana Aryana, Hana dan Helena berada.

"Kau nak start sekarang ke?" soal Luth dengan nada perlahan.

Orang ramai yang berada di sini amat menyukarkan mereka untuk menyiasat. Lagi-lagi bila musuh yang diketahui itu sedang sibuk melayan tetamu.

"Tunggu dulu. Aku tak rasa sekarang ni kita boleh siasat. Plus, aku rasa mak saudara Helena macam rancangkan sesuatu. You know like..." Hadif pandang figura Aryan di sisi.

Luth faham akan maksud Hadif ukir senyum sinis. Huh, tak sangka keluarga itu sama aje. Sangkanya, mereka berbeza.

"Aku tahu tu. Sebab tu, aku nak kau perhatikan anak dia Sara. Aku yakin ibu saudara Helena akan suruh anak dia goda aku."

"Hmm, untunglah jadi orang kacak dan kaya. Sekali pandang aje terus orang berebut nak. Cuba kalau aku? Sampai ke sudah, tak ada jodoh."

"Alaa, kau. Over lebih. Macam aku tak tahu kau dengan Hana ada affair kan?"

"Eh, mana ada. Main tuduh aje kau kan, Luth. Ada bukti ke, aku dengan Hana ada affair? Tak ada bukti jangan main cakap, Luth." Gelabah Hadif apabila Luth menuduhnya sebegitu rupa.

"Sebab aku ada buktilah aku cakap, Dif." Bangga Luth menunjukkan telefon pintarnya.

"Kau..."

"Hai!" tegur Sara. Tiba-tiba.

Serentak Luth dan Hadif berhenti bergaduh. Mata memandang Aryan mengukir senyum bak gula itu. Melihat Sara sedikit tergoda. Sinis bibir mereka melepaskan tawa.

"Yan, aku dengan Dif ke sana kejap. Nak sambung balik apa yang berlaku."

"Woi!" Tempik Harif mengikut langkah Luth.

"Sorry about my friends." kata Aryan sebaik bayangan dua figura itu menghilang.

Sara senyum manja. Kepala geleng tidak kesah akan kejadian yang baru berlaku tadi.

"Tak apa. Biasalah gaduh-gaduh manja. By the way, Helena mana? Dari tadi I tak nampak dia," ujar Sara seraya berpaling mencari kelibat Helena.

"Ouh, ada. Dia dengan Aryana dan Hana. Kenapa tanya? Bukan you benci dia ke?" soal Aryan.

"Yeah, memang la I benci dia. Sekurangnya, I tak teruk macam Helena. Dahlah suka malukan keluarga. I think you tahu kut, dia tu gold digger. Suka sangat kikis harta orang. So, kat sini I nak you berhati-hati. Sebab bila-bila masa je dia boleh curi duit you." ujar Sara.

"Really? Tak tahu pula I yang dia macam tu. Sebab sepanjang I berkawan dengan dia. Tak ada pulak dia kikis harta I. Elok je, dia bayar pakai duit dia." kata Aryan.

Sara ketawa sinis. Helena bayar pakai duit dia sendiri?

"Duit dia? Heh, kalau you nak tahu dia tu mana ada harta. Dulu dia keluar dari rumah ni sebab dia bunuh ahli keluarga dia. Then tak lama lepas tu ada berita cakap dia gold digger. Kikis harta laki sana sini sampai ke luar negara. I sebagai ahli keliarga dia pun malu tau."

"Aww, so sad to hear that. By the way, I dengar you ada abang? Betul ke?" soal Aryan sengaja.

Sara dengar akan soalan itu, kerut dahi seribu. Abang? Dia mana ada abang. Setahunya, dia anak tunggal saja.

"Nope. I tak ada abang. I anak tunggal. Bila masa pula, I ada abang?" ujar Sara.

Aryan angguk kepala mengerti. Kini, telah terjawablah soalan dia.

HelenaWhere stories live. Discover now