Aku ke pantry untuk buat secawan Nescafé, aku ternampak ada biskut yang disediakan untuk staff.
Biskut cicah air Nescafé, bolehlah buat alas perut sementara nak tunggu habis waktu kerja.
'Aish....jomlah kita makan sama-sama."
Aku disapa Haris."Oh maaf, saya tak boleh ikut hari ni. Kebetulan banyak kerja yang nak kena siapkan hari ni. Mungkin lain kali ye."
"Kalau macam tu saya tapau untuk awak, nak? Awak nak makan apa?"
Ujar Haris bersungguh-sungguh."Eh...tak apa...saya.."
Aku tak sempat jawab."Haris jomlah, tunggu apa lagi?"
Sasya datang menuju ke pantry, berdiri di samping Haris."Aish..nak makan apa?"
Tanya Haris sekali lagi tanpa pedulikan Sasya sednag bercekak pinggang."Kan dia dah makan tu, dah lah jom. Nanti lambat pula."
Sasya tarik lengan Haris mengekorinya.Aku cuna senyum pada Haris.
"Suka hati lah, aku tak nak terlibat dengan drama."
"Baik aku layan video tiktok lagi bagus."
Bisikku perlahan.Beberapa detik kemudian aku dengar bunyi derapan kasut menuju ke arah pantry.
"Alah siapa pula ni? Aku nak rehat pun tak senang la."
Getus hatiku."Kenapa tak keluar makan?"
Tuan Luth terpacak depanku. Mukanya tetap serius. Tak pernah senyum agaknya sepanjang dia hidup."Saya nak kena semak banyak fail, saya tak keluar takut tak sempat nak siapkan."
Aku tutup telefon, bimbang ditegur Tuan Luth lagi."Saya cuma bagi lima fail saja, kenapa takut tak sempat pula?"
Tuan Luth berkerut kening."Tadi Sasya ada tambah lagi fail untuk disemak, dan dia nak saya siapkan hari ni juga. Jadi, saya tak nak buang masa keluar makan, saya makan kat pantry saja."
"Tolong buatkan saya Nescafé, tapi jangan guna yang 3 in 1. Ambil yang tu. No sugar."
Selamba je Tuan Luth minta aku buatkan dia Nescafé macam order dekat cafe pula."Aik...hari pertama kerja dah kena buat air untuk boss?"
Aku bermonolog."Ni dia tuan."
Kuhulurkan cawan kepada Tuan Luth yang sedang menatap skrin telefonnya."Terima kasih."
Terus masuk ke biliknya.Selesai solat, aku terus menuju ke mejaku yang hampir penuh dengan fail. Dan bila aku semakin dekat, aku ternampak ada sebungkus makanan atas mejaku.
"Eh...siapa punya ni?"
Kemudian Haris datang.
"Awak dah tapau ye. Saya ada belikan awak nasi goreng ni. Nah."Plastik makanan bertukar tangan, Haris berlalu pergi.
Aku bingung, yang ni Haris baru je bagi pada aku. Habis tu, yang sebungkus lagi ni datang dari mana pula?.
Aku letakkan kedua-dua bungkus makanan tu ke tepi dulu. Malas nak fikirkan lagi, aku masih ada kerja nak diselesaikan. Satu persatu fail aku semak, tanpa aku sedar jarum jam sudah ke nombor lima.
"Baik aku solat asar dulu. Nanti sambung sikit lagi."
Aku masih belum sempat nak menjamah makanan tu. Aku pandang sekilas kedua-dua bungkus makanan tu. Yang aku musykil bungkusan yang satu tu.
"Siapa yang letak atas meja aku?"Lima belas minit kemudian, selesai solat. Aku ke pantry nak bancuh air. Terlupa seketika pasal bungkusan makanan tu.
Sedang aku berkira-kira berapa lagi fail yang perlu disemak, Haris datang padaku.
YOU ARE READING
MILIK TUAN LUTH ISKANDAR
FanfictionBLURB : MILIK TUAN LUTH ISKANDAR PENULIS : KENSHIN SUGAWA Ditinggalkan si kekasih hati yang berjanji untuk berkahwin dan mencipta bahagia bersama-sama. "Sampai hati awak Haris, awak janji nak kahwin dengan saya. Tapi.....apa semua ni Haris??" "Maa...