BAB 19

565 11 1
                                    

Sampai masa untuk mama berangkat ke Mekah. Ramai lagi jemaah lain yang ikut dalam kumpulan yang sama dengan mama.

"Mama...doakan untuk Aish ye."
Entah kenapa aku rasa berat nak lepaskan pelukan mama.

"InsyaAllah, mama sentiasa doakan untuk anak-anak mama. Aish jaga diri baik-baik ye. Kalau mama dah tak ada..."

"Tak mama, jangan cakap macam tu. Aish akan doakan mama selamat menunaikan ibadah di sana, dan selamat kembali ke sini."

"Dah la tu....Mama pergi buat ibadah, nanti mama balik la."
Kata Luth.

Balik rumah, tinggal kami berdua saja. Aku rasa agak janggal, tapi aku harus biasakan diri mulai sekarang.

"Tuan..."

Luth yang sedang duduk di sofa pandang aku semacam. Aku rasa tak selesa bila dia pandang macam aku ada buat salah.

"Sayang cakap apa tadi?"
Dia bangun atur langkah berdiri depanku.

Ah sudah, aku salah cakap ke.

"Abang tanya, sayang cakap apa tadi?"

"Saya tak cakap apa pun."
Aku tak berani nak lawan mata dengannya, suaranya agak serius.

Badan kecilku berada dalam pelukkannya lalu berbisik ke telingaku.
"Abang...call me abang, boleh tak?"

Baru seminggu kami bergelar suami isteri, aku masih lagi kekok dengan status baru ni. Teragak-agak aku nak membalas pelukkan seorang suami, aku jadi kaku.

"Err..saya nak siapkan makan malam. Ab....abang nak makan apa?"

Terasa sesak nafasku nak bercakap, pelukkan Luth semakin erat. Bau maskulinnya membuatkan fikiranku jauh melayan.

"Abang...saya tanya ni."
Aku tolak sedikit badannya, terasalah dada bidangnya bila tapak tanganku cuba menjarakkan diri daripadanya.

"Abang nak makan sayang, boleh?"

"Hah?"
Luth buat muka flirting. Haishhh...macam mana ni.

"Abang, saya nak ke dapur dulu."

Kini aku dah berjaya lepaskan diri dari Luth yang aku dah rasa lain macam. Mencicit aku lari ke dapur. Dadaku terasa bagai dipalu dengan kuat, kalau lebih lama lagi aku di situ, silap-silap tak bernafas aku dibuatnya.

Luth naik ke bilik dengan senyuman lebar. Rasa kelakar tengok muka cuak si isteri kena usik, lagi lama dia tenung muka comel tu rasa macam nak kunyah-kunyah je.

Aku siapkan makan malam untuk kami berdua.

Luth yang sedang berselera menyuap nasi, terhenti seketika melihat aku yang hanya merenung nasi di pinggan.

"Kenapa tak makan?"

Tiada respond, renunganku masih tertumpu pada isi pinggan tu.

Luth rasa pelik dengan kelakuanku. Perlahan-lahan dia berpindah duduk di sebelahku, masih aku tak sedar.

"Chup!!"
Satu ciuman mendarat di pipiku. Barulah aku tersedar dari lamunan.

"Bila masa tu...tu..ab..."
Satu lagi ciuman lekat di dahiku pula.

"Ok....dah sedar dah?"
Kedua-dua belah tangannya kini meraih pipiku, mata kami bertentangan. Aku terpaku hinggakan hilang semua kosa kata. Hanya mataku saja yang berkelip-kelip.

"Kenapa tak makan?"

"Tak selera."

"Kenapa?"

Aku geleng kepala.

MILIK TUAN LUTH ISKANDAR Where stories live. Discover now