BAB 3

620 13 1
                                    

Sejak kebelakangan ni kerjaku makin bertambah dan makin sibuk. Banyak juga aku kena cover kerja Sasya. Kadang-kadang aku rasa Sasya ni macam nak ambil kesempatan pada aku.

"Nah...aku nak kau siapkan invois-invois ni. Semua supporting dokumen ada dalam fail tu. Jangan lambat, nanti lambat pula dapat payment dari client kita."

"Tapi Cik Sasya, saya ada banyak lagi yang nak kena semak dan siapkan ni. Semua ni fail-fail Cik Sasya juga."

"Jadi kau nak tolaklah kerja yang aku bagi ni? Kau jangan lupa ye, tugas kau kat sini sebagai assistant aku. Jangan sampai aku report kat boss, yang kau tak nak buat kerja."

"Maafkan saya Cik Sasya, saya bukan bermaksud macam tu. Tapi Cik Sasya sendiri nampak kan fail-fail yang bersusun ni."

"Sudah! Jangan nak cari alasan. Aku kata buat, kau kena buat. Faham!"

Aku anggukkan saja.
Sasya pergi begitu saja dengan gaya seperti seorang boss.

****

"Apa la masalah Cik Sasya ni. Aku betul-betul tak faham dengan dia.
Dari awal aku masuk kerja lagi dah nampak dia tak sukakan aku."

"Kenapa agaknya ye? Atau dia tak suka aku berkawan dengan Haris?"

"Tapi kenapa?"

"Ah.. biarlah, malas aku nak fikir. Aku datang sini nak kerja bukan nak cari pasal dengan sesiapa pun."

****

"Hai Aish... tengah hari nanti kita lunch sama-sama ye." Haris datang menyapaku.

"Saya tak boleh nak janji sebab saya tengah banyak kerja ni. Tengok ni, semua ni saya kena siapkan secepat mungkin. Tak boleh nak bertangguh lagi."

"Biar betul, semua ni? Sasya ke yang bagi semua fail-fail ni? Habis tu dia buat apa?"

"Tak apa Haris, saya ok je. Saya boleh je siapkan semua ni."

Tanpa pedulikan Haris, aku sambung kerjaku. Aku takut nak berbual lama-lama dengan Haris, bimbang nanti Sasya ingat aku mengadu pada Haris. Aku nak buat kerja dengan tenang.

"Aish...awak..."
Haris tak sempat habiskan kata-katanya, nampak Sasya datang ke arah kami.

"Haris...you buat apa kat sini?"

"Aku tak buat apa pun, kebetulan singgah kat meja Aish ni. Aku pelik, kenapa banyak sangat kau bagi tugas pada Aish?"

"Haris, you tak payah nak masuk campur atau nak ajar I cara nak handle orang bawah I. I tahu apa yang I buat."
"You tak ada kerja nak buat ke? Sibuk sangat nak ambil tahu kerja orang lain."
Sasya jeling ke arahku.

"Dah la Sasya, malas aku nak bergaduh dengan kau. Lain yang aku cakap, lain pula yang kau faham."

Haris bergerak meninggalkan kami.

"Kau cakap apa pada Haris? Kau mengadu pada dia yang aku nak buli kau ke?"
Bentak Sasya padaku.

"Ya Allah, saya tak cakap apa-apa pun pada Haris. Cik Sasya sendiri nampak saya tengah buat kerja."

"Kalau aku tahu kau mengadu apa-apa pasal aku pada Haris, siap kau."

Aku cuba nak hadam apa masalah Sasya sebenarnya. Ahh...aku cukup tak suka berada dalam situasi macam ni. Aku dah mula suka dengan kerja aku dan aku cuma berharap sangat tak ada yang bersikap toksik di kalangan kami.

****

"Aish....betul awak tak nak keluar lunch?"

"Tak apalah Haris, saya makan kat sini je. Saya dah order foodpanda. Malas nak keluar."

MILIK TUAN LUTH ISKANDAR Where stories live. Discover now