"Bro, macam mana Aish?"
Luth dengan wajah yang muram, hanya menggeleng kepala mengenangkan si isteri masih belum sedar dari koma.
Dhani letak tangan di bahu Luth.Hampir sebulan keadaan Aish masih tak berubah. Menurut doktor yang merawat, kepala Aish terhentak kuat ketika kemalangan.
"Aku ada benda nak bagitau kau."
"Apa dia Dhani?"
"Polis dah tangkap si pelaku yang memandu secara melulu hingga mengakibatkan kemalangan. Tapi sebenarnya bukan kemalangan, ianya memang disengajakan."
Luth yang menekur ke lantai, tiba-tiba mengangkat muka.
"Kau cakap apa ni?"
"Lisa....dia yang langgar isteri kau dengan niat nak..."
Luth kepal tangannya, bergerak-gerak rahangnya.
"Aku kehilangan anak aku, Dhani. Isteri aku dah sebulan koma. Aku rasa macam nak gila sekarang ni."
Sebak hati Luth diluahkan pada sahabat karibnya."Aku faham....tapi kau kena kuat bro. Kau kena bagi semangat pada isteri kau tu."
Begitu berat nafas dihela Luth, sama beratnya dengan apa yang sedang ditanggungnya saat itu.
*******
"Macam mana isteri saya, doktor?"
"Keadaan isteri encik stabil, tiada apa yang perlu encik risaukan."
"Tapi kenapa dia masih belum sedar?"
"Saya faham apa yang encik fikirkan, kita doakan supaya isteri encik cepat sedar."
Luth mengangguk lemah.
"Sayang masih penat ke? Abang pun sama, tapi abang akan tetap di sisi sayang. Dah lama abang tak dengar suara sayang, abang rasa sunyi sangat. Tengoklah muka abang ni, nak bercukur pun tak ada mood."
"Sayang tak takut ke kalau ada perempuan lain goda abang?"
"Kalau sayang takut abang sangkut dengan nurse kat sini, baik sayang bangun cepat."
"Nurse kat sini lawa-lawa tau, tapi sayang jangan risau....iman abang kuat lagi. Buat cuci mata tu boleh la. Sayang tak marah kan?"
Tiap-tiap hari Luth akan berbual dengan si isteri tanpa jemu walaupun dia tahu si isteri hanya terbaring kaku.
"Selamat malam sayang."
Luth tidur di sisi isteri tersayang.********
Sedang enak dibuai mimpi, Luth dapat rasa seperti ada yang memegang tangannya. Terpisat-pisat matanya.
Luth nampak tangan si isteri bergerak-gerak."Sayang....."
Namun tiada sahutan.
"Sayang....abang kat sini."
YOU ARE READING
MILIK TUAN LUTH ISKANDAR
FanfictionBLURB : MILIK TUAN LUTH ISKANDAR PENULIS : KENSHIN SUGAWA Ditinggalkan si kekasih hati yang berjanji untuk berkahwin dan mencipta bahagia bersama-sama. "Sampai hati awak Haris, awak janji nak kahwin dengan saya. Tapi.....apa semua ni Haris??" "Maa...