BAB 20

633 7 1
                                    

"Luth...."
Lisa muncul setelah sekian lama Luth cuba mengelak dari berjumpa dengannya.

"Kau buat apa kat sini, Lisa?"

Lisa senyum sinis.

"I dapat tahu you dah kahwin dengan perempuan tu, dan mama you pun dah meninggal."

Lisa bersandar di kereta Luth.

"Apa kau nak?"

"Luth..I rasa you tak hilang ingatan lagi kan? Atau you nak I cerita balik apa yang dah jadi antara kita?"

"Sudahlah Lisa, aku tahu kau sengaja nak bodohkan aku supaya masuk perangkap kau."

"Dah dua bulan I tunggu you Luth, ni perut I ni dah ada isi. Zuriat you."
Lisa usap perutnya depan Luth.

"Huh....kau ingat semudah tu aku nak percayakan kau?"

"Baik, I akan jumpa isteri you dan bagitau dia apa yang you dah buat."

"Lisa!!"
Tegang urat di leher Luth, mukanya merah menahan marah.

"Kau jangan nak libatkan isteri aku. Jangan sesekali kau tunjukkan muka kau depan dia."

"Kalau macam tu, kahwin dengan I. You kena bertanggungjawab dengan anak dalam perut I ni."
"Kalau tak, I tak ada pilihan lain selain bersemuka dengan isteri you."
"I bagi masa untuk you fikir sebelum perut I semakin besar dan you akan berhadapan dengan papa I."
Ugutan Lisa membuatkan Luth jadi tak keruan. Dia sedang cari bukti pada malam kejadian tapi agak susah dan dia perlukan bantuan seseorang.

"Damn it, Lisa."
Luth hempaskan pintu kereta.

"Hello, bro boleh kita jumpa?"
"Kat tempat biasa."
Luth terpaksa minta bantuan Dhani.

Setengah jam kemudian, sosok tubuh Dhani muncul di tempat pertemuan rahsia mereka.

"Apahal bro, lain muka kau. Ada masalah ke?"
Tegur Dhani.

Keluhan panjang Luth sudah cukup menyampaikan apa yang sedang dialaminya ketika itu.

"Aku tak tahu nak mula dari mana, aku buntu."

"Relax, kau ceritakan satu persatu."

Luth ceritakan semua yang terjadi pada Dhani.

"Jadi, apa plan kau sekarang?"

"Aku nak cari bukti, siapa yang terlibat masa kejadian tu. Aku tahu Lisa yang rancang semua ni."

"So, kau nak aku buat apa?"

Luth raup wajahnya, nampak berserabut.

"Kalau boleh aku nak bukti siapa yang bawa aku masuk ke bilik hotel tu. Tak logik kalau Lisa yang bawa aku."
"Kalau ada rakaman CCTV lagi bagus."

"Kau bagitau aku hotel mana, aku ada beberapa orang kenalan. Mungkin aku boleh minta bantuan diorang."

Luth angguk kepala.

"Yang paling aku nak tahu, betul ke Lisa mengandung. Kalau betul dia mengandung, aku nak pastikan itu bukan anak aku."
"Aku sayangkan isteri aku Dhani. Aku tak boleh kehilangan dia."

Dhani tepuk belakang Luth.

"Bagi aku masa untuk cari bukti, kau jangan risau."

"Thanks bro."

Dhani kesian tengok muka Luth yang sedang memikirkan sesuatu. Belum pernah lagi dia tengok Luth dalam keadaan sebegini.

***********

"Abang...jom makan."

Aku perasan Luth tak seperti biasa. Nampak seperti tak berselera nak makan.

"Abang tak sihat ke?"

MILIK TUAN LUTH ISKANDAR Where stories live. Discover now