Hujung minggu aku tak plan apa-apa, nak rehat di rumah saja. Housemate aku, Siti Hajar ajak keluar tengok wayang.
"Aish jomlah teman aku tengok wayang. Kau tak bosan ke terperuk kat rumah?"
Hajar duduk atas katilku.
"Ala, malas la nak keluar. " Aku baru nak baring Hajar tarik lengan aku.
"Tak boleh! Kau kena ikut aku tengok wayang juga hari ni."
"Aku penat la Hajar. Lain kali ye." Aku buat muka kesian dengan harapan Hajar mengalah.
"Kau tak payah buat muka macam tu, tak terkesan pun pada aku. Cepat siap, aku tunggu kat luar."
"Yelahhhh...." Aku jeling Hajar yang tersengih-sengih berlalu pergi.
*******
Aku rasa macam membazir duit je beli tiket sebab aku tertidur sepanjang movie tu ditayangkan.
"Apa la kau ni, orang masuk wayang tengok movie...kau masuk wayang boleh pula lentok ye."
"Bosanlah layan cerita macam tu. Kalau cerita seram tu lainlah sikit."
Hajar juling mata ke atas.
"Nak ke mana pula lepas ni? Jom lah balik."
Aku tarik tangan Hajar."Jangan nak mengada-ada ye, jom kita masuk mall cuci mata."
Hajar pula tarik aku."Tak naklah aku masuk mall, penuh dengan segala ragam manusia. Aku rimas la. Jomlah kita balik."
Aku berhenti di tengah-tengah laluan orang lalu lalang.
Tidak semena-mena...
Buk! Bahuku dilanggar seseorang.
"Auch...."
Hampir tersungkur aku dibuatnya."Sorry."
Suara tu...macam dah biasa aku dengar.
Aku berpaling dan...
Kenapalah aku ditakdirkan jumpa Tuan Luth saat-saat macam ni.
"Aish..."
Dia pun terkejut nampak aku."Hey...apa ni encik, langgar-langgar orang. Hati-hati la sikit jalan tu."
Tegur Hajar."Kau ok Aish?"
"Aku ok..."
"Help me."
Tuan Luth tarik tangan aku.
"Hah?" Aku terpinga-pinga macam kena pukau, ikutkan saja langkah kaki Tuan Luth.
Pertama kali aku tengok Tuan Luth berpakaian kasual. Dengan kaca mata hitam. Gulp!!
Kemudian terdengar suara wanita menjerit nama Luth.
"Luth.... Luth Iskandar!!"
Entah kenapa aku rasa nak berpaling tengok siapakah gerangan yang memanggil nama Luth, siap nama penuh lagi.
Tapi aku tak sempat nak tengok, kepalaku dipusing ke depan.
Dia ingat kepala anak patung agaknya main pusing-pusing macam tu."Stay still."
Tegasnya.Aku dah tergaru-garu kepala. Hajar pula dah jauh tertinggal di belakang.
"Tuan.....nak bawa saya ke mana ni? Kawan saya tengah cari saya tu."
Agak jauh aku ikut Tuan Luth berjalan, masuk ke sebuah warung kecil tepi jalan. Suara perempuan tadi dah pun lenyap. Siapa agaknya ye.
Telefon aku berbunyi, terpapar nama Hajar.
YOU ARE READING
MILIK TUAN LUTH ISKANDAR
FanfictionBLURB : MILIK TUAN LUTH ISKANDAR PENULIS : KENSHIN SUGAWA Ditinggalkan si kekasih hati yang berjanji untuk berkahwin dan mencipta bahagia bersama-sama. "Sampai hati awak Haris, awak janji nak kahwin dengan saya. Tapi.....apa semua ni Haris??" "Maa...