"Aish!!! Kenapa kau basah kuyup ni?"
Bergegas Hajar ambil tuala untuk aku.Aku dah terduduk di lantai, hujan airmata kembali bercucuran.
"Ya Allah, Aish kenapa dengan kau ni? Cakap dengan aku. Kenapa kau menangis, mata kau bengkak."
Hajar goncang tubuhku yang lemah longlai.
Berat mulutku nak berkata-kata, terus tubuh Hajar kupeluk erat. Hanya esakan yang kedengaran saat itu."Dah....kau masuk bersihkan diri dulu. Nanti kau demam. Aku tak nak kau sakit. Bangun Aish."
Hajar pegang kedua-dua belah bahuku.Aku gagahkan diri tapi entah kenapa lututku begitu lemah. Terlalu lemah.
Ya Allah aku lemah, bantulah aku kuatkan aku, berikan aku kesabaran.
Pintaku dalam hati.Aku rebahkan diri dan terbaring di lantai.
"Ya Allah Aish!!!!"
Hajar dapatkan aku yang lemah longlai ke pangkuannya. Tiada lagi tangisan, hanya mataku yang merenung kosong."Hajar....bawa aku ke bilik. Aku nak tidur, penat sangat."
Pintaku pada Hajar.Hajar angguk sambil menyeka airmatanya.
Aku terus berbaring mengiring.
*******
"Haris.....apa awak dah cakap pada Aish? Awak berkasar dengan dia ke?"
Hajar menelefon Haris."Saya dah putuskan hubungan dengan Aish. Itu saja. Kenapa?"
"Awak tahu tak Aish balik rumah dengan basah kuyup. Saya tak boleh tengok dia macam tu. Saya rasa bersalah, saya kejam pada Aish."
"Sayang.....cukup.. jangan cakap bukan-bukan. Saya yakin Aish boleh terima, mungkin dia masih terkejut lagi. Kita bagi dia masa, biar dia bertenang. Buat masa sekarang, kita diamkan dulu ye. Sayang jangan risau ye."
"Tapi sampai bila kita nak rahsiakan semua ni dari dia. Lambat laun nanti akan terbongkar juga."
"Jangan risau, saya dah bincang pasal kita dengan mak ayah saya. Bulan depan saya hantar rombongan jumpa keluarga awak. Lepas tu awak dah boleh keluar dari rumah sewa tu."
"Saya kesian tengok Aish macam tu."
"Ye, saya tahu. Tapi semua ni untuk kebaikan semua juga kan. Jangan risau lagi, ok. Love you."
"Love you too."
******
"Aish....dah lewat ni, kau tak kerja ke?"
"Aish?"
Hajar duduk di sebelah aku yang masih berselimut. Tangannya ditekap ke dahiku.
"Aish...kau demam ni."
Hajar dirundum rasa kesal. Tuala kecil dibasahkan lalu diletak atas dahiku.Rasa serba salah Hajar pada Aish, tak sampai hati nak tinggalkan Aish sendirian di rumah.
"Aish....aku dah masak bubur ni. Makan sikit ye. Kejap lagi kita ke klinik."
Aku geleng kepala.
"Kau pergi je kerja. Aku ok, jangan risaukan aku. Aku nak rehat. Pergilah, aku tak apa-apa."
Aku tolak tangan Hajar perlahan-lahan. Aku nak bersendirian buat seketika.
"Kalau ada apa-apa call aku."
Aku tak jawab, biarkan saja Hajar berlalu pergi.
"Ya Allah....aku bersalah pada kawan aku sendiri. Apa yang harus aku buat untuk tebus kesalahan aku pada Aish."
YOU ARE READING
MILIK TUAN LUTH ISKANDAR
FanfictionBLURB : MILIK TUAN LUTH ISKANDAR PENULIS : KENSHIN SUGAWA Ditinggalkan si kekasih hati yang berjanji untuk berkahwin dan mencipta bahagia bersama-sama. "Sampai hati awak Haris, awak janji nak kahwin dengan saya. Tapi.....apa semua ni Haris??" "Maa...