BAB 8

501 6 6
                                    

Hari berganti minggu, minggu bertukar bulan... akhirnya Haris berjaya buka pintu hatiku. Dia sabar menunggu aku, melayan karenah aku.

"Aish....hujung minggu ni awak ada plan tak?"

"Ermm...kenapa?"
Aku tahu Haris nak ajak aku keluar dating tapi sengaja aku buat-buat tanya.

"Kita keluar jalan-jalan, nak?"

"Boleh, tapi saya akan bawa kawan saya."

"Laaa...kenapa nak bawa kawan awak? Kita berdua dah la."

"Haris, awak dah setuju dengan syarat-syarat saya sebelum ni kan."

"Ala Aish, takkan la sampai macam tu sekali. Saya bercinta dengan awak, bukan dengan kawan awak."

"Haris, kita tak boleh hidup ikut aturan sendiri. Kita ada agama, aturan hidup kita berlandaskan agama. Jadi, saya nak awak hormat pendirian saya. Boleh kan."

Haris senyum tawar.

"Baiklah, saya hormati kehendak awak sebab saya sayangkan awak, Aish."

"Terima kasih."

Ada sepasang mata sedang memerhatikan kami berdua.

"Tak payahlah nak tunjuk sweet sangat, menyampah pula aku tengok. Sakit mata aku ni."
Sasya datang tanpa diundang.

"Kau ni dah kenapa Sasya?"
"Ada kami usik kau ke?"
"Ada je yang tak kena dengan kau ni."
Haris pandang aku tapi kata-katanya ditujukan pada Sasya.

"Wahh....dah ada hero sekarang tolong back up. Untung la kan."

Aku malas nak jawab, biar je dia dengan mulut becoknya. Tak guna pun nak layan orang macam tu. Tak menguntungkan siapa-siapa pun.

Melihat aku tak bagi respond apa-apa menambahkan lagi rasa panas di hati Sasya. Sengaja dia langgar bahu aku dan pergi dari situ.

Aku geleng kepala, tak faham dengan perangai dia.

"Aish..awak tak payah lah layan sangat si Sasya tu. Buat sakit hati je."

"Saya tak peduli pun pasal dia. Tapi saya musykil, kenapa dia tak suka saya dekat dengan awak. "

"Dia ada hati dengan awak kot."

"Hish tak nak lah saya dengan Sasya tu. High maintenance tu, tengok make up pun dah tahu."
Kata Haris sambil ketawa.

"Eh, cantik apa Sasya tu. Tinggi lampai, putih gebu. Ala-ala model gitu."
Aku saja nak pancing Haris.

"Cantik luaran saja nak buat apa, cukup yang simple macam depan mata saya ni dah la. Sejuk mata memandang."

Kali ni aku pula yang tersipu malu kena puji.

"Dah la jom balik office. Nanti lambat pula."

"Eleh...malu la tu."

*****

Ketika pintu lift hampir tertutup, Tuan Luth masuk. Pandangan mata kami bertembung, kemudian matanya ke arah Haris.

"Haris, nanti bawakan proposal yang saya minta hari tu. Saya nak semak."

"Baik, tuan."

Pintu lift terbuka, kami beri laluan pada Tuan Luth keluar dulu.

"Aish....love you."
Haris buat gila, aku harap Tuan Luth tak dengar.

Mataku terbuntang dan cepat-cepat menuju ke meja.

Baru je aku letak beg, minah diva tu datang lagi.

"Nah....macam biasa, siapkan. Jangan seronok nak bercinta je."
Matanya juling ke atas.

MILIK TUAN LUTH ISKANDAR Where stories live. Discover now