BAB 5

594 12 1
                                    

"Kenapa aku tak perasan raut wajah dia seiras Ain?"
"Tiap-tiap hari jumpa dia langsung aku tak perasan."
"Sudah tiga tahun Ain pergi tinggalkan aku. Aku tak berkesempatan nak jelaskan hal sebenar dari salah faham yang berpunca dari mulut jahat Lisa."

Luth meraup wajahnya. Ain satu-satunya gadis yang berjaya menawan hatinya. Namun, sejak pemergian Ain hati Luth berubah menjadi beku dan tertutup terus. Sudah berapa ramai gadis yang ingin berkenalan dengannya, langsung ditolak mentah-mentah.

Itulah puncanya Marina gelarkan Luth si air batu.

******

"Assalamualaikum, Aish."

"Waalaikumussalam, ye Haris. Ada apa call saya malam-malam ni?"

"Saya cuma nak tanya khabar awak. Sebenarnya awak sakit apa? Saya tak sempat nak tanya awak hari tu sebab Tuan Luth dah bawa awak ke klinik."

"Oh, kaki saya ni terseliuh sikit. Tak ada apa yang serius pun."

"Habis tu awak kat mana sekarang ni?"

"Saya kat rumah sewa."

"Awak dah makan? Kalau tak, saya boleh hantarkan makanan untuk awak."

"Eh tak apa, saya dah makan. Housemate saya dah masak tadi."

"Tapi saya nak jumpa awak, Aish. Ada benda saya nak cakap."

"Maaf Haris, saya tak boleh bagitau awak kat mana rumah saya. Kami tak dibenarkan bawa atau jumpa dengan lelaki selain ahli keluarga di kawasan rumah sewa ni. Itu peraturan tuan rumah."
Aku sengaja berbuat begitu, supaya dia tak mendesak aku untuk jumpa dia.

"Susah la kalau macam tu."

"Haris, awak nak cakap apa sebenarnya ni?"

"Saya tak boleh cakap dalam telefon. Saya kena cakap depan awak."

"Pelik-pelik je awak ni."

"Aish....bila awak masuk kerja?"

"Tunggu hingga kaki saya dah betul-betul baik baru boleh masuk kerja. Mungkin dua atau tiga hari lagi. Kenapa?"

"Sa...sa..saya rindu awak."

"Hah??? Dah la Haris, sekarang bukan masa nak buat lawak. Dah lewat ni saya nak tidur."

"Aish...apa yang saya cakap tadi tu betul-betul dari hati saya. Saya tak main-main. Awak rehatlah ye. Assalamualaikum."

Panggilan diputuskan.

******

Aku rasa macam tak percaya dengan apa yang aku dengar tadi.
Haris rindukan aku? Biar betul.
Kenapa dia nak rindukan aku?

Hermmm.....aku letak tangan atas dahiku.

Ahh sudahlah Aish, jangan mudah terpedaya dengan kata-kata lelaki. Entah-entah dia saja nak bergurau.

Huh, lebih baik aku tidur.

******

Hampir dua minggu barulah kaki aku betul-betul baik. Melangkah ke pejabat rasa macam hari pertama masuk kerja. Kali ni aku dah tak nak berdiri depan pintu lift, bimbang kejadian tempoh hari berulang lagi.

Aku berdiri di belakang saja. Kalau ada ruang, aku masuk kalau dah penuh, aku tunggu lagi.

Macam tadi juga, aku berdiri di belakang orang lain. Pintu lift terbuka, bila aku nak melangkah aku ditolak dan disebabkan badanku kecil, aku hampir terjatuh tapi ada seseorang sempat pegang aku.

"Aish...awak tak apa-apa?"

Rupa-rupanya Haris ada di belakangku.

Aku geleng kepala.

MILIK TUAN LUTH ISKANDAR Where stories live. Discover now