63 | Operatie Vicky

55 4 0
                                    

POV: Gavi

De dagen gingen voorbij en ik voelde me leeg. De club had hun therapist gestuurd om met mij te praten, maar ik bleef 2 uur stil. De volgende dag was hij terug en was het het tegenovergestelde: hij moest luisteren naar mijn kwade monoloog waarin ik mijn gevoelens van wanhoop en woede uitstortte. Waarom moest ik zoveel pijn doorstaan? Waarom heeft mijn vriendin me eigenlijk achtergelaten, ze wist dat ik haar nodig had, misschien als ze was gebleven, was ik niet geblesseerd geraakt — en zelfs als dat nog zo was, zou mijn moreel beter zijn omdat ze dan tenminste aan mijn zijde zou staan. Maar nee, ze moest gewoon gaan en zich laten ontvoeren, wat me doodongerust achterliet.

Op zondagmorgen, belde Kike mij en vertelde dat de NATO een gerichte operatie zou lanceren die nacht op het kamp waar ze Viky vasthielden, om haar daar weg te krijgen. Meneer Lopez had ons gezegd om naar zijn kantoor te komen die avond zodat we rechtstreekse informatie zouden krijgen over haar redding. Kike stuurde het nieuws in onze groepchat en sommigen kwamen langs. Samen blijven zorgde dat we ons beter voelden, iedereen was erg depressief en miste Vicky enorm.
"Je moet sterk voor haar blijven, Gavi, we weten niet in welke staat ze zal zijn als ze terugkomt", zei Chiara tegen mij en ik gaf haar een blik.
"Als — ze terugkomt. En bedankt voor het oppeppen, ik zit op het dieptepunt van mijn leven maar nu moet ik sterk zijn omdat zij iets doms heeft gedaan?!", antwoordde ik boos en ik wist dat ze me op mijn plaats wilde zetten, maar ze had genoeg medelijden met me om haar in te houden en zei gewoon: "Wel, veel mensen denken ook dat voetballen dom is" en liep weg.

"We zijn allemaal gespannen", zei Ana terwijl ze naar mij kwam nadat ze ons gesprek had gehoord.
"Laten we gewoon hopen dat alles volgens plan verloopt", zuchtte ik.
"We zullen hier op jou en Kike wachten", zei ze en glimlachte. Het was aanstekelijk, ik lachte terug — dat was de eerste keer sinds mijn blessure en dat maakte me blij. Ana was een goede persoon, ze was vriendelijk en gaf om mij. En zij was hier. In Barcelona. Niet aan de andere kant van de wereld.

Om 18 uur, reed Kike naar het kantoor van Lopez waar een paar mannen al samen stonden met Vicky haar ouders.
"Goedenavond. Wij zullen in de controlekamer zijn een paar kamers verder in de gang. Het spijt me erg, maar om veiligheidsredenen mogen jullie niet meekijken, maar we zullen jullie op de hoogte houden vanaf we Vicky bij ons hebben", zei één van de mannen zelfverzekerd en we knikten allemaal en gingen zitten. Al de mannen gingen buiten en lieten ons vier alleen in het kantoor. Vicky's vader vroeg me een paar dingen over mijn knie, waarschijnlijk om me af te leiden, maar hij kreeg door dat ik geen interesse had in praten toen ik alleen antwoordde met zinnen van één woord.

Het voelde alsof we daar uren zaten, tot twee mannen eindelijk terug kwamen, met erg sombere blikken. Oh, verdomme.
"Ik...", begon hij, maar Maria onderbrak hem boos.
"Wat is er gebeurt?", riep ze.
"De... we werden overmeesterd. Ze waren met veel meer dan we hadden verwacht. We konden ons Plan A niet uitvoeren, dus moesten we terugvallen op Plan B...", zei hij zachtjes, een beetje beschaamd lijkend omdat hij dat moest toegeven.
"Wat betekent Plan A en Plan B in godsnaam?", vroeg ik met een trillende stem.
"Wel... Plan A was om controle te krijgen over het kamp en mevrouw Hernandez veilig vrij te laten, maar... dat mislukte. We voerden Plan B uit, dat was om het op te blazen door eerst onze mannen terug te trekken en dan een raket af te schieten — we ... we weten niet of ze het op tijd heeft gered. Een zoek- en reddingsteam zal er de komende dagen zijn om de mate van ons succes te evalueren. Het... spijt me heel erg", antwoordde hij.

He duurde me even om alles te begrijpen en net als ik iets wilde zeggen, vroeg Kike exact dezelfde vraag die door mijn hoofd ging.
"Wat zijn de kansen... dat ze levend is?", mompelde hij.
De mannen hielden diep adem en keken naar elkaar voordat we een antwoord kregen: "Heel klein. Je... moet je voorbereiden op het ergste."
"Oh mijn god", mompelde haar vader en ik barstte in tranen uit, nee, nee, nee, dit kan niet waar zijn.
"We zullen jullie op de hoogte houden als we het kamp hebben beveiligd", zei één van de mannen en sloot de deur achter hem.

We zaten nog een uur in dat kantoor te huilen. Uiteindelijk bracht Kike me terug naar huid, ik wist niet hoe hij het deed, zijn ogen waren zo waterig dat ik me afvroeg hoe hij de straten kon zien. Ze kwamen aan en als de deur openging, zwermden onze vrienden verwachtingsvol om ons heen, maar toen ze onze toestand zagen, veranderde ook hun humeur.
"Nee... nee, nee, nee", fluisterde Irene en ik barstte in tranen uit. Ana kwam snel naar me toe en omhelsde me stevig. Ze hielp me naar de zetel waar Fermín en Balde snel langs mij gingen zitten, dat ik niet eens kon knipperen, waardoor Ana onwennig voor ons ging staan.
"Ana, kan je alsjeblieft wat ijs voor Gavi's knie uit de vriezer halen?", vroeg Fermín en ze knikte gewoon en verdween.

Toen ze terugkwam, vertelde Kike wat ons verteld was en de meiden begonnen te huilen, en de jongens probeerden ze te troosten. Fermín knuffelde mij en huilde op mijn trui terwijl Balde zijn shirt gebruikte om zijn tranen weg te vegen.
"Oké... we mogen de hoop niet opgeven, er is een kans dat ze er uit is geraakt", zei Iren en Chiara knikte snel, nam de hand van haar beste vriendin, haar andere hand had die van Pedri vast.
"Je bent helemaal in de waan. Een uitgelekte video van de operatie van vanavond is al opgeblazen op X — ik... ik weet het niet, het leek wel 9/11, alles is vernield. We moeten geen hoop koesteren, want die wordt alleen maar verpletterd. We moeten het accepteren en ermee leren omgaan", antwoordde Ana terwijl ze een traan van haar wang wegveegde.
"Hoe kan je zoiets zeggen? Zolang er nog een beetje hoop is, moeten we die vasthouden!", riep Chiara terug.
"Ga ermee om zoals je wilt, maar ik blijf realistisch. Ik heb in mijn hele leven veel te vaak vastgehouden aan hoop en ben alleen maar teleurgesteld. Ik weet dat jullie allemaal in jullie perfecte werelden leven, maar we moeten reëel blijven: het gebouw waarin ze werd vastgehouden is opgeblazen. Punt", antwoordde Ana streng.

"Gavi! Zeg iets!", zei Chiara nu tegen mij.
"Wat wil je dat ik zeg? Natuurlijk hoop ik uit de grond van mijn hart dat ze leeft, maar ik heb net geleerd wat het is om je hoop verpletterd te zien worden. Ik...", antwoordde ik, maar werd onderbroken door Irene.
"Vergelijk je nu serieus je knieblessure met de mogelijke gruwelijke dood van Vicky?!", schreeuwde ze en stond klaar om zich op mij te storten, maar Ferran stond snel op en hield haar tegen.
"Weet je... Misschien moeten we de avond allemaal zelf gaan verwerken. Iedereen gaat anders om met pijn en al onze emoties zijn nu veel te hoog", zei hij en hij had gelijk.

"Vind je het goed om hier alleen te blijven?", vroeg Fermín terwijl hij me gedag knuffelde.
"Ik moet wel", zuchtte ik en hij knikte voordat hij vertrok.
"Waar is het toilet? Ik ga ook nog even snel voordat ik vertrek", vroeg Ana en ik gaf haar de aanwijzingen. Iedereen kwam dag zeggen en gaf me wat bemoedigende woorden te geven, maar mijn gedachten waren leeg. Toen het huis weer leeg was, ging ik op de zetel zitten, staarde naar het plafond en dacht terug aan alle gelukkige momenten die ik met Vicky had gedeeld. Waarom waren de twee beste dingen van mijn leven — voetbal en Vicky — binnen een paar dagen van me afgenomen?

Toen ik de badkamer deur hoorde, herinnerde ik me dat Ana hier nog was.
"Oh! Iedereen is al weg?", vroeg ze verrast en ik knikte. Ze ging naast me zitten en deed hetzelfde als mij en keek ook naar het plafond.
"Ze was de gelukkigste ter wereld", zei ik en herinnerde haar glimlach.
"Dat was ze. Niemand kon ooit boos op haar zijn, ze was veel te grappig om echt boos op haar te blijven", grinnikte ze.
"Nee, zelfs zij kon mijn woedeprobleem niet helemaal doorbreken, ik was ooit boos op haar omdat ze mijn was had gedaan", lachte ik, terwijl ik me herinnerde hoe stom ik was geweest. De 3 dagen dat ze boos op me bleed, waren 3 dagen die ik met haar verloren had en die ik nooit meer terug zou krijgen.

"Je bent een geweldige persoon, Gavi, laat niemand je iets anders zeggen", fluisterde ze en ik keek haar aan, waardoor ze ook haar hoofd naar mij draaide. Ze keken elkaar aan, beide met tranen in onze ogen.
"Ze heeft ons achtergelaten...", fluisterde ze en ik sloot mijn ogen met tranen die van mijn wangen liepen, maar ik voelde haar koude vingers ze wegvegen waardoor ik rillingen kreeg. Ik opende mijn ogen weer en keek haar aan. En dan kuste ik haar.

Zekerheid • GaviWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu